Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbike ombouwen naar gravelbike

Wilfried1964
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2016 11:50

Wilfried1964 01 okt 2023 15:28

Hallo,

Zou mijn oude ATB willen ombouwen naar gravelbike. Weet niet of dat kan met deze KHS en wat dan ongeveer de kosten gaan worden. Hebben jullie een idee of tips?

Groet Wilfried
Bijlagen
KHS.jpg

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 okt 2023 22:41

Het gaat wel, maar de gravelshifters, of iets dat erop lijkt, verdragen zich niet met de mtb derailleurs. Het gaat zeker meer kosten, dan je denkt . Ook de remmen zijn niet compatibel. Andere remgrepen voor v-brakes (voor een krom stuur) zijn er wel, maar dan moet je weer apart schakelen, bijv met barend shifters. Bezint voor je begint!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8016
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 okt 2023 09:20

Zoek even op de forumnaam HansBé. Die heeft ooit zo’n project beschreven
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1440
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 02 okt 2023 09:25

Geinig voor weinig: een zadel en smallere banden erop en het daar bij laten.
hun fietsen.

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 02 okt 2023 09:38

BertL schreef: 02 okt 2023 09:25 Geinig voor weinig: een zadel en smallere banden erop en het daar bij laten.
Precies.
Waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan? (of was die uitdrukking nu andersom?)
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4232
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 02 okt 2023 10:12

Ik heb zo'n project gedaan. Heeft me een paar honderd euro gekost, en veel plezier aan gehad. Bij mij waren de remmen het problematische deel. Welke remhandels icm welke remmen??? (Bij 26 inch wielen). Dit heb ik nooit helemaal naar mijn zin gekregen.
Bar-end shifters waren prima. Krijg je elke derailleur zonder gedoe mee aan het schakelen.

Toen ik doorhad dat ik gravellen echt leuk vond, heb ik snel een echte gravelbike gekocht en mijn Franken-gravel-bike nog best redelijk kunnen verkopen.

En verder…., ben ik het eens met BertL!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4365
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 02 okt 2023 11:03

Ik zou ook nog de vork vervangen door een vaste. Dat scheelt zeker.

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 06 okt 2023 11:41

Er zijn op YouTube ook wel filmpjes te vinden van dergelijke projecten. Over het algemeen is het zo dat alleen het frame overblijft (kaal gestript) en ze daarna weer alles opnieuw opbouwen met andere groep, wielen, enz. Kortom, gaat wel wat tijd en geld in zitten, maar kan een leuk project zijn.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 okt 2023 11:58

Wilfried1964 schreef: 01 okt 2023 15:28 Zou mijn oude ATB willen ombouwen naar gravelbike. Weet niet of dat kan met deze KHS en wat dan ongeveer de kosten gaan worden. Hebben jullie een idee of tips?
Met dit niveau van vraag denk ik dat je weinig ervaring hebt met fietsen bouwen.
Begin eerst op te lijsten wat je verwacht en welke componenten je wil houden. En als je weet welke componenten je wil houden zijn die dan nog compatibel met de nieuwe componenten. Bv werken de remmen met de nieuwe shifter, vind je shifters die werken met de derailleurs of gooi je alles weg?
De goedkoopste optie een 'koersstuur', een stel frictionshifters en remhendels compatibel met v-brakes. Of shifters/remmen compatibel met de huidige derailleurs; maar dat soort shifters is iet compatibel met v-brakes en die moet je vervangen door mini-v-brakes of cantilever brakes. En misschien wil je andere wielen en geen geveerde voor-vork...
Jij zal dus de kosten bepalen....

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 okt 2023 12:00

Ps; is dat een titanium frame of alu frame?

rognic
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2019 18:35

rognic 07 okt 2023 20:40

Gisteren mijn oude Seven (titanium)26'ontmanteld(stond gemonteerd als baanfiets met vaste carbon vork en 29 wielen met 38mmbandjes (gaat perfect in 26inch frame ),9v / vooraan 44-32 aangedreven met gripshift sram XO,Flat stuur.

Eerste vereiste was om 9speed remshifters te vinden.

Bij FM een oud frame gevonden met Sora 9speed,mocht stuur en shifters meenemen.(anders snel 150 euro)

2°probleem,de remmen waren hydraulisch dus moest nu op zoek gaan naar mechanische remmen.Om FM plezier te doen heeft hij de Avid BB5 besteld die ik de volgende dag al had ,84euro+nodige kabels 11euro.Dit dateert van 14dagen geleden omdat ik mij had ingeschreven voor BK/EUropean gravel championship.

Geen goesting in die perode om de ombouw te doen ,een racebike geleend met 33mm bandjes in tubeless.Hoe hebben wij vroeger toch kunnen biken zonder vering,nu pas tot bevinding gekomen in wat een luxe wij mountainbiken.Fiets was uitstekend maar op kasseistroken moest ik altijd 30sec prijsgeven.

Ben nu Vice European Gravel kampioen in de reeks van 75-79,eerlijkheidshalve we waren maar met 2,Italiaanse deelnemer 75j,ik 79j in januari 80j,gesneuveld op 58sec van de titelWat een belevenis , ontzettend blij om dit nog op mijn leeftijd mee te maken.

Omdat ik nu gekwalificeerd ben voor WK2024(ook in mijnbuurt) was ik van plan om de ombouw te doen.Dinsdag corona opgelopen,dus tijd genoeg om de ombouw te doen(met klein beetje koorts)

Vol goede moed begonnen ,nieuwe kabels steken rem/shiftesr(gelukkig is er youtube),remklauwen gemonteerd en alles netjes in orde gebracht(dacht ik)

Niet gedacht dat Sram niet werkt met Shimano shifters,had hier nog een XT versnelling liggen,dus die erop,Toch werkte het niet soepel,Veel geklungel om het toch maar niet in orde te krijgen.Naar het schijnt zouden race shifters niet werken met mtb versnelling???

Wist wel dat mtb frames langer zijn,maar dat het zo een groot verschil was verbaasde mij.Stuur boven vasthouden perfect maar met handen aan remgrepen niet te doen dit is toch wel de positie die bij gravelen het meest wordt aangehouden.

Nachtje over geslapen,deze morgen stuurpen van 7cm geplaatst maar gaf niet het gewenste resultaat.Gevolg !!!!dat ik vandaag terug alles heb omgebouwd van waar ik gisteren begonnen ben.Niet slecht als bezigheidstherapie.

Wat heb ik niet moeten kopen.

Race stuur
Carbon vaste voorvork
Tubeless wielen(Crest)
Banden Hutchinson 38mm(maximale breedte achteraan)

Ga zien hoe ik mij volgend jaar voel,of ik nog de moed heb om het nog allemaal nog op te brengen.Ben vooral een mountainbiker, dit blijft mijn passie.

Conclusie het gaat,maar of je er goed gaat bij voelen is de vraag.

Beetje langer sparen of 2°handsmarkt in het hoog houden,want er zijn altijd mensen die altijd de allerlaatste snufjes moeten hebben.Zo ga ik het toch doen en met budget van 1 500 euro moet dit lukken

Veel geluk .

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 okt 2023 18:26

Wilfried1964 schreef: 01 okt 2023 15:28 Zou mijn oude ATB willen ombouwen naar gravelbike. Weet niet of dat kan met deze KHS en wat dan ongeveer de kosten gaan worden. Hebben jullie een idee of tips?
Ik zou sowieso een zadel monteren. :mrgreen:
Setje lekker rollende bandjes, bv https://r2-bike.com/PANARACER-Tire-Grav ... -TLC-black

Verder zou ik, tenzij je een lekker gevulde parts bin hebt, stuur, stuurpen en remmen en schakelen lekker laten zoals het nu is.
Inner bar ends misschien.


walter- schreef: 06 okt 2023 12:00 Ps; is dat een titanium frame of alu frame?
Staal.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie