Pagina 1 van 1

52-36 x 11-28 naar iets kleiner

Geplaatst: 29 aug 2023 22:37
door roelw
Op mijn oudere Ultimates rijd ik met 50-34 vooraan en 11-27 cassette achteraan (Campagnolo, vandaar 27).
Kleinste verzet is dus 34 x 27 = gear ratio 1.26.

Op mijn Ultimate met Ultegra R8000 was ik ervan overtuigd dat ik ook 50-34 vooraan had en 11-30 achteraan.
Hoewel ik er al 5 jaren mee rond rijd blijkt dit echter 52-36 vooraan en 11-28 achteraan.
Dat verklaart natuurlijk waarom ik de kleinste versnelling redelijk vaak gebruik op hellingen ;)
Kleinste verzet is dus 36 x 28 = gear ratio 1.29.

Ik zou graag een iets kleiner verzet hebben voor in de bergen (waar ik zelden kom) en de Ardennen (waar ik veel kilometers doe).
Achteraan kan ik tot 30 gaan met de huidige derailleur. Een 11-32 of 11-34 cassette vereist een andere achterderailleur (investering van ongeveer 95€).
Is het een goed idee om de 11-28 cassette te vervangen door een 11-30 en ook het 36t binnenblad vooraan te vervangen door een 34t? In dat geval maak ik zelf ombouw naar een 52-34 cranckstel.
Kleinste verzet is dan 34 x 30 = gear ratio 1.13.

Of zal de combinatie 52-34 niet goed werken (het is geen "aanbevolen combinatie")? Kan de voorderailleur dit aan?
Indien niet: Een nieuw buitenblad (50t in dat geval) is redelijk duur (ongeveer 120€ bovenop de 20€ voor het binnenblad).
In dat geval zou ik eerder een andere achterderailleur monteren met een 11-32 cassette (eventueel een 11-34 voor de bergen).
Kleinste verzet is dan 36 x 32 = gear ratio 1.13. Dus zelfde als de vorige oplossing.

Re: 52-36 x 11-28 naar iets kleiner

Geplaatst: 29 aug 2023 22:52
door Herman_N
Met een extender link maak je heel goedkoop je achterderailleur geschikt voor grotere kransen: https://www.bol.com/nl/nl/p/sunrace-ext ... 103534648/

Re: 52-36 x 11-28 naar iets kleiner

Geplaatst: 29 aug 2023 22:54
door evilhomer
Het hangt af van je kruissnelheid en voorkeur qua cadans, maar mijn advies zou 52/36 in combinatie met 32T zijn. Een 34-binnenblad gebruik je in Nederland zelden tot nooit (ik vervang die meestal door een 39-binnenblad met 110-steek). Met een 52/36 crank en een cassette met redelijk grote ‘gaten’ (bijv. een 11-32) heb je genoeg opties om op het vlakke met redelijk hoge cadans (~30km/u @ ~95rpm) te draaien en in de bergen ook soepel te kunnen fietsen.

Re: 52-36 x 11-28 naar iets kleiner

Geplaatst: 30 aug 2023 07:15
door scepticus
Als je de b-tension een beetje tweakt krijg je een 11-32 cassette waarschijnlijk wel werkend met je huidige derailleur.

Hier in huis iig een RD-8050-SS die op op vakantie prima een 11-32 schakelt (en thuis een 12-25), terwijl volgens specificaties 11-30 de max is.

Re: 52-36 x 11-28 naar iets kleiner

Geplaatst: 30 aug 2023 09:36
door Critic
Ik gooi er voor vakanties inderdaad een 32 op. Prima te schakelen met de b-schroef iets ingedraaid, zolang je niet groot groot schakelt.