Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Marmotte 2024

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 dec 2023 16:58

jakkel schreef: 21 dec 2023 16:39 Dat is inderdaad heel goed gereden van NuitKor. Een goede basis en jong en licht zijn is de perfecte combo om scherpe tijden op een Marmotte te rijden. En aan de wattages te zien ben je vrij licht, denk ik?
Ja zo'n 65kg, maar met 39 jaar niet meer de jongste :lol:
Een maatje van is een stuk jonger en daardoor ook veel sneller :lol: werd 28e :shock:

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 21 dec 2023 17:01

NuitKor schreef: 21 dec 2023 16:58
jakkel schreef: 21 dec 2023 16:39 Dat is inderdaad heel goed gereden van NuitKor. Een goede basis en jong en licht zijn is de perfecte combo om scherpe tijden op een Marmotte te rijden. En aan de wattages te zien ben je vrij licht, denk ik?
Ja zo'n 65kg, maar met 39 jaar niet meer de jongste :lol:
Een maatje van is een stuk jonger en daardoor ook veel sneller :lol: werd 28e :shock:
Da's nog jong, hé. Ik mag met m'n 52 stilaan wel gaan zeggen dat ik 'oud' ben. :D

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 21 dec 2023 17:06

It's all in the mind :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 21 dec 2023 17:11

raven14 schreef: 21 dec 2023 17:06 It's all in the mind :lol:
Da's helemaal waar en die ingesteldheid heb ik ook. :like:
Maar als 'k opsta 's morgens, dan word ik soms toch wel geconfronteerd met dat cijfer. :D

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 dec 2023 18:56

jakkel schreef: 21 dec 2023 17:01
NuitKor schreef: 21 dec 2023 16:58
jakkel schreef: 21 dec 2023 16:39 Dat is inderdaad heel goed gereden van NuitKor. Een goede basis en jong en licht zijn is de perfecte combo om scherpe tijden op een Marmotte te rijden. En aan de wattages te zien ben je vrij licht, denk ik?
Ja zo'n 65kg, maar met 39 jaar niet meer de jongste :lol:
Een maatje van is een stuk jonger en daardoor ook veel sneller :lol: werd 28e :shock:
Da's nog jong, hé. Ik mag met m'n 52 stilaan wel gaan zeggen dat ik 'oud' ben. :D
Je moet gewoon zorgen dat je vooraan aan de Glandon begint :mrgreen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 21 dec 2023 19:11

Ik heb twee keer mee gedaan, ik heb twee keer achteraan moeten vertrekken (hoog startnummer). Dan kan je niet op kop vertrekken, hé. :mrgreen:

1094
Forum-lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 21 dec 2023 19:37

Ik heb de marmotte ook gereden en netto tijd was 11.15. Was toen 85kg en pas drie seizoenen als fietstoerist bezig.

Vooraf inschattingen gemaakt hoe ik moest fietsen om de limiet in bourg te halen en dat wast nog best krap door de late startgroep. Tweede doel was om een van mn vrienden achter me te laten. Op het vlakke was ik altijd beter en in de agr hem (na lossen op iedere klim) hem op de finishlijn bij de cauberg geklopt. In het trainingsweekend er voor was ik ook snellen maar in het oefenrondje over de col d’ornon kon ik hem niet bijhouden. Ik wist dus dat ik een beetje moest forceren en niet volledig op reserve kon rijden.

Eerste deel tot galibier in een groep op flink tempo naar allemont gereden daarna eigen tempo omhoog. Was behoorlijk afzien. Afdalen ging lekker en in een goede groep gekomen in t dal maar moest wel aanpoten toen het wat omhoog ging.

Op de telegraphe reedt ik veel te hard omhoog voor mijn doen maar zat er lekker in en had nog niet echt ervaring met zulke uitputting. Galibier was echt heel zwaar, pasr keer moeten stoppen om te rusten en ook last van mn maag (tip: eet geen brie).

Boven de galibier gekomen wist ik dat het spannend was maar met een goede afdaling zou het wel lukken. Helaas had ik die iets te snel ingeschat waardoor ik op de lange rechte weg voor bourg nog even keihard heb lopen stoempen om de limiet te halen.

Volledig naar de klote bij 35 graden begonnen aan de alpe. Was echt een veldslag zo achterin het veld en overal zaten mensen uit te rusten of zelfs kotsend langs de weg. Ik kon gelukkig rustig aan doen maar voelde ook de hete adem van een van mn maten in de nek (wel in gedachten want kon hem niet zien). Het was een strijd van bocht tot bocht iedere bocht even pauze, uithijgen wat drinken en weer mezelf omhoog slepen. Uiteindelijk dus na 11.15 netto (11.45 bruto) over de finish helemaal naar de klote, kon vrij weinig meer

Mn maat, kwam een uur later over de streep en had ook gewoon door kunnen rijden bij de voet van de huez

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 22 dec 2023 10:18

Ik heb geen tijd in gedachte, in iedergeval nog niet. Ik heb geen idee of ik aan de 11uur kant zit of aan de 9uur kant bijvoorbeeld. Uitrijden vertrouw ik wel op, en dat het zeer gaat doen ook :mrgreen: Maar de verhalen van kotsend langs de weg.. Dat klinkt toch wel als zelf overschatting en slechte voeding en/of indelen van de dag :mrgreen:

Grootste uitdaging is om mij niet te laten verleiden met groepjes mee te springen de eerste paar uur die misschien net ff te hard gaan. Maar goed, nog tijd genoeg, vanaf januari de kop er op zetten.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 dec 2023 10:26

N.eelis schreef: 22 dec 2023 10:18 Maar de verhalen van kotsend langs de weg.. Dat klinkt toch wel als zelf overschatting en slechte voeding en/of indelen van de dag :mrgreen:
Ik denk dat de meesten goed getraind aan de start staan. Je moet de Alp niet onderschatten als je al 170km (vorig jaar route) heb gehad en dan nog in de brandende zon a 40+ graden naar boven moet. Na zoveel uren neemt je lichaam ook niets meer op, dus dan is het echt een lijdensweg. Gelukkig was ik al relatief vroeg (tegen 14:00 uur) aan de voet van de Alp en ondanks dat het toen al erg warm was, viel het toen nog mee tov de mensen die om 16:00 uur nog naar boven moesten.

Meespringen moet je totaal niet aan denken, je moet vanaf de 1e klim je eigen tempo kiezen. Kom je na de Glandon niet in een goed groepje terecht dan kan het lonend zijn om juist te gaan wachten op een snellere groep waar je eenvoudig in mee kan liften ipv hard door te blijven rijden, dat levert je relatief gezien niet zoveel tijdwinst op, maar kost wel kracht.

Tijs89
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 okt 2014 20:12

Tijs89 23 dec 2023 09:01

Asrt10 schreef: 02 dec 2023 12:49 Mijn vriendin zal mee afreizen komende editie; heeft er iemand nog tips als ze wilt komen supporteren?
Ze is geen doorgewinterde bestuurder en ziet het niet zitten om de bergen op/af te rijden met een auto.
Vraag me ook af of dat verstandig is met tig van die idioten die voorbij vliegen.

De start is in bourg d'oisans en voor dat je alpe d'huez op gaat kom je hier ook langs. Dan met een skilift naar boven?
Tussendoor maar vragen of ze zichzelf kan vermaken of heeft er nog iemand tips?

Thanks,
Er is voor zover ik weet geen lift vanuit Bourg d'Oisans naar de top van de Alpe d'Huez. Volgens mij mag je met de auto omhoog rijden, maar houd er rekening mee dat auto's een deel van de middag niet mogen afdalen. Mijn vriendin zag het ook niet zitten om tussen de wielrenners omhoog te rijden. Zij kwam 's middags naar Bourg d'Oisans, heeft daar geparkeerd en stond aan de voet van de Alpe d'Huez. Prima moment voor wat mentale support en om bidons en gels aan te geven.

Na de finish ben ik vrijwel direct afgedaald en troffen we elkaar weer in Bourg d'Oisans. Er is genoeg te zien en te beleven aan de voet van de Alpe, vanaf het begin van de middag komen daar de eerste renners weer langs. Tussendoor even de stad in kan natuurlijk ook. Ik geloof dat mijn vriendin boodschappen heeft gedaan in de tussentijd, haha.

alpe
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 22 sep 2006 15:02

alpe 03 jan 2024 16:15

Asrt10 schreef: 02 dec 2023 12:49 Mijn vriendin zal mee afreizen komende editie; heeft er iemand nog tips als ze wilt komen supporteren?
Ze is geen doorgewinterde bestuurder en ziet het niet zitten om de bergen op/af te rijden met een auto.
Vraag me ook af of dat verstandig is met tig van die idioten die voorbij vliegen.

De start is in bourg d'oisans en voor dat je alpe d'huez op gaat kom je hier ook langs. Dan met een skilift naar boven?
Tussendoor maar vragen of ze zichzelf kan vermaken of heeft er nog iemand tips?

Thanks,
Vorig jaar via de achterkant van ADH met de auto 'pas de la confession' opgereden, de auto prima kunnen parkeren onderaan in Huez bij bochtje 6. prima punt voor laatste bevoorrading. Let wel: die is geen fijne autoroute!!!
Sensa

Asrt10
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 okt 2020 18:59

Asrt10 04 jan 2024 10:55

Tijs89 schreef: 23 dec 2023 09:01
Asrt10 schreef: 02 dec 2023 12:49 Mijn vriendin zal mee afreizen komende editie; heeft er iemand nog tips als ze wilt komen supporteren?
Ze is geen doorgewinterde bestuurder en ziet het niet zitten om de bergen op/af te rijden met een auto.
Vraag me ook af of dat verstandig is met tig van die idioten die voorbij vliegen.

De start is in bourg d'oisans en voor dat je alpe d'huez op gaat kom je hier ook langs. Dan met een skilift naar boven?
Tussendoor maar vragen of ze zichzelf kan vermaken of heeft er nog iemand tips?

Thanks,
Er is voor zover ik weet geen lift vanuit Bourg d'Oisans naar de top van de Alpe d'Huez. Volgens mij mag je met de auto omhoog rijden, maar houd er rekening mee dat auto's een deel van de middag niet mogen afdalen. Mijn vriendin zag het ook niet zitten om tussen de wielrenners omhoog te rijden. Zij kwam 's middags naar Bourg d'Oisans, heeft daar geparkeerd en stond aan de voet van de Alpe d'Huez. Prima moment voor wat mentale support en om bidons en gels aan te geven.

Na de finish ben ik vrijwel direct afgedaald en troffen we elkaar weer in Bourg d'Oisans. Er is genoeg te zien en te beleven aan de voet van de Alpe, vanaf het begin van de middag komen daar de eerste renners weer langs. Tussendoor even de stad in kan natuurlijk ook. Ik geloof dat mijn vriendin boodschappen heeft gedaan in de tussentijd, haha.

Thanks allen voor de tips, denk dat bovenstaande hem gaat worden. Het is te doen om dat zij het leuk vindt om te komen supporteren en ik dat uiteraard zeer waardeer. Niks te doen met privé bevoorrading, al maak je daar dan natuurlijk gebruik van.

Plaats reactie