Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
JPAR
- Forum-lid HC
JPAR
30 aug 2023 12:31
Ik heb vorig jaar een Basso Astra gekocht. Helaas heb ik nog niet het plezier ervan gehad dat ik verwacht had. De fiets an sich fietst heerlijk. Hij maakt alleen vanaf het begin allemaal geluid. Vooral uit de voorvork en bracket. De stuurpen komt steeds los etc. Hij is vooral veel bij de fm geweest om alles op te lossen. Het lijkt nu aardig opgelost. Alleen vanuit de vork hoor ik nog iets.
Echter nu zit ik met een ander probleem. En ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. De fiets is matzwart en de lak is heel zacht en kwetsbaar. Een aantal weken geleden was ik met mijn dochter aan het fietsen en zij hing in mijn wiel. Door een steentje schoot ze opzij tegen mijn achterbrug met haar band. Contact van een paar seconden, maar een heel deel van de lak eraf. Afgelopen week waren we te fietsen op de Posbank en werden overvallen door een wolkbreuk. Toen ik terug was de fiets schoon en droog maken en zag dat er een heel stuk lak miste aan de binnenkant van der achterbrug. Waarschijnlijk is er iets tussen het wiel en brug gekomen. Ik zie ook al op meerdere plekken schilfers eraf. Bij mijn Wilier heb ik op een plek schade. Verder niets. En dat is gekomen doordat er iets tegenaan viel. Daar fiets ik sinds 2013 op. In allerlei omstandigheden.
Mijn vraag is dus of dit normaal is (bij matte lak) of dat dit juist niet normaal is en maak ik dan kans op garantie?
Eigenlijk is mijn plezier van de nieuwe fiets volledig weg. Ik heb er alles bij elkaar door de problemen, blessures en het weer nog maar een paar 1000 km op gefietst. Ik zit meer op mijn oude
Laatst gewijzigd door
JPAR op 30 aug 2023 13:34, 4 keer totaal gewijzigd.
-
havana
- Forum-lid HC
havana
30 aug 2023 12:41
Helaas staat Basso bekend om zeer slechte lak. @csteenbe is een kenner op het vlak van spuitwerk, ik zal hem even porren te reageren....
-
JPAR
- Forum-lid HC
JPAR
30 aug 2023 12:50
Graag. Ik heb het gevoel dat ik het er zelfs met mijn vinger af zou kunnen drukken

-
scottpch
- Forum-lid HC
scottpch
30 aug 2023 13:24
Vroeger stonden de Italianen bekend om hun slechte lak, de Champion Mondials van Gazelle daarentegen waren het tegenovergestelde!
Kijken of je met een spotrepair de schade een beetje kunt herstellen, anders over een paar jaar een complete respray...
-
JPAR
- Forum-lid HC
JPAR
30 aug 2023 13:28
Is het geen garantie dan?
-
leon1
- Forum-lid
leon1
30 aug 2023 13:50
Die schade bij de remschijf, die lijkt eigenlijk heel veel op schade die vaak onstaat bij het monteren van het wiel waarbij je net met de schijf even tegen het frame aan komt. Weet je zeker dat het niet daarvan komt?
Dat heb ik zeg maar zo goed als op alle fietsen. Ongewild schiet de derailleur even uit je hand en daar ga je al. Gelukkig zit het op een plek dat toch niet meteen zichtbaar is.
Die schade van de band tegen de buitenkant van jouw frame is toch wel slecht ja. Als de lak zo snel verdwijnt.
Jammer wel dat een nieuwe fiets niet brengt wat je in gedachten had.

Ride bikes, not tanks!
-
JPAR
- Forum-lid HC
JPAR
30 aug 2023 14:03
Het zou van e remschijf kunnen zijn, dat ik het zelf heb gedaan of mijn fm. Maar dat het zo kwetsbaar is had ik niet verwacht. Is me in het verleden met schijfremmen op de mtb ook nooit overkomen.
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
Lcsmet
30 aug 2023 14:25
JPAR schreef: ↑30 aug 2023 12:31
....... Door een steentje schoot ze opzij tegen mijn achterbrug met haar band. Contact van een paar seconden, maar een heel deel van de lak eraf..
Toen ik terug was de fiets schoon en droog maken en zag dat er een heel stuk lak miste aan de binnenkant van der achterbrug. Waarschijnlijk is er iets tussen het wiel en brug gekomen. .........
JPAR schreef: ↑30 aug 2023 13:28
Is het geen garantie dan?
Ik vrees ervoor.
Alle schade is, zoals je zelf schrijft, te wijten aan jezelf.
Ik zou niettegenstaande dat je verhaal wel eens gaan doen in de winkel en vragen wat ze er aan willen/kunnen doen, mogelijk dat er uit coulance wel iets mogelijk is.
In het geval ze er niets aan willen doen kan je nog altijd overwegen om je frame een van de komende jaren te laten herspuiten, dan heb je ook direct terug een "nieuwe" fiets.
Zet je erover en denk enkel aan hoe goed je fiets wel rijdt.
En laat door dit vooral je fietsplezier niet vergallen.
******Als je er echt niet mee kan leven kan je de fiets nu al op jouw kosten een respray geven. het leven is veel te kort om je te ergeren aan iets dat je met relatief weinig geld kan oplossen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
depoldertoerist
- Forum-lid
-
Contact
depoldertoerist
30 aug 2023 15:23
Dat is balen en ik herken je gevoel. Met betrekking tot wel of geen garantie moet je er denk ik van uit gaan wat je mag verwachten.
In februari kreeg ik mijn nieuwe fiets geleverd, bijna direct na het eerste gebruik had ik al krassen in de lak. Iets wat volgens mij echt niet zou moeten kunnen bij een fiets in de prijs en kwaliteitsklasse waar de fiets in valt. Ik heb dat wel gelijk gemeld. Maar ik hield er toch ook rekening mee dat het aan mijzelf zou kunnen liggen en ik heb ook maar gelijk framebescherming geplakt. echter.. even later zag ik toch ook nog wat andere onregelmatigheden in de lak wat toch ook wel past bij het patroon dat er iets niet klopte. De fiets wordt binnenkort onder garantie opnieuw gelakt.
En daar ben ik heel blij mee.
In mijn geval gaat het om een stalen racefiets met poedercoat, dat maakt het mogelijk wel iets anders. Het is geen ultralichte fiets waarbij ook op grammetjes lak bespaard is dan zou je verwachtingspatroon mogelijk anders kunnen zijn.
De vraag voor jou is, zou je mogen verwachten dat je fiets zo snel beschadigd. En ja het is een gebruiksvoorwerp en nee ik denk toch van niet. Een draaiend wiel met een misschien wel wat ruwe band of wat aangeplakt zand kan natuurlijk echt wel lekker schuren. Maar eigenlijk zou je dan een oppervlakkige beschadiging verwachten en niet kaal, lak moet wel enigszins tegen een stootje kunnen want... Een fiets is een gebruiksvoorwerp. Of het echt onder garantie kan vallen weet ik niet, maar ik zou dat gesprek zeker aangaan. mogelijk is er met coulance wel spotrepair mogelijk. Ben je wel je fiets weer even kwijt..
BIKE to Work.
Work to Eat. Eat to live.
Live to BIKE
-
scottpch
- Forum-lid HC
scottpch
30 aug 2023 15:42
Ah, je hebt er nu foto's bij.
Die schade bij de remschijf komt door het monteren zoals Leon1 al zegt.
Dit kan je voorkomen door wat dikkere folie te plakken bij die dropouts, de folie die je ook bij je chainstay gebruikt.
Ik heb bij mijn Foil ook die dropouts met folie beschermt.
Wat je kan doen is met een zwarte marker die plekken aantippen en daarna de folie plakken.
-
JPAR
- Forum-lid HC
JPAR
30 aug 2023 15:51
scottpch schreef: ↑30 aug 2023 15:42
Ah, je hebt er nu foto's bij.
Die schade bij de remschijf komt door het monteren zoals Leon1 al zegt.
Dit kan je voorkomen door wat dikkere folie te plakken bij die dropouts, de folie die je ook bij je chainstay gebruikt.
Ik heb bij mijn Foil ook die dropouts met folie beschermt.
Wat je kan doen is met een zwarte marker die plekken aantippen en daarna de folie plakken.
Dat is wel een mooie oplossing. Doe ik dat ook meteen bij de fiets van mijn dochter. Krijg ik daar niet hetzelfde.
-
JPAR
- Forum-lid HC
JPAR
30 aug 2023 15:55
depoldertoerist schreef: ↑30 aug 2023 15:23
Dat is balen en ik herken je gevoel. Met betrekking tot wel of geen garantie moet je er denk ik van uit gaan wat je mag verwachten.
In februari kreeg ik mijn nieuwe fiets geleverd, bijna direct na het eerste gebruik had ik al krassen in de lak. Iets wat volgens mij echt niet zou moeten kunnen bij een fiets in de prijs en kwaliteitsklasse waar de fiets in valt. Ik heb dat wel gelijk gemeld. Maar ik hield er toch ook rekening mee dat het aan mijzelf zou kunnen liggen en ik heb ook maar gelijk framebescherming geplakt. echter.. even later zag ik toch ook nog wat andere onregelmatigheden in de lak wat toch ook wel past bij het patroon dat er iets niet klopte. De fiets wordt binnenkort onder garantie opnieuw gelakt.
En daar ben ik heel blij mee.
In mijn geval gaat het om een stalen racefiets met poedercoat, dat maakt het mogelijk wel iets anders. Het is geen ultralichte fiets waarbij ook op grammetjes lak bespaard is dan zou je verwachtingspatroon mogelijk anders kunnen zijn.
De vraag voor jou is, zou je mogen verwachten dat je fiets zo snel beschadigd. En ja het is een gebruiksvoorwerp en nee ik denk toch van niet. Een draaiend wiel met een misschien wel wat ruwe band of wat aangeplakt zand kan natuurlijk echt wel lekker schuren. Maar eigenlijk zou je dan een oppervlakkige beschadiging verwachten en niet kaal, lak moet wel enigszins tegen een stootje kunnen want... Een fiets is een gebruiksvoorwerp. Of het echt onder garantie kan vallen weet ik niet, maar ik zou dat gesprek zeker aangaan. mogelijk is er met coulance wel spotrepair mogelijk. Ben je wel je fiets weer even kwijt..
Ik heb een hele fijne en goede fm. Hij heeft mijn klachten ook steeds serieus genomen. Maar het leek steeds goed en dan kreeg ik hem terug en was het niet goed. Dus toen heb ik gezegd dat hij er zelf maar even op moest fietsen en toen was het duidelijk. Hij zou het zelf ook onacceptabel hebben gevonden, dus dat is opgelost. En daarom baal ik nu ook van die lak. Dat zal dan misschien op meerdere plekken komen. Aan de andere kant heeft @lcsmet gelijk en is het een gebruiksvoorwerp. Maar toch. Voor veel geld mag je ook iets verwachten vind ik.