Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fiets zelf bouwen, frame keuze, vooraf proefrijden?

von Miles
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 19 jul 2011 18:45

von Miles 02 okt 2023 23:32

Ik ben me al langere tijd aan het oriënteren voor een nieuwe racefiets.
Maar kan de perfecte complete fiets niet vinden, dus besluit zo goed als zeker om een los frame te kopen en deze met de onderdelen op te bouwen die ik wil.
Maar om een duur frame te kopen zonder dat je hebt kunnen proefrijden is natuurlijk wel een grote gok.

Zal ik dan eerst op een soortgelijke fiets bij een fietsenwinkel een proefrit gaan maken?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2175
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 okt 2023 23:41

Daar is de winkel ook echt mee gebaat. Proefrit en jij haalt je spullen elders. Of begrijp ik dat verkeerd? Prettig als je open kaart speelt met de winkelier.
Ik heb mijn fiets ook niet uit het boekje gekocht maar kon een proefrit maken op de fiets van een medewerker (zelfde lichaamsbouw). De fiets met groep en wielset is daar ook gekocht.
Dogma F

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8170
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 okt 2023 23:50

Eerst een meting doen, kun je best zelf! Dan je frame en onderdelen bijelkaar scharrelen.
Zo heb ik het ook altijd gedaan.
Dan moet je uiteraard wel een beetje kunnen sleutelen maar als je de vraag al stelt zal dat wel goed komen.
Je hebt wel een hoop gereedschap nodig wat in eerste instantie best een behoorlijke aanschaf is. Maar daarna kun je helemaal los met combineren en bouwen!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

von Miles
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 19 jul 2011 18:45

von Miles 02 okt 2023 23:52

Ramon73 schreef: 02 okt 2023 23:41 Proefrit en jij haalt je spullen elders. Of begrijp ik dat verkeerd?
Dat is idd een verkeerde aanname van je.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5934
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 okt 2023 07:27

De geometrie van het oude frame ken je (tenminste ik neem aan dat je al een bestaande fiets hebt) en de nieuwe geo ken je ook. Als dat matcht,.... dan rest alleen hoe het nieuwe frame aanvoelt. Maar hoe een fiets aanvoelt, komt ook deels door de gemonteerde onderdelen. Dus ik vraag af wat het 'nut' van zo'n proefrit is.
Live fast; die young. mijn blog

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3552
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 03 okt 2023 07:42

Naja, als je dat een beter gevoel over de aanschaf geeft, is een ritje prima. En... ik rij al jaren met dezelfde afstelling op meerdere fietsen, en toch is op een of manier het ene fietje lekkerder dan de andere. Psychisch misschien, maar dat gevoel is er wel..
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27613
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 okt 2023 07:58

Ik heb nog nooit gereden op een frame dat ik kocht....

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3552
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 03 okt 2023 08:02

Ik ook niet. Maar kan me er wel iets bij voorstellen. En als het kan, waarom zou je het niet doen ? (en dan niet daarna bij de online prijzenrammer dat frame kopen, dat vind ik echt gruizig).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 03 okt 2023 08:17

rikkert schreef: 03 okt 2023 08:02 en dan niet daarna bij de online prijzenrammer dat frame kopen, dat vind ik echt gruizig.
Even een paar posts terug lezen. Daar geeft ts aan dat dit niet de bedoeling is!

Back on topic. Als je goed op je bestaande fiets zit kun je die geometrie al referentie gebruiken. Twijfel je dan is een fietsmeting wel aan te bevelen. Zeker als je wat meer geld uit gaat geven voor een frame. Heb je de kans om een proefrit te maken op jouw beoogde frame? Altijd doen zou ik zeggen.

Ik ga hetzelfde traject in als jij maar heb het geluk dat ik een bestaande fietsmeting als referentie kan gebruiken. Mijn bestaande frame is op basis van die meting gemaakt en dat fietst wel heel erg fijn.

En als je aan de slag gaat wel af en toe een bericht posten in het techniek draadje.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3552
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 03 okt 2023 08:23

asmeets schreef: 03 okt 2023 08:17
rikkert schreef: 03 okt 2023 08:02 en dan niet daarna bij de online prijzenrammer dat frame kopen, dat vind ik echt gruizig.
Even een paar posts terug lezen. Daar geeft ts aan dat dit niet de bedoeling is!
Ah lees het nu terug en mijn opmerking was algemeen bedoeld, ik had gelezen dat TS dat niet in in gedachten had. Snap dat mijn opmerking over kon komen als kritiek op TS, maar dat was geenszins de bedoeling.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16322
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 okt 2023 09:09

asmeets schreef: 03 okt 2023 08:17
rikkert schreef: 03 okt 2023 08:02 en dan niet daarna bij de online prijzenrammer dat frame kopen, dat vind ik echt gruizig.
Even een paar posts terug lezen. Daar geeft ts aan dat dit niet de bedoeling is!

Back on topic. Als je goed op je bestaande fiets zit kun je die geometrie al referentie gebruiken. Twijfel je dan is een fietsmeting wel aan te bevelen. Zeker als je wat meer geld uit gaat geven voor een frame. Heb je de kans om een proefrit te maken op jouw beoogde frame? Altijd doen zou ik zeggen.

Ik ga hetzelfde traject in als jij maar heb het geluk dat ik een bestaande fietsmeting als referentie kan gebruiken. Mijn bestaande frame is op basis van die meting gemaakt en dat fietst wel heel erg fijn.

En als je aan de slag gaat wel af en toe een bericht posten in het techniek draadje.
Een nieuwe fiets kopen op basis van alleen een fietsmeting vind ik geen aanrader. Kijk dan eerst of je die maten op je eigen fiets kan overzetten, desnoods met wat kunstgrepen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 03 okt 2023 09:44

Ernie C. schreef: 03 okt 2023 09:09 Een nieuwe fiets kopen op basis van alleen een fietsmeting vind ik geen aanrader. Kijk dan eerst of je die maten op je eigen fiets kan overzetten, desnoods met wat kunstgrepen.
Goede aanvulling. Kun je een bevestiging van de meting krijgen.

Plaats reactie