Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Obesitas

Ukkiedukkie
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2023 22:17

Ukkiedukkie 26 sep 2023 06:35

Pas aan’t fietsen op een racefiets. Ik ben 50jaar, dus voorlopig korte, vlakke ritjes van 40km aan gemiddeld 20kmh.
Langzaam dus voor de meesten van jullie, maar ik heb dan ook obesitas.

Ik vind het fietsen veel leuker dan gedacht, ook al heb ik nog totaal geen conditie. Maar door een knie-operatie heb ik een half jaar op de bank gezeten, én is wandelen te belastend geworden.

Zouden jullie naar een sportarts gaan ter controle, of gewoon lekker blijven fietsen en langzaam eerst afstand opbouwen en na verloop van tijd snelheid uppen? Behalve dat ik een beetje moe ben na het fietsen, en wat stijfheid, heb ik nergens last van na’t fietsen.
Laatst gewijzigd door Ukkiedukkie op 26 sep 2023 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3533
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 26 sep 2023 07:30

Om te beginnen: goed dat je aan het bewegen bent geslagen en mooi dat je het nog leuk vindt ook. Een controle kan nooit kwaad natuurlijk, en omdat je net begint, en je wellicht wat meer vraagt van je lijf dan iemand die wat lichter is, is het wellicht goed. We zijn hier op het forum geen arts. Overigens zijn er veel zorgverzekeraars die een gratis sportkeuring oid aanbieden (als mensen sporten maken zij minder kosten, gewoon eigen belang, maar hier ook jow belang). Ik zou het gewoon doen als het kan, better safe than sorry.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1074
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 26 sep 2023 07:43

Hartstikke goed dat je bent gaan fietsen!
Alleen al op basis van je leeftijd is het als nieuwe sporter verstandig om eens naar een sportarts te gaan.
Die snelheid gaat wel komen, en als het niet komt is het ook goed, zolang je maar geniet van het bewegen!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 26 sep 2023 07:45

:winkthumb:
Fietsen is goed! Leuk dat je bent begonnen. Een sportarts in deze lijkt me wat overbodig in deze fase. Sportartsen lijken mij eigenlijk alleen nuttig als je super fanatiek bent en serieuze wedstrijden gaat rijden. Maar een bezoekje aan je huisarts kan echt nooit kwaad in deze.
Live fast; die young. mijn blog

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1074
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 26 sep 2023 07:55

Dat was vroeger zo, dat de sportartsen zich op de super fanatieke high performance atleten richtten. Tegenwoordig zijn ze er ook voor -en zijn ze nuttig voor‐ ons simpele hobbyfietsers

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 26 sep 2023 09:09

Ik zou zeker naar een sportarts gaan.

Zeker omdat het in het begin belangrijk is om wat te weten te komen over de conditie van het hart, zeker bij obesitas.
Een bikefit als die je die nog niet hebt gehad is ook aan te raden. Kan het comfort en stabiliteit op de fiets nog wat vergroten.

Het is in het begin vooral belangrijk om de beweging ook als vorm van ontspanning te zien. Zorg dat het leuk blijft.

Let wel op dat fietsen een wat eenzijdige sport kan zijn, goed voor hart en longen en ook benen. Maar let op dat je ook andere gebieden van je lichaam wat aandacht blijft geven. Yoga of wat simpele fitness oefeningen kan je later nog wel toevoegen om het lichaam wat te versterken. En nee dat hoeft tegenwoordig niet met instructeur of klasjes als je dat niets lijkt ( of wel als je van gezelligheid houdt ) Youtube en een matje, meer heb je tegenwoordig niet nodig.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1440
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 26 sep 2023 09:17

Als je knieoperatie te maken heeft met je overgewicht en je nu een andere weg wilt inslaan, dan zou ik zeker voor begeleiding kiezen.
Overleg met je h.a. wat voor jou het beste is.
hun fietsen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2032
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 26 sep 2023 09:30

Totaal geen conditie en 2 uur fietsen botst in mijn hoofd.
2 uur fietsen is al prima volgens mij als je zoals je zegt net begint.

Bij een sportarts wordt er naast je conditie ook gekeken naar andere gezondheidszaken die je vaak ook al op andere momenten krijgt zoals bmi, cholesterol en bloedsuiker. Ik vermoed dat jij die informatie van jezelf al wel hebt.
Daarnaast maken ze een hartfilmpje. En dat kan waardevol zijn omdat bij veel mensen met overgewicht het hart harder moet werken. Mijn tip is daarom om dit met je huisarts te overleggen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15975
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 sep 2023 10:14

bakboord1 schreef: 26 sep 2023 09:30 Totaal geen conditie en 2 uur fietsen botst in mijn hoofd.
2 uur fietsen is al prima volgens mij als je zoals je zegt net begint.
......
TS schrijft tegen 20 km/u, dat is ook fietsen maar niet fietsen zoals de meesten op het forum dat in hun hoofd hebben.
Maar het is wel degelijk een begin, en ik vind 2 uur tegen 20 km/u dan weer beter dan een kwartiertje tegen 30. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ukkiedukkie
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2023 22:17

Ukkiedukkie 26 sep 2023 10:16

BertL schreef: 26 sep 2023 09:17 Als je knieoperatie te maken heeft met je overgewicht en je nu een andere weg wilt inslaan, dan zou ik zeker voor begeleiding kiezen.
Overleg met je h.a. wat voor jou het beste is.
De operatie was gelukkig niet gewicht gerelateerd. Was een kwaadaardig gezwel dat verwijderd werd.

Ukkiedukkie
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2023 22:17

Ukkiedukkie 26 sep 2023 10:20

Lcsmet schreef: 26 sep 2023 10:14
bakboord1 schreef: 26 sep 2023 09:30 Totaal geen conditie en 2 uur fietsen botst in mijn hoofd.
2 uur fietsen is al prima volgens mij als je zoals je zegt net begint.
......
TS schrijft tegen 20 km/u, dat is ook fietsen maar niet fietsen zoals de meesten op het forum dat in hun hoofd hebben.
Maar het is wel degelijk een begin, en ik vind 2 uur tegen 20 km/u dan weer beter dan een kwartiertje tegen 30. :)
Je moet ergens beginnen hé. Ik kan niet verwachten dat ik direct aan 25-30 kmh kan fietsen gedurende meer dan 5 minuten 🥵🫢 dus nu wil ik per 2 weken 10% meer afstand proberen te fietsen, en daarna pas aan sneller fietsen denken. Hopelijk is tegen dan ook al een paar kilo minder op de weegschaal.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2032
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 26 sep 2023 10:31

Die twee gaan vaak hand in hand.
Naarmate je meer fietst komt de snelheid vaak vanzelf.
Het belangrijkste is dat je nu plezier blijft houden.

Plaats reactie