Vraag hier naar het door jou gezochte onderdeel of fiets

Hulp gevraagd bij plakken van nieuwe tubes

Dennis Beekelaar
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 aug 2015 13:06

Dennis Beekelaar 06 sep 2023 14:55

Hm, ok. Ik ga er nog eens naar kijken. Wellicht is tape nog niet zo'n gek idee. Dank voor de reacties!

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 06 sep 2023 15:07

Vroeger (ja ik ben oud aan het worden) meer dan 10 jaar alles met tubes gereden trainningen wedstrijden en crosswedstrijden. Na een jaar lijmen overgestapt op plaktape, vanwege het gemakt. Nooit in de jaren en meer dan 100.000 kilometer een aflopende tube gehad, Als ik nog ooit met tubes zou rijden altijd met plaktape. Wat ik altijd deed wat tape aanbrengen, tube beetje oppompen, tube natmaken en dan de tube erop leggen. Doordat die nat was, kon je hem nog mooi recht draaien. Vervolgens wiel wel minimaal 24 uur laten drogen en fietsen maar. Ook Oetztaler mee gereden zo, geen enkel probleem.
Ach, ik zeg ook maar wat

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 sep 2023 15:56

toch even een waarschuwing ivm tape: de gemiddelde amateur zal daar wel goede ervaringen mee hebben. En het is iets minder gedoe dan lijmen (al ga ik beweren dat nieuwe tube leggen met tape niet eenvoudiger is). Maar een fabrikant als Vittoria zegt geen tape te gebruiken voor hun tubes. Omdat volgens hen het minder veilig is want minder contact opp naar de band toe. Kijk dus even na wat de bandenfabrikant aanraadt. En je hebt de lijm al. Lijmen duurt alleen iets langer... Zelf zou ik ook niet voor tape gaan: ipv 1 te lijmen contact opp (velg-tube) zit je nu met 2 contactoppervlakte (velg-tape, tape-band) en dat lijkt me dus ook per definitie een hoger risico op fouten.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 06 sep 2023 19:48

walter- schreef: 06 sep 2023 15:56 toch even een waarschuwing ivm tape: de gemiddelde amateur zal daar wel goede ervaringen mee hebben. En het is iets minder gedoe dan lijmen (al ga ik beweren dat nieuwe tube leggen met tape niet eenvoudiger is). Maar een fabrikant als Vittoria zegt geen tape te gebruiken voor hun tubes. Omdat volgens hen het minder veilig is want minder contact opp naar de band toe. Kijk dus even na wat de bandenfabrikant aanraadt. En je hebt de lijm al. Lijmen duurt alleen iets langer... Zelf zou ik ook niet voor tape gaan: ipv 1 te lijmen contact opp (velg-tube) zit je nu met 2 contactoppervlakte (velg-tape, tape-band) en dat lijkt me dus ook per definitie een hoger risico op fouten.
Wist niet dat Vittoria dit afraadt, dat zou ik dan wel idd navragen.

Zelf rijd ik Continental tube(s) en als ik moet wisselen dan gaat de tube er zeer moeizaam af, net zo moeizaam als bij lijmen. Tufo Tape is zo simpel te gebruiken, en het centreren is vele malen simpler als met lijm wat voor mij de doorslag gaf om bij Tufo Tape te blijven.
YFood !!!

Dennis Beekelaar
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 aug 2015 13:06

Dennis Beekelaar 07 sep 2023 10:09

Poe, mooie tips en adviezen, waarvoor dank. Dat van Vittoria en tape had ik gelezen. Voornamelijk omdat het oppervlak niet egaal is. Ik heb Pirelli tubes. Ik heb inmiddels 1 wiel compleet schoon, op een paar kloddertjes lijm na. Nu het andere wiel nog....wat een pestwerk 😁. Geeft wel voldoening als je het resultaat ziet.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 sep 2023 10:14

Ziet er netjes uit. Tape plakken is geen rocket science. Dat lukt je wel.

Dennis Beekelaar
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 aug 2015 13:06

Dennis Beekelaar 07 sep 2023 10:18

👍 thanks. Tape of lijm......ik heb nog niet definitief besloten.....eerst maar een paar uurtjes poetsen.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 07 sep 2023 19:38

Dennis Beekelaar schreef: 07 sep 2023 10:09 Ik heb inmiddels 1 wiel compleet schoon, op een paar kloddertjes lijm na. Nu het andere wiel nog....wat een pestwerk 😁. Geeft wel voldoening als je het resultaat ziet.
Afbeelding
Afbeelding
Mooi resultaat :winkthumb: , geeft idd voldoening been there done that :D

Tape of Lijm, het is wat je wilt beide keuzes zijn ok, ik zou gewoon eerst eens lijmen van 1 velg en de tube daarop leggen dan weet je of je dit wilt.
YFood !!!

Dennis Beekelaar
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 aug 2015 13:06

Dennis Beekelaar 07 sep 2023 22:50

Thanks. Ik denk dat ik dat ga doen. Sowieso komt morgen de tape, dus heb nog keuze. Voor een ander setje wielen kan ik eventueel de tape gebruiken.

Dennis Beekelaar
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 aug 2015 13:06

Dennis Beekelaar 10 sep 2023 15:52

Gelukt! Toch tape gedaan omdat dit voor mij iets meer zekerheid gaf. Niet qua performance, maar gemak. Iedereen die tips en reactie gegeven heeft bedankt daarvoor!
Resultaat is best netjes voor een eerste keer. Geen scheve of hobbelende tube. 👍

Afbeelding
afbeelding omzetten naar url

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15977
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 sep 2023 21:54

:like:
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 sep 2023 22:03

Super! Geniet ervan (en ik maak geen opmerkingen over de stress als je onderweg lek rijdt ;-)).

Plaats reactie