Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Frame opbouwen, welk?

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 09 dec 2023 14:02

abdr schreef: 08 dec 2023 23:47
Aesch schreef: 08 dec 2023 14:11 Vond ook nog de kinesis Tripster AT. Nieuwe kleur midnight blue erg fraai.
Ik ben nog altijd zeer blij met mijn Tripster AT, intro-kleur Aran Blue, de mooiste van allen, maar eerlijk gezegd komt de fiets best tot zijn recht met 10 à 15kg bagage. Het is een rechttoe-rechtaan stevig en stijf frame.
Ja fraaie kleur! Hmm, die bagage ga ik er zeker niet aan hangen. Dan verder kijken!

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 09 dec 2023 14:03

Chefske schreef: 09 dec 2023 10:19
Aesch schreef: 08 dec 2023 21:37
Om de een of andere reden "heb" ik niet zo veel met Surly. (Midnight special ziet er wel aardig uit, helaas tot 32mm met spatborden).

Misschien die disc trucker, ik ga kijken.
De Disc Trucker zou ik je niet per se aanraden. Volgens vele reviews is het frame retestijf en oncomfortabel als je er geen 20 kg bagage aan hangt.
OK. Skip that one :like:

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 09 dec 2023 14:07

thestudent schreef: 09 dec 2023 11:09 Volgens mij is dit nog niet genoemd.

https://sour.bike/shop/bikes/allroad/cl ... et-bundle/
Inderdaad, dank!

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 09 dec 2023 14:27

DJDennis schreef: 09 dec 2023 13:06 Ritchey Outback? Wat mij betreft een heerlijke do it all bike. Als gravel fiets en als woon werk fiets nu in gebruik. Lekker vlot en comfortabel. Passen dikke banden in en spatborden, tassen en bagagedragers zijn geen probleem.

Ik heb hem in het groen. Prachtige kleur :winkthumb:

https://ritcheylogic.com/bike/frames/outback-frameset
Ff puzzelen met de geometrie tov andere frames (wel altijd goeie ervaring met ritchey componenten gehad)

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 12 dec 2023 15:22

Soul Clueless is uitverkocht, dat was een hele mooie optie! Helaas pas in january frames beschikbaar op zijn vroegst en dan nog enkele maanden levertijd op paintwork.

Zojuist een Secan 2.5 besteld. Heb de mannen van Fairlight gebeld en dat was een ontzettend leuk en informatief telefoongesprek. Toen ook toevallig nog 1 frame in mijn maat aanwezig met een minieme verfafwijking die opzij stond, wordt deze week klaargemaakt en vrijdag op de post als t mee zit :like:

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 dec 2023 16:33

Hopen dat je het een beetje snel krijgt uit de UK. Weet je al wat dat nu precies kost inclusief alle kosten?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 12 dec 2023 18:02

thestudent schreef: 12 dec 2023 16:33 Hopen dat je het een beetje snel krijgt uit de UK. Weet je al wat dat nu precies kost inclusief alle kosten?
Yes, gaat met DHL. Hopelijk vlot! Kosten hebben ze netjes uitgewerkt op de website dus is (met voorbehoud van de GBP versus Euro rate) dus redelijk te berekenen. Met Chris King headset en wat extra onderdelen ~1850e.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4232
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 dec 2023 21:14

Mooie aankoop! Straks graag een foto reportage 😉

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 12 dec 2023 22:49

Die Fairlights steken al een tijdje mijn ogen uit, dus proficiat!

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 18 dec 2023 11:00

Dank!

Ze hebben er geen gras over laten groeien daar, maandag gebeld, dinsdag bevestigd en betaald, woensdag verzendbevestiging en vrijdag binnen!

Nu nog klus oude gravelbike strippen, onderdelen schoonmaken en vervolgens weer opbouwen. Foto's volgen :)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 dec 2023 12:06

Nou dat is alvast een opluchting denk ik.

Een prima klusje voor de kerstvakantie. Je mag van mij van elke stap de updates wel delen hoor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 19 dec 2023 16:45

Ik heb lekker doorgewerkt afgelopen dagen, resultaat: rijdbare fiets ondertussen met to do: Definitieve hoogte stuurpen bepalen, bidonhouders overzetten, stuurlintje wikkelen. (en voor fiets 2: stuurbreedte bepalen, pedalen, ketting en derailleur afstellen)
In het kort nog eens op een rijtje wat ik wilde doen: Oude gravelbike (CFR696 frame uit 2020) afbouwen en ombouwen tot woonwerkfiets, onderdelen overzetten op nieuw frame en dat is een Secan 2.5 geworden.

Oud:
Afbeelding
GrX810 groep, Eesilk+ zadelpen, Redshift stuurpen, wielset Erase 28 spaaks op Farsports Gravel 36 diep/32 breed buiten en 26 binnen gaat allemaal over.

Afbouwen was nogal even een klus, met name omdat ik zo veel mogelijk onderdelen wilde hergebruiken. Dat begon met het op een rijtje zetten welke onderdelen van Shimano daadwerkelijk compatibel zijn met elkaar en vaststellen wat voor type fiets ik eigenlijk wil gebruiken voor woon werk. Mijn huidige fiets is een flatbar model en dat bevalt heel goed voor de 9-11 km enkele reis woon werk. Alle onderdelen die ik gebruik zijn 11 speed, dus ook uitwisselbaar (ketting etc).
Met behulp van de shimano compatibility chart vond ik dat de Metrea 11 speed shifter technisch identiek is aan de SLR-700 11 speed shifter, deze zijn nu praktisch voor niks te krijgen. Daarnaast via Rose een set XT remmen en een GRX-600 crankset. Allemaal in de ramsch bij Rose (~50 euro). Ergotec handlebar met wat rise en dat setje was compleet.

Dan, het feest. De nieuwe gravelfiets! Eerst maar eens uitpakken!

Hele selectie onderdelen om nog lichten te kunnen plaatsen, evt. 2x te kunnen rijden en Messing Top cap.
Afbeelding

Goed verpakt in de doos, uitstekend verzorgd!
Afbeelding

En schoonmaken maar:
Afbeelding
Afbeelding
Ketting er af, nog ruim binnen sluitage marge, weken in de alcohol en ook schoon. Crankset en pedalen idem.

Dan het stuur, ik laat de shifters zitten en doe een nieuwe leiding voor rem voor en achter door het stuur. Ook een nieuwe schakelmantel. Dit keer ga ik een Jagwire Pro Polished kabel gebruiken, ik hoop dat die het minste last zal hebben van zand/plakkerigheid en geen ophoping van de teflon mantel.
Altijd gepriegel door zo'n stuur heen, gelukkig was het redelijk snel gefikst met de oude leidingen er nog in en dan voerdraadjes daardoorheen. De leidingen die in de 'oude' fiets achterblijven zijn nog ruim lang genoeg om op de nieuwe remmen aan te sluiten, omdat op de flatbar de shifters veel dichter bij het midden zijn gemonteerd.

AfbeeldingAfbeelding

Het frame hangt! Ik heb een oude zadelpen die dienst doet als ophangmateriaal, daarmee hangt het allemaal stevig.
Vork in het frame, stuur voldoende vast dat die er niet uit valt maar verder niet.
Kijken hoe dat werkt met externe leiding voor rem achter.
Afbeelding
Keurig gefaced BB. Ook voor de plaatsing van de remmen voor en achter is dat perfect gedaan.
Ik heb bij deze bouw geleerd dat exact recht plaatsing het afstellen van de remmen ook een eitje maakt. Waar ik met de CFR 696 echt eindeloos aan het kl$%&n ben geweest om de remmen goed te krijgen was dat hier in 5 tellen geplaatst en op het oog centraal was ook in de praktijk perfect.
Afbeelding
Afbeelding

Mooi detail van de dropouts. Op de achtergrond een GRX remklauw, voor zit een 8170 ultegra die met nét iets meer ruimte voor de pads als het goed is ook minder vaak rommel zou moeten oppakken.
Afbeelding

Ondertussen rolling frameset geklust van de 'oude' fiets.
Afbeelding

Bij het plaatsen van de remmen trok ik per ongeluk de spuit met minerale olie stuk, dan krijg je dus lucht in het systeem. In een poging om dit snel te fiksen (uiteraard kom je dan precies een hand tekort) de maat 7 sleutel van de caliper getikt. Plasje olie op de grond. Uiteraard omdat ik hierdoor afgeleid was ook vergeten het stopje in het ontluchtbakje goed te plaatsen bij verwijderen dus nog even wat extra gemorst.

Dat maakt wel dat ik ook een foutje maakte in de volgorde, omdat ik zo lekker bezig was met remmen vastzetten en ontluchten ben ik daar ook maar op de Fairlight mee aan de gang gegaan. Helaas was ik vergeten dat ik de stuurpen van HEUL erg lang nog naar fietsbaar moest inkorten :oops:
Afbeelding

Schakelmantel binnenbocht?
Afbeelding
of buitenlangs. Dit is m geworden.
Afbeelding

Toen had ik door wat ik vergeten was. :oops: :oops:

Lange Deda expander die ook met spacers boven de stuurpen nog ruime steun geeft aan de pen vanaf binnen.
Afbeelding

Vanwege het weer binnen gezaagd, mondkapje voor carbonstof. Deda 7cm expander ligt klaar.
Afbeelding
Frame omlaag, vork gesteund op stoel zodat deze er niet uit valt. Voor caliper los van de vork, daarmee kon de stuurpen er gelukkig net nog af :mrgreen: Het stuur hangt op de leuning van de stoel en dus geen spanning op de leidingen.
Afbeelding
Knutselwerkje om stof op te vangen. Ik heb goeie ervaringen met natte babydoekjes. Ik doe er 2 om de bovenkant van het bovenste lager met daaromheen een doek. 1 of 2 in de pen zelf om op te vangen wat er in valt. Aan het einde de stofzuiger op de stuurpen en alles verdwijnt er in 1x in.
Afbeelding
Afbeelding
Zo ziet dat er dan uit met een bergje stof er op.
Afbeelding
Na het zagen schuurblokje er over en langs de randjes, afmaken met korrel 800 papiertje (en bij de definitieve zaagsnede doe ik er nog wat secondenlijm of heldere nagellak op).
Remcaliper weer vast aan de vork, expander er in, stuur er op, top cap zachtjes vast.
Afbeelding
De titanium freehub van Erase. Vrijwel geen cassette beschadigingen.
Afbeelding
En zo met Dura Ace BSA BB er in en wielen!
Afbeelding
Dan gaat het opeens hard, want crank is zo geplaatst. Derailleur er op en kabel er in. Gelukkig al wat ervaring met het afstellen van deze derailleur dus dat was hier eigenlijk zo gebeurd.

Fraai gezicht vind ik zo die top cap (hier ondersteboven).
Afbeelding
En dan staat ie bijna klaar. Ketting moest 1 schakeltje vanaf, dan in de Flowerpower wax en wachten tot morgen.
Afbeelding

En vanochtend dan een minirondje door de regen :D
Afbeelding

Erg blij met het resultaat!

Geleerd:
- Een frame waar alles recht, vlak, passend is maakt het opbouwen echt veel makkelijker.
- Als je s'avonds klust ook rekening houden met moeheidsfoutjes :roll: :)
Laatst gewijzigd door Aesch op 22 dec 2023 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie