Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

stadsfiets met koersstuur of racefiets met bagagedrager

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 12 sep 2023 09:32

inderdaad denk ik ook dat je een Randonneur zoekt.

Maar beetje meer info zou toch wel welkom zijn om goed te helpen zoeken. Wat wil je wel aan je fiets en wat niet,, je schrijft een volledige bagedrager, maar wat versta je daar onder? moet dat ding achter zitten of mag het ook voor? Je wil dus graag een fiets met racebocht, maar wil je singlespeed, naafversnelling? en dan 3, 5, 7, 8, 11 of 14 versnellingen? Of toch liever een deraileur? heb je in dat geval een minimale eis? of een maximale, kan ook. heb je een budget? Wil je nieuw of mag 2e hands ook? wat voor vakantietripjes ga je maken? heuvels, bergen? of gewoon vlakke fietspaden in Nederland?

Ben je bereid om vanuit een basis de fiets naar eigen inzicht aan jouw wensen aan te passen of moet het kant en klaar zijn?
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16322
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 sep 2023 09:40

Cube Nuroad FE, het minimalistische dragertje kun je eenvoudig (laten) vervangen. De standaard naafdynamo is veel duurder om im een andere fiets in te bouwen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 sep 2023 12:59

mouse schreef: 11 sep 2023 20:55 Nooit meer een Trek... veel te veel miserie mee gehad...
Miserie is natuurlijk een containerbegrip. Specifieer.

Dat de IsoSpeedDecoupler van de Madone ruk is maakt een FX3 bijvoorbeeld nog geen slechte fiets.

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... ed_reddark
Ik vind dit best een guitig ding namelijk. Zou zeker op mijn lijstje komen als ik nu in de markt was voor een woon-werkfiets.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16322
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 sep 2023 14:02

Een basic aluminium frame met standaard onderdelen jan natuurlijk nooit kwalitatief ruk zijn tegenwoordig. Een eerdere ervaring kan natuurlijk wel een reden zijn om je geld niet meer aan een bepaald merk te gunnen.
Campagnolo Ultra Dork

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 12 sep 2023 14:25

Een geinig retroracefietsje uit de jaren 80 heeft vaak nokjes voor dragertjes. Gaat bij mij al jaren prima.

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 13 sep 2023 21:25

scepticus schreef: 12 sep 2023 12:59
mouse schreef: 11 sep 2023 20:55 Nooit meer een Trek... veel te veel miserie mee gehad...
Miserie is natuurlijk een containerbegrip. Specifieer.

Dat de IsoSpeedDecoupler van de Madone ruk is maakt een FX3 bijvoorbeeld nog geen slechte fiets.

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... ed_reddark
Ik vind dit best een guitig ding namelijk. Zou zeker op mijn lijstje komen als ik nu in de markt was voor een woon-werkfiets.
pressfitt lagers in bracket bij een madone...

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 13 sep 2023 21:26

fatmodul schreef: 12 sep 2023 14:25 Een geinig retroracefietsje uit de jaren 80 heeft vaak nokjes voor dragertjes. Gaat bij mij al jaren prima.
daar denk ik ook aan. Maar mag al wat betere versnellingen hebben. Tiagra of 105 /10 speed bijvoorbeeld.

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 13 sep 2023 21:28

Ernie C. schreef: 12 sep 2023 14:02Een eerdere ervaring kan natuurlijk wel een reden zijn om je geld niet meer aan een bepaald merk te gunnen.
dat is exact. Toeval wil dat ik enkele maanden terug bij een bikefitter ben langs geweest. Ik vertelde hem mijn ervaring met een Trek en hij toonde me een nieuwe (top?)Trek met weer onnauwkeurigheden op de toleranties...

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 13 sep 2023 21:33

depoldertoerist schreef: 12 sep 2023 09:32 inderdaad denk ik ook dat je een Randonneur zoekt.

Maar beetje meer info zou toch wel welkom zijn om goed te helpen zoeken. Wat wil je wel aan je fiets en wat niet,, je schrijft een volledige bagedrager, maar wat versta je daar onder? moet dat ding achter zitten of mag het ook voor? Je wil dus graag een fiets met racebocht, maar wil je singlespeed, naafversnelling? en dan 3, 5, 7, 8, 11 of 14 versnellingen? Of toch liever een deraileur? heb je in dat geval een minimale eis? of een maximale, kan ook. heb je een budget? Wil je nieuw of mag 2e hands ook? wat voor vakantietripjes ga je maken? heuvels, bergen? of gewoon vlakke fietspaden in Nederland?

Ben je bereid om vanuit een basis de fiets naar eigen inzicht aan jouw wensen aan te passen of moet het kant en klaar zijn?
De bagedrager dient één of twee zakken te kunnen dragen waarin een rugzak of iets dergelijks past.
Singlespeed niet, wel versnellingen. naafversnelling is voldoende, maar ik zie het niet zo eenvoudig gecombineerd met koersstuur en schakelaars aan de remgrepen. Daarom denk ik dat een derailleur het eenvoudigst en goedkoopst zal zijn. Het budget is niet zo groot. Daarom hoeven ook geen schijfremmen, want bij een klein budget zijn ze mechanisch. Heb dan liever gewoon velgremmen of zelfs v-brakes. Er zijn inderdaad veel mogelijkheden. Een Frankenstein-fiets zou wel leuk zijn als project...

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 13 sep 2023 21:37

TKMP schreef: 11 sep 2023 23:15 Koga randonneur extra, uit1993. Ik heb er sinds kort een. geweldig.
300piek van de duitse marktplaats en ook zoiets aan: zadel+pen stuur+pen remgrepen donwtube shifter banden spatborden en nieuwe dragers remblokkjes

En het karretje kan weer 30jaar mee.
Zoveel plezier daar kan voor mij geen nieuw bakkie tegenop
inderdaad top, wel zou ik er liefst een 10-speed groepje (met schakelen aan stuur) opzetten - als dit kan.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2068
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 13 sep 2023 23:22

mouse schreef: 13 sep 2023 21:37
TKMP schreef: 11 sep 2023 23:15 Koga randonneur extra, uit1993. Ik heb er sinds kort een. geweldig.
300piek van de duitse marktplaats en ook zoiets aan: zadel+pen stuur+pen remgrepen donwtube shifter banden spatborden en nieuwe dragers remblokkjes

En het karretje kan weer 30jaar mee.
Zoveel plezier daar kan voor mij geen nieuw bakkie tegenop
inderdaad top, wel zou ik er liefst een 10-speed groepje (met schakelen aan stuur) opzetten - als dit kan.
Vanaf 8 speed hebben alle fietsen uit het verleden een 130mm breedte van de achternaaf. Bij 130mm kun je zonder problemen 8, 9 en 10 speed rijden. Bij Shimano zelfs met dezelfde naaf. Gewoon de cassette en de shifters wisselen, en het werkt (boven de 10 speed niet).
Bij een ouder frame met 126mm kun je in principe de achtervork wat oprekken. Dat werkt ook, maar je hebt dan een nieuw achterwiel nodig.
Wat wel het probleem is dat in de tijd van de frames met 130mm achtervorken, er amper nog frames met nokjes voor spatborden en bagagedragers geproduceerd werden. Dat waren dan meestal op maat gemaakte frames, speciaal besteld door de liefhebber. Af fabriek was zeldzaam. De 126mm frames kun je veel vaker vinden met nokjes.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2068
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 13 sep 2023 23:30

IMGP9306.jpg
Dat gezegd hebbende, ik heb nog de helft van deze fiets over. Maar het lukt me pas begin november om deze achter uit het onderdelen hok op te diepen.

Plaats reactie