Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Verkoop en afhandeling

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 06 okt 2023 12:41

Als iemand komt ophalen mag hij contant betalen, mijn niet harde limiet daarvoor is eigenlijk zo'n 400 euro. Ik heb niet veel aan contant geld nodig en heb vaak ook weinig wisselged, maar ook geen probleem als ik het heb. Als iemand wil ophalen en niet contant dan werkt uiteindelijk alleen een tikkie/mijn bank app.

Versturen = vooraf betalen. Mag ook via overschrijving, maar meestal is het zo'n marktplaats betaalverzoek bij mij.

Tikkie/markplaats bank app betaallinks zijn prima, maar zorg dat jij ze zelf maakt.

Mijn ervaring tot nu toe is dat de meeste fietsers prima betrouwbaar zijn. Eigenlijk nog nooit fratsen meegemaakt. De standaard marktplaatsoplichters haal ik er vaak wel uit.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 okt 2023 12:42

Alleen bankoverschrijving / Tikkie.

Paypal en cash is me te fraudegevoelig.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 06 okt 2023 12:45

Paypall heeft iets te veel 'buyer protection', waardoor je snel en makkelijk een geschil kan openen en winnen als koper. Ook als het onterecht is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 okt 2023 12:47

Exact. Daarom koop ik wel vaak via Paypal :D

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5310
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 06 okt 2023 12:50

thestudent schreef: 06 okt 2023 12:45 Paypall heeft iets te veel 'buyer protection', waardoor je snel en makkelijk een geschil kan openen en winnen als koper. Ook als het onterecht is.
Hebben ze wel ingeperkt meende ik.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 okt 2023 13:41

Met "kopen als vriend" inderdaad.
Campagnolo Ultra Dork

Chefske
Forum-lid
Berichten: 738
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 06 okt 2023 14:30

thestudent schreef: 06 okt 2023 12:41 (...)

Mijn ervaring tot nu toe is dat de meeste fietsers prima betrouwbaar zijn. Eigenlijk nog nooit fratsen meegemaakt. De standaard marktplaatsoplichters haal ik er vaak wel uit.
Dat dacht ik ook altijd (met de uitzondering van fiets-gerelateerde elektronica zoals Garmin fietscomputers). Als resultaat was ik niet op mijn hoede en ben ik toch een keer opgelicht bij de aankoop van een crankstel. Prijs was aan de goedkope kant, maar niet overdreven. Verkoper had 30+ recensies en hij had ook nog andere actieve advertenties
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Chefske
Forum-lid
Berichten: 738
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 06 okt 2023 14:33

thestudent schreef: 06 okt 2023 12:45 Paypall heeft iets te veel 'buyer protection', waardoor je snel en makkelijk een geschil kan openen en winnen als koper. Ook als het onterecht is.
Klinkt als "kopersbescherming" op Marktplaats. Daar ga ik dan ook nooit mee akkoord en ik leg aan potentiële kopers ook duidelijk uit waarom: het internet (o.a. Tweakers) staat vol met horrorverhalen over kopers op Marktplaats die "niet akkoord gaan" met de staat waarin ze prima spullen ontvangen, om vervolgens de gekochte producten te verwisselen voor hun eigen kapotte rommel en terug te sturen op kosten van de verkoper. Dat is mij te veel risico: ik stuur pas iets op als het geld ontvangen is en er niet een onkundige derde partij (Stichting Online Payment) betrokken is die op basis van een waardeloos onderzoek beoordeelt wie er fout zit (vaak de verkopende partij in bovengenoemd geval).
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5973
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 okt 2023 14:36

Cash of tikkie is me om het even. Tikkie maak ik zelf aan zoals @wasbeer zegt - en voor cash geld heb ik zo'n vals geld detectie stift. Werkt ook prima en ik neem geen briefjes aan van € 200,- en € 500,- tenzij jullie mij willen sponsoren - dan mag je gerust in een enveloppe sturen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 okt 2023 17:57

Sowiso neemt geen winkel die briefjes aan. Absurd natuurlijk, want is een wettig betaalmiddel.
Less is bore

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 okt 2023 18:29

daniel1975 schreef: 06 okt 2023 17:57 Sowiso neemt geen winkel die briefjes aan. Absurd natuurlijk, want is een wettig betaalmiddel.
Het ligt toch complexer,.... blijk uit de wikipedia:
wiki https://nl.wikipedia.org/wiki/Wettig_betaalmiddel schreef:Nederlandse situatie
De Nederlandse overheid kent diverse betaalmiddelen een wettige status toe, waaronder munten en papiergeld van de ECB en voorheen de chipknip.

De wet verplicht niemand om alle soorten wettige betaalmiddelen onder alle omstandigheden te accepteren. Zo mag een winkelier biljetten van 100 euro en hoger weigeren, bijvoorbeeld als wisselgeld een probleem is of men niet het risico van vervalsingen wil lopen. Dit moet dan wel duidelijk aangegeven zijn.[2] Niemand is verplicht om munten aan te nemen die vervalst of vermoedelijk vervalst zijn.[3][4]

In de eurozone zijn munten een wettig betaalmiddel, waarbij een partij echter niet verplicht is meer dan 50 munten per betaling te accepteren.[5] In Caribisch Nederland geldt dit ook voor dollarmunten.[6]

Een winkelier heeft de mogelijkheid om nadere eisen te stellen voor de betaling, maar dient dit tevoren wel duidelijk aan te geven. Zo is het in Nederland gebruikelijk om contante bedragen af te ronden op 5 cent. Dit betekent echter niet zonder meer dat deze winkeliers geen munten van 1 en 2 eurocent aan hoeven te nemen. Willen ze dat niet, dan moeten ze dat ook tevoren expliciet aangeven. Sommige winkeliers nemen geen bankbiljetten van bijvoorbeeld € 100 en meer aan. Ook zijn er winkeliers en instanties die helemaal geen contant geld aannemen, maar alleen PIN-betalingen. Juridisch worden zulke voorwaarden deel van de verkoopovereenkomst.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15977
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 okt 2023 20:16

thestudent schreef: 06 okt 2023 12:45 Paypall heeft iets te veel 'buyer protection', waardoor je snel en makkelijk een geschil kan openen en winnen als koper. Ook als het onterecht is.
havana schreef: 06 okt 2023 12:47 Exact. Daarom koop ik wel vaak via Paypal :D
Als ik met paypal kan betalen doe ik het ALTIJD.
Maar verkopen doe ik dan weer NOOIT via paypal.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie