Afgevlakte schroefdraad
-
- Forum-lid
Beste lezer,
Mijn voorvork voor mijn racefiets is recentelijk stuk gegaan. Ik wil natuurlijk een nieuwe (of tweedehands) kopen zodat ik op de zelfde fiets kan blijven rijden. Ik heb alleen een probleem. Aan de achterkant van de schroefdraad is deze afgevlakt en ik kan nergens een voorvork vinden die het zelfde heeft. (Zie bijlagen voor verduidelijking schroefdraad en foto van de ring waar het voor is)(Nee het is geen beschadiging)
Iemand die mij kan helpen een zelfde soort voorvork te vinden of weet waar ik er een kan vinden?
Mijn voorvork voor mijn racefiets is recentelijk stuk gegaan. Ik wil natuurlijk een nieuwe (of tweedehands) kopen zodat ik op de zelfde fiets kan blijven rijden. Ik heb alleen een probleem. Aan de achterkant van de schroefdraad is deze afgevlakt en ik kan nergens een voorvork vinden die het zelfde heeft. (Zie bijlagen voor verduidelijking schroefdraad en foto van de ring waar het voor is)(Nee het is geen beschadiging)
Iemand die mij kan helpen een zelfde soort voorvork te vinden of weet waar ik er een kan vinden?
Ik denk dat die afvlakking een functie heeft, nl. voor een nokje aan de binnenzijde van een ringetje dat moet voorkomen dat bij het monteren bovenzijde mee gaat draaien met de onderste lagerringen. Eigenlijk andersom: de onderzijde stelt het lager af en de bovenste ring fixeert het geheel. Om welke fiets gaat het, al te jong kan hij niet meer zijn, toch?
- thestudent
- Forum-lid HC
Op deze vork ook gedaan met een vijl. En t had wel wat netter gekund. In principe niet eens nodig. Gewoon twee sleutels nemen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Op zich juist wat @thestudent stelt, maar omdat het hele grote maten betreft, heeft niet iedereen zulke grote passende sleutels in huis. Ik niet in elk geval.
Met een waterpomptang is dat ook te doen, maar dat is niet mijn stijl.
Met een waterpomptang is dat ook te doen, maar dat is niet mijn stijl.
-
- Forum-lid
Ik weet niet hoe oud deze is, gekregen. Maar over hele fiets zit klein beetje roest dus klopt wel.
Dus jullie zeggen gewoon een passende voorvork kopen en vlak vijlen? Kan dat wel? Gaat de niet de hele schroefdraat stuk?
Dus jullie zeggen gewoon een passende voorvork kopen en vlak vijlen? Kan dat wel? Gaat de niet de hele schroefdraat stuk?
-
- Forum-lid
Wat bedoel je met twee sleutels nemen?thestudent schreef: ↑15 sep 2023 21:29 Op deze vork ook gedaan met een vijl. En t had wel wat netter gekund. In principe niet eens nodig. Gewoon twee sleutels nemen.
-
- Forum-lid
Mocht je een nieuwe chrome vork zoeken , ik heb er nog wel een paar liggen deze mogen weg voor 30 euro per stuk exclusief eventuele verzendkosten A 6,95 euro
Je kan ook met een zaag of slijpschijfje er een slotje in zetten voor de lengte die je nodig hebt, de draad schoon vijlen is wel altijd nodig, met een sleutelvijltje
Wat ook helpt is voordat je het slotje uitslijpt, eerste en stalen moer over de draad draaien, dan slijpen, moer terug draaien zodat de meeste bramen al weg breken, daarna schoon vijlen.
Een fietsmaker gaat eroverheen met een draadsnijkussen, na het slotje slijpen.
Er zijn veel fm er die dit kunnen doen, als je het zelf niet wil,
Wat ook helpt is voordat je het slotje uitslijpt, eerste en stalen moer over de draad draaien, dan slijpen, moer terug draaien zodat de meeste bramen al weg breken, daarna schoon vijlen.
Een fietsmaker gaat eroverheen met een draadsnijkussen, na het slotje slijpen.
Er zijn veel fm er die dit kunnen doen, als je het zelf niet wil,
-
- Forum-lid