Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Keuzestress

Gebruikersavatar
Soepkop
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 okt 2016 21:33

Gebruikersavatar Soepkop 16 aug 2023 17:10

Ik stel al tijden de aanschaf van een nieuwe fietscomputer uit. Heb nu nog de oerversie van de Wahoo Elemnt. In bezit sinds 2017 en heeft eigenlijk nog nooit - maar dan ook nooit - een steek laten vallen. Accuduur is wel serieus teruggelopen en mooie features als Summit moet ik missen. Heel af en toe reageren de bedieningsknoppen niet/slecht. De aanschaf van een nieuwe in ieder geval uitgesteld tot het verschijnen van de Garmin Edge 840, maar die schrikt mij vooral af door de prijs. En de twijfel of ik blij ga zijn met een Garmin na 'verknocht' te zijn geraakt aan de Wahoo. Let wel: voor registratie van mijn ritten maak ik nu gebruik van mijn Fenix 7. Fietscomputer op het stuur is vooral bedoeld om zicht te hebben op de data.
Over 2,5 week ga ik 5 dagen fietsen in Girona en dan wil ik eigenlijk wel een fietscomputer die het langer dan 6 uur uithoudt (ongeveer de huidige batterijduur van mijn Wahoo). Ik blijf in de twijfelstand en blijf een beetje in cirkeltjes redeneren. In eerste instantie ging het tussen de Edge 840 (nu voor EUR 439 verkrijgbaar bij Van Bon) en de Wahoo Elemnt Roam v2 (nu voor EUR 349 verkrijgbaar bij Bol.com). Maar mede omdat ik nog voor EUR 60 aan kadobonnen van de Decathlon heb en EUR 50 aan kadobonnen van Bol.com, kijk ik ook nog met een schuin oog naar de Garmin Edge 530 (EUR 219 bij Decathlon (dus EUR 159 bijbetalen), de Wahoo Elemnt Roam v1 (EUR 199 bij Bol.com (dus EUR 149 bijbetalen) en de Bryton Rider 750 SE (EUR 196 bij Bol.com (dus EUR 146 bijbetalen).
To be honest: ik kom er ff niet uit. Ik heb ruim 6 jaar met de Wahoo gedaan en kan (ook milieutechnisch) wel verkopen dat ik naar een nieuwe kijk. Ik schat in dat wanneer ik voor de Garmin Edge 530 of Wahoo Elemnt Roam v1 ga, ik toch al snel (zeg na 2 jaar) weer naar een vervanger ga/moet kijken en dat vind ik niet bepaald 'sustainable'. Maar wellicht zit ik er naast en kan ik met beide toestellen ook weer minimaal 5 jaar vooruit. Natuurlijk zal ik dan bepaalde toekomstige nieuwe features moeten missen, maar aan de andere kant: wat kan een Edge 530 of Roam v1 niet dat node gemist wordt (behoudens de USB-C aansluiting: dat is wel een serieuze omissie). De Bryton lijkt me redelijk toekomstbestendig, maar helaas nog weinig praktijkervaringen vindbaar op Internet. Wel enkele 'professionele' reviews, maar die lijken elkaar allemaal een beetje na te praten.

Ik weet: uiteindelijk moet ik zelf beslissen, maar ik ben benieuwd of jullie gedachten/tips hebben.
Cube Cross Race Pro 2021
Argon18 Krypton 2018

https://www.strava.com/athletes/2602414?hl=nl-NL

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 aug 2023 17:12

Eerst even een vraag. Ga je blijven loggen met je Fenix of wil je dat je nieuwe aankoop dit voor je gaat doen?

Meest 'duurzame' optie is de Bolt v1 houden, en bij een koffiestop eventjes 15 minuten aan een powerbankje hangen. Ik heb zelf ook nog de V1 en herken wat je zegt. Ding doet het gewoon elke keer.... gaat maar niet kapot ondanks het feit dat ik de zijknop een druppel secondelijm heb moeten geven.

Gebruikersavatar
Soepkop
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 okt 2016 21:33

Gebruikersavatar Soepkop 16 aug 2023 17:17

Hi havanna,

Dank voor je snelle reactie. Ik sta open voor beiden, maar ik kan me voorstellen dat ik mijn ritten 'gewoon' blijf loggen met de Fenix. En mooi wat je zegt over de Bolt v1 (ik heb overigens de oer ELEMNT). Ik herken dat dus van mijn apparaat. Duurzaam, gaat maar niet stuk en super betrouwbaar. Powerbank does the job ;-)

Nog een aanvulling op mijn oorspronkelijke post: ik heb een Join abonnement, dus ik heb geen behoefte aan geavanceerde trainingsprogramma's op het device. Synchronisatie optie via TrainingPeaks volstaat (zo doe ik het nu ook met mijn Wahoo).
Cube Cross Race Pro 2021
Argon18 Krypton 2018

https://www.strava.com/athletes/2602414?hl=nl-NL

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 16 aug 2023 17:26

Keuzes maken is en blijft moeilijk.
En advies geven ook. ;)
Zelf ben ik tevreden met mijn Wahoo Bolt v1 maar als ik voor een nieuwe computer zou gaan zou ik nu wel een v2 nemen.
Dus dat is mijn advies, ga voor de Roam v2.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1482
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 16 aug 2023 17:48

Ik doe mijn bolt v1 ook aan de powerbank tijdens een fiets reis, iedere avond en anders ook even tijdens de middag lunch. Het accutje is misschien snel leeg maar ook snel vol.

Functies zijn voor mij voldoende en ik wil een compact apparaatje dus ik hoop dat de bolt het nog even blijft doen, als de batterij het begeeft ga ik die vervangen er bestaan kitjes voor.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 aug 2023 17:51

Ik vind het heel moeilijk om te adviseren, ondanks het feit dat ik alle apparaten die je noemt wel getest heb of zelfs bezit.

Alles heeft gewoon zijn voor- en nadelen. En voor wat jij ermee wil doen volstaan ze in principe allemaal.... De enige die ik meteen zou afstrepen is de Bryton. Belachelijk slechte UI, hele brakke companion app en niet-kloppende hoogtemeters.

Ik ben recent weer geswitcht naar Garmin en dat bevalt me ook prima. Maar ik gebruik mijn Bolt v1 ook nog steeds.... Uiteindelijk is een fietscomputer gewoon een fietscomputer en in principe doen ze allemaal hun werk.

Overigens schat ik de bouwkwaliteit van Wahoo's wel iets minder hoog in dan Garmin. Ook ligt de restwaarde van Garmin hoger.
Laatst gewijzigd door havana op 16 aug 2023 17:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1798
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 16 aug 2023 17:51

Ik heb ook lang de eerste versie van de Wahoo Elemnt gehad tot volle tevredenheid, overgestapt omdat de accu ook minder werd.
De Roam 1 versie ook alweer diverse jaren, ook tot volle tevredenheid. De accuduur is nog perfect.
Dus ik zou voor de Roam 2 gaan.
Bikers are not alone

divk
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 feb 2006 13:30

divk 16 aug 2023 18:25

Ik heb sinds twee weken een Bryton 750 se en in het kort wow een Garmin killer.
En dan vooral gezien de prijs.
Maar ook de ervaring die ik er tot nu toe heb. Super goede accuduur nu 3 ritten van gemaakt van ongeveer 125 km en de accu staat nog op 65%
Daarnaast erg goed af te lezen zowel in de zon als ook als het donker is dan gaat de achtergrond verlichting automatisch aan.
Ook wanneer je begin met een klim dan schakel die over op het overzicht van de klim.
Wanneer je ineens ergens naar toe moet dan werkt het inspreken erg goed.
Voor de rest is mijn ervaring te kort om er meer over te vertellen maar ik raad deze iedereen aan.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2032
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 16 aug 2023 18:28

Bij mijn Roam (V1 denk ik) heb ik al gehad dat ie bleef hangen op 1 pagina, zijn mijn instellingen al een paar keer “automatisch” gewijzigd, thuis duurt het soms minuten lang voordat ie de satellieten vind en de knoppen onderaan werken lang niet zo fijn als die van mijn bolt v1. Soms moet ik het knopje vier keer indrukken voordat ie pakt.
Wahoo is heel fijn en gebruiksvriendelijk maar gezien bovenstaande zou ik een volgende keer een Garmin nemen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 aug 2023 19:13

Voor wat het waard is,.... de bolt v2 staat niet in je lijstje. Maar dat was mijn keuze 2 jaar geleden. Daarvoor had ik een Garmin 810 en ik ben echt heel blij dat ik geen Garmin meer heb. Software van Element is veel stabieler. OK,..... er was een hick-up in het begin, maar na een paar software updates PLUS een volledige nieuw toestel en toen was het opgelost.

De voordelen tov een Garmin:
- Het navigeert 10 keer beter. Geen lang nadenken meer, geen vage routes, geen 10 keer alles opnieuw berekenen. Wahoo behoudt zijn zoom level, Garmin bepaalde wat er gebeurde, ik had geen zeggenschap
- Software is stabieler,... Garmin ging nogal eens op zwart.

Ik merk dat ik zelden nog mopper op het navigatie speeltje. Op Garmin zat ik voortdurend te schelden.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1749
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 17 aug 2023 09:21

havana schreef: 16 aug 2023 17:51 Ik vind het heel moeilijk om te adviseren, ondanks het feit dat ik alle apparaten die je noemt wel getest heb of zelfs bezit.

Alles heeft gewoon zijn voor- en nadelen. En voor wat jij ermee wil doen volstaan ze in principe allemaal.... De enige die ik meteen zou afstrepen is de Bryton. Belachelijk slechte UI, hele brakke companion app en niet-kloppende hoogtemeters.
750SE werkt gewoon helemaal prima. De Bryton Active app doet wat ie moet doen, geen problemen met de hoogtemeters. en de UI is echt niets mis mee (voor mij) en 40 uur batterijduur.
Ik ben recent, 1,5 maand gelden denk ik, geswitched van Sigma rox 12 naar de Bryton 750SE en ben echt zeer tevreden, zeker voor dat geld. Er is geen moment geweest dat ik dacht.. dat deed de Sigma beter. Eerder andersom.
Eerlijk is eerlijk er is wel iets waar ik nog een vraaag over heb en Bryton benelux beantwoord de mail niet. Dat vind ik dan wel serieus jammer.

.
Tegelijkertijd is er hier ook een Hammerhead in huis gekomen voor mw en inmiddels ligt daarvan apparaatje nr 3 hier. Juist wel vanwege problemen met de hoogtemeters. en erg vanzelfsprekend werkt die nou niet echt. Als je het eenmaal doorhebt is dat ook een prima apparaat. De heldesk van Hamerhead is wel heel goed bij de les. Maar de batterijduur is wel een serieus issue bij deze als je langere ritten maakt.

Alles valt of staat met persoonlijke ervaring. Op basis van mijn ervaringen wil ik nadat ik meerdere malen echt tot wanhoop werd gedreven door de Garmin echt nooit meer een Garmin. Ben jij supertevreden over je huidige GPS en er is een opvolger die het allemaal net zo doet en nog wat toe voegt dan zou ik dat denk ik gewoon doen.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15976
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 aug 2023 12:46

Soepkop schreef: 16 aug 2023 17:10 Ik stel al tijden de aanschaf van een nieuwe fietscomputer uit.
Accuduur is wel serieus teruggelopen en mooie features als Summit moet ik missen. Heel af en toe reageren de bedieningsknoppen niet/slecht. ....


Ik weet: uiteindelijk moet ik zelf beslissen, maar ik ben benieuwd of jullie gedachten/tips hebben.
En de Garmin Edge Explore2 kost niet de hoofdprijs en daar kan je ook wel wat mee.

PS, Je hebt nu een toestel dat niet werkt zoals het hoort, dan begrijp ik echt niet dat je kan twijfelen, twijfelen, nog eens nadenken en dan terug uitstellen bij iets simpel als de aankoop vann een fietscomputer.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie