Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Garantie fiets scheur in frame

JessevD
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2023 15:25

JessevD 28 sep 2023 15:36

Hi allemaal,

Het frame van mijn Cube Attain SL Disc uit 2017 (https://archiv.cube.eu/nl/2017/876450) is gescheurd op de achterbrug. In contact met Mantel, geven zij aan dat dit onder de garantie valt en er dus kosteloos een vervangend frame komt.
Nu hebben ze mij een vervangend frame van een Cube Attain Pro uit 2018 aangeboden: https://archiv.cube.eu/nl/2021/476200.

Ik vind het nieuwe frame totaal niet passen bij de oranje accenten op mijn huidige fiets. Ik kan uiteraard de oranje accenten van mijn fiets afhalen (nieuwe velgsticker en nieuwe remkabels), maar dan moet ik nog steeds met dat lelijke geel op mijn frame rond fietsen.
Daarnaast vervangen ze een Cube Attain SL Disc frame met een Cube Attain Pro frame. Is de kwaliteit van deze fiets frames ongeveer hetzelfde?
En welke rechten heb ik om een andere kleur frame te eisen?

Ik hoor graag van jullie!!

pino
Forum-lid
Berichten: 3541
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 28 sep 2023 16:19

Je hebt "recht" op een gelijkwaardig frame. Niet op een gelijk frame. Ik ken Cube niet dus kan niet zien of het gelijkwaardig is. Kleurtje is daarbij niet belangrijk. Je hebt garantie van degene waar je de fiets van verkocht hebt. Dat is Mantel, niet Cube. Leg hun je issue voor en vraag hun om een voorstel.
Niet zijken maar reiden !

marsman
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 28 sep 2023 16:23

Ik denk dat het best lastig wordt, maar ik ben geen jurist.

Volgens mij zijn beide frames hetzelfde. De SL heeft een betere afmontage en is daardoor duurder dan de Pro. Een argument dat wellicht stand houdt, is dat je dan wel een gelijkwaardig frame krijgt, maar omdat Cube andere kleurstellingen gebruikt krijg je eigenlijk een goedkoper ogende fiets. Dit frame zal waarschijnlijk nog ergens op zolder hebben gelegen. De meeste frames uit die jaren zijn al lang niet meer leverbaar.

Neemt niet weg dat ik het wel echt service vindt dat je op een fiets uit 2017 nog garantie krijgt. Ik lees dat Cube 6 jaar garantie geeft. Dus dat zal dan nog precies binnen de garantietermijn vallen.

Wat ik zou doen, is met Mantel overleggen om een heel nieuwe fiets te kopen. Dan ben je gelijk weer op pad met een fiets uit 2023. Het zal wellicht tegenvallen wat je qua vergoeding krijgt, maar dan haal je er denk ik het maximale uit.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5183
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 sep 2023 16:36

pino schreef: 28 sep 2023 16:19 Je hebt "recht" op een gelijkwaardig frame. Niet op een gelijk frame. Ik ken Cube niet dus kan niet zien of het gelijkwaardig is. Kleurtje is daarbij niet belangrijk. Je hebt garantie van degene waar je de fiets van verkocht hebt. Dat is Mantel, niet Cube. Leg hun je issue voor en vraag hun om een voorstel.
Kleurtje is onbelangrijk voor de fabrikant misschien.
Maar als je een fiets/frame hebt uitgezocht op de kleur en je krijgt dan gewoon een random kleur terug bij garantie ?
Zou wat zijn als ze gewoon gele mavic fietsen zegmaar gaan uitdelen zoals in de tour de france. (of blauw zoals nu de shimano service bikes)

Maar idd ben je afhankelijk van de verkoper.
Al zal die zich snel verschuilen naar de fabrikant doet. (en vraag is wie die 6 jaar garantie geeft?)

Het is natuurlijk lastig als de kleur niet meer leverbaar is, hoe ver moet mantel/de fabrikant dan gaan ?
Maar als vergelijk; wat nu als cube alleen maar disc frames kan leveren als vervanging (niet ondenkbaar nu iedereen massaal overstapt op discs) terwijl je een velgrame fiets hebt gekocht ?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16128
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 sep 2023 16:40

JessevD schreef: 28 sep 2023 15:36 .........
Daarnaast vervangen ze een Cube Attain SL Disc frame met een Cube Attain Pro frame. Is de kwaliteit van deze fiets frames ongeveer hetzelfde?
En welke rechten heb ik om een andere kleur frame te eisen?

.......
Dat zijn dezelfde alu frames.
Wat betreft "eisen", je kan proberen, want dat kan altijd maar in deze denk ik dat je aan het kortste einde zal trekken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5405
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 sep 2023 16:53

Tja, ik denk dat garantie op een frame uit 2017 echt niet zo slecht is. Bij veel andere merken is het niet zo lang. Ik denk ook niet dat ze een andere frame kleur hebben.

Oranje accenten wegwerken. Zonder stickers is toch mooier. Eventueel kijken of je het geel kan overstickeren. Kan je ook zelf doen voor een klein bedrag.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 706
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 28 sep 2023 17:07

Ik denk dat je überhaupt al blij moet zijn dat er nog een vergelijkbaar frame is wat je kan krijgen zonder extra kosten. Bij de meeste merken krijg je dat niet voor elkaar.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox

Orbea Terra H30

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16128
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 sep 2023 17:21

Een fietsmaat van mij heeft ooit een knalgele Concorde Razorblade gekregen ter vervanging van zijn gescheurde diepblauwe Razorblade.
Een andere maat van mij heeft ooit een Trek OCLV frame met de Amerikaanse vlag gekregen in de plaats van zijn metallic grijze frame.
I know myself like no one else
Nothing to defend

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 28 sep 2023 17:33

Volgens mij heb je wel een kleine kans aangezien de sl duurder is dan de pro en dus bij een verkoop meer zal opbrengen. Ook al is het het zelfde frame een paar letters en kleurtje maken wel degelijk uit, ik zou voor het hoogst haalbare gaan. Alle mensen die dit een soort van coulance vinden, het merk geeft toch 6 jaar garantie en maakt daarvan toch ook een makting/verkoop punt, dus laat ze het maar regelen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2071
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 28 sep 2023 21:36

Wij horen op onze beurt weer graag hoe dit afloopt.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4683
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 28 sep 2023 22:20

Ik zal maar meteen het aanbod accepteren.
Erg coulant wat mij betreft van ze.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8502
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 sep 2023 22:39

mao schreef: 28 sep 2023 22:20 Ik zal maar meteen het aanbod accepteren.
Erg coulant wat mij betreft van ze.
Als de 6 jaar garantie nog niet voorbij is toch gewoon wat de garantie inhoudt?

Plaats reactie