Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Welke Shimano Fietsschoenen ?

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 10 aug 2023 11:28

Hoi allemaal,

Ik ben niet echt een beginner qua fietsen en fietsschoenen maar ik ben bijna 65 en palliatief prostaatkankerpatiënt. Het betekent dat ik er echt nog wel even ben maar fiets beduidend langzamer dan voorheen, niet dat ik vroeger nou zo hard fietste maar tegenwoordig is het meer toerfietsen dan wielrennen. Heb het een plekje gegeven. Ik ben al blij als ik tegenwoordig 25 gemiddeld haal op vlakke ritjes hier in Zuid-Limburg en met heuvelritjes.......22 :oops: . Ach, ik fiets nog en ben gelukkig en blij dat het nog gaat. En dan heb je ook nog een fiets met Di2 en discs....... :D

Ik heb tamelijk brede voeten en ben gecharmeerd van Shimano schoenen. Heb nu Northwaves maar die knellen en na elke rit doet mijn grote teen aan de rechter kant behoorlijk pijn :x

Daarvoor had ik Shimano's RC086 met een gespsluiting en 2 klitteband sluitingen, een beginner of medium schoen, voor mij destijds meer dan genoeg, ook nu nog, ik wil wel een comfortabele schoen......

Ik had mijn oog laten vallen op de RC300, de RC502 en/of de RC702, wel allemaal in een brede uitvoering.

Ik denk dat de RC702 wat "TE" is voor mij vanwege die carbon stijve zool (index 10) die naar men zegt minder comfortabel is dan een wat slappere zool. Er zitten wel 2 BOA sluitingen op die waarschijnlijk beter zijn in te stellen dan wanneer je er maar 1 hebt.

En de RC502 zit er dan weer tussen in (index 8 qua zool), wel met één BOA net als bij de RC300. Die laatste heeft index 6 qua zool.

Wat zouden jullie mij adviseren?

Groet,
Johan

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16098
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 aug 2023 12:50

Ook als je niet hard, en wat is hard fietsen, fietst zou ik altijd voor de beste schoen gaan.
Zelf enkel ervaring met de Shimano S pyre RC maar die zat niet goed en heb ik teruggestuurd.
Geen Shimano maar heb je al eens gekeken naar lake schoenen?
Ik fiets het laatste jaar, en bij nader inzien de jaren daarvoor ook niet, zelf ook niet hard over veelal vlakke wegen en rij, naast nog wat andere schoenen, nu vooral met de Lake CX238 schoenen in de "normale" breedte.
Er bestaat van deze schoenen ook de "wijde" versie en Lake heeft ook een schoen, de CX 332 met "extra wijde" leest.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 10 aug 2023 13:49

Lcsmet schreef: 10 aug 2023 12:50 Ook als je niet hard, en wat is hard fietsen, fietst zou ik altijd voor de beste schoen gaan.
Zelf enkel ervaring met de Shimano S pyre RC maar die zat niet goed en heb ik teruggestuurd.
Geen Shimano maar heb je al eens gekeken naar lake schoenen?
Ik fiets het laatste jaar, en bij nader inzien de jaren daarvoor ook niet, zelf ook niet hard over veelal vlakke wegen en rij, naast nog wat andere schoenen, nu vooral met de Lake CX238 schoenen in de "normale" breedte.
Er bestaat van deze schoenen ook de "wijde" versie en Lake heeft ook een schoen, de CX 332 met "extra wijde" leest.
Dank voor je reactie maar ik wil een keuze maken tussen deze 3 Shimano schoenen. En dan die prijs van die lakes.....de CX238 kost € 319 en de CS332 maar liefst € 409! Dat vind ik echt TE gortig. De RC702 met 2 BOA's kost € 159 (met korting) en vind ik wel wat.... ben alleen bang dat door die stijve carbonzool het comfort, voor zover daar iets over te zeggen valt, veel minder is dan bij de RC300 en/of RC502 die 1 BOA hebben en een minder stijve zool.

Deze lake in brede uitvoering lijkt me ook wel wat.....
https://nl.lakecycling.com/products/cx- ... 6463016266

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4552
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 10 aug 2023 13:55

En die BOA's... 1x vallen en t is stuk... ;-)

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 10 aug 2023 14:02

kxlight schreef: 10 aug 2023 13:55 En die BOA's... 1x vallen en t is stuk... ;-)
Ja, maar wat dan? Tegenwoordig zijn al die schoenen met BOA('s) uitgerust......

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16098
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 aug 2023 14:07

luvene schreef: 10 aug 2023 14:02
kxlight schreef: 10 aug 2023 13:55 En die BOA's... 1x vallen en t is stuk... ;-)
Ja, maar wat dan? Tegenwoordig zijn al die schoenen met BOA('s) uitgerust......
Mogelijk heb je zondag niet gekeken.
Dat was een knipoog naar de valpartij van Mathieu van der Poel op het WK van afgelopen zondag met behalve wat schaafwonden ook een kapotte BOA sluiting. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 10 aug 2023 15:26

Lcsmet schreef: 10 aug 2023 14:07
luvene schreef: 10 aug 2023 14:02
kxlight schreef: 10 aug 2023 13:55 En die BOA's... 1x vallen en t is stuk... ;-)
Ja, maar wat dan? Tegenwoordig zijn al die schoenen met BOA('s) uitgerust......
Mogelijk heb je zondag niet gekeken.
Dat was een knipoog naar de valpartij van Mathieu van der Poel op het WK van afgelopen zondag met behalve wat schaafwonden ook een kapotte BOA sluiting. :)
Natuurlijk heb ik naar Mathieu gekeken, hij en Annemiek zijn mijn grote helden! Ik ging compleet uit mijn plaat, toen hij viel kreeg ik zowat een hartaanval..... ja, heb dat gezien die schoen maar nogmaals, wat zijn er dan voor alternatieven als je geen BOA sluiting neemt. Maar welke van de 3 Shimano schoenen zou jij kiezen? En wat vind je van die Lake CX177 breed?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16098
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 aug 2023 16:41

Ik zou altijd de schoenen nemen die het beste passen met de stijfste zool.
De prijs ben je al lang vergeten, behalve als je schoenen niet goed zitten want dan is het weggegooid geld.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5403
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 10 aug 2023 16:50

Die opmerking over de Boa was met een knipoog. Er is niets mis met boa.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

delsol
Forum-lid
Berichten: 872
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 10 aug 2023 17:00

Je zou ook veterschoenen kunnen proberen .

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1494
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 10 aug 2023 17:39

Ik vond gaerne fijn, de huidige heeft een smallere maatvoering.en met een omweg sidi, ook eens shimano rc502 gepast, ze zijn wel wat flexibel naar mijn smaak, maar op eerste zicht zaten ze heel zacht als vriendelijke pantoffeltjes. Heb ze thuis nog even iets langer gedragen voordat de schoenplaatjes erop gingen, na15 min begonnen mn voeten te tintelen, ik weet t, het is persoonlijk iedere voet is anders.
Nu de Udog veterschoenen en bevallen erg goed. Heel erg goed 😊 ze zitten vast zonder knellen of rare drukpunten, en een iets bredere teenbox maar daarachter is t lekker smal

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5941
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 aug 2023 18:06

Ik zou altijd voor de stijfste zool gaan. Tot aan de prijs die je zou willen betalen. Stijvere zolen fietst in mijn optiek altijd prettiger. Ik heb ook ooit eens fiets/wandel schoenen gehad, maar dat was echt twee keer niks. Te stijf om mee te lopen, en het fietste ook voor geen meter.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie