Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hulp gevraagd: Truvavit Descendant 6k DUB 32T demonteren [opgelost]

s.mtb
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 nov 2020 23:34

s.mtb 14 sep 2023 17:23

Dag allemaal,

Aangezien de fiets sinds kort aardig kraakt bij het trappen, wil ik het crankstel loshalen en trapas (SRAM Pressfit Dub) een onderhoudsbeurt geven. Maar...

De schroef aan de driveside van het crankstel heb ik los gehaald (evenals dat de preload adjustment aan de non-drive side los is gedraaid). Op basis van elke tutorial die ik zie zou de crankarm met kettingblad dus los moeten komen. Bij mij zit deze echt muurvast. Wat mis ik hier en kan ik nog proberen (zonder gelijk het hele systeem te slopen ;) )?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door s.mtb op 15 sep 2023 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5400
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 sep 2023 18:38

Hoogstwaarschijnlijk heb je de geïntegreerde cranktrekker gedemonteerd.

Zoek de handleiding op, zet het terug in elkaar en probeer het dan opnieuw.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

s.mtb
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 nov 2020 23:34

s.mtb 14 sep 2023 18:52

@thestudent: Bedankt voor je reactie.

Handleiding opgezocht: https://www.sram.com/en/service/models/fc-desc-6k-b1

Hierin staat het volgende betreft wat relevant is:
'Draai de bout van de crankarm los met
behulp van een 8 mm inbussleutel en
verwijder de crankarm aan aandrijfzijde.
Tik zachtjes op de as aan aandrijfzijde met
behulp van een rubber of kunststof hamer.
Verwijder de crankarm'

De bout van de crankarm heb ik dus wel los. De crankarm blijft helaas zitten. Nu moet ik er wel bijzeggen: de bout die je zit op de afbeelding van het crankstel via de link zit er anders uit dan die van mij. Zou daar het probleem liggen?

fadje104
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jul 2023 07:24

fadje104 14 sep 2023 18:58

Hoelang zit de crank al gemonteerd(en is er vet tussen gedaan bij monteren) een kwestie van iets wiebelen met iets kracht?

fadje104
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jul 2023 07:24

fadje104 14 sep 2023 19:00


s.mtb
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 nov 2020 23:34

s.mtb 14 sep 2023 19:15

fadje104 schreef: 14 sep 2023 18:58 Hoelang zit de crank al gemonteerd(en is er vet tussen gedaan bij monteren) een kwestie van iets wiebelen met iets kracht?
De crank zat er destijds al op bij levering van de fiets (een goede 2 - 2,5 jaar geleden). In dit geval door Canyon gemonteerd. Nooit los gehad, omdat daar voor mij nog geen reden voor was. Wiebelen met iets kracht (en iets meer kracht) en wd-40 geprobeerd, maar muurvast.
fadje104 schreef: 14 sep 2023 19:00 https://youtube.com/shorts/KNtUZCuMgWY? ... hZmQPdWcsA

heb je hier iets aan?
Ja, wat het filmpje laat zien: de crankarm gaat los, zodra de schroef los gaat, maar bij is dit dus niet het geval. (Denk ook dat ik nog een ouder model heb aangezien de schroef ook anders is)

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5400
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 sep 2023 19:17

Als jij nu een losse bout in de hand hebt. Dan heb je het fout gedaan. Het is onmogelijk om de bout los te draaien zonder dat de arm van de as komt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5400
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 sep 2023 19:38

Op pagina 31 vindt je informatie over de self extractor. Een ring met gaatjes die voor de crankbout zit. Deze self extractor moet je niet demonteren. Mocht je deze niet meer hebben. Kijk dan of die aan de andere crankarm wel nog wel zit. Demonteer dan de crankarm vanaf de andere kant.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

s.mtb
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 nov 2020 23:34

s.mtb 14 sep 2023 19:45

thestudent schreef: 14 sep 2023 19:38 Op pagina 31 vindt je informatie over de self extractor. Een ring met gaatjes die voor de crankbout zit. Deze self extractor moet je niet demonteren. Mocht je deze niet meer hebben. Kijk dan of die aan de andere crankarm wel nog wel zit. Demonteer dan de crankarm vanaf de andere kant.
Dan ben ik bang dat de self extractor er of nooit heeft opgezeten of ergens een keer verloren is gegaan. Het is namelijk inderdaad de schroef die eronder zit die ik in mn hand had. Ik snapte al niet waarom er nog een schroefdraad in de traparm zat :?

Bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5400
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 sep 2023 19:48

Zit deze ring aan de andere kant er ook niet op? Dat zou echt heel gek zijn namelijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

s.mtb
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 nov 2020 23:34

s.mtb 14 sep 2023 20:17

thestudent schreef: 14 sep 2023 19:48 Zit deze ring aan de andere kant er ook niet op? Dat zou echt heel gek zijn namelijk.
Niet dat ik weet. Andere kant lijkt geheel glad te zijn. Ook geen ring of plaatje voor zover ik kan zie dat er eerst af moet om een schroef oid te zien (of ik zie weer wat over het hoofd). Ook zit er wel het schroefdraad voor de extractor in de crankarm aan de aandrijfkant...

Morgen dan toch maar even een bezoek aan de fietsenmaker

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12762
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 sep 2023 08:17

Post even een foto, er kunnen twee dingen zijn.
Je hebt de extracting bout losgedraaid of bent die verloren, zoals de student al aangeeft (dat heb ik wel eens eerder gehoord bij MTB,ers)

De bout en of crank is gebroken in de as. Meer opties zijn er eigenlijk niet.

Plaats reactie