Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Replica Abus Gamechanger?

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2032
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 16 aug 2023 00:03

Niet alle Chinese helmen zullen slecht zijn maar van een normale Europese helm weet je zeker dat ie goed is.
Als je van Russische roulette houdt is dat geen probleem. Van de 9 Russen zullen er altijd 8 zeggen dat je geen enkel risico loopt..

En voor autofabrikanten zijn die ncap-resultaten echt wel belangrijk in de verkoop. Als het verschil enkel 2 sensortjes zou zijn dan had Dacia die heus wel om van 1ster er 5sterren van te maken. Wat er nog meer is wegbezuinigd mag je zelf achterkomen van Dacia als het misgaat.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 16 aug 2023 07:57

Ho Gijs, wel volledig zijn over je Dacia Jogger...
De zijairbag reikt niet ver genoeg naar achter, dat was ook een belangrijke reden... ;)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 16 aug 2023 08:09

Qua euro NCAP heeft Hayes deels gelijk. Ook een Dacia moet wel een bepaalde ondergrens halen vastgesteld volgens de europese regelgeving, ook al krijgt deze weinig sterren. In dat geval is elke DACIA in ieder geval voldoende veilig in een frontale aanrijding. De regels worden dus inderdaad elke zoveel jaar strenger.

Dus mijn auto een honda civic uit 2010 zal op de huidige schaal slecht scoren. Terwijl die bij productie 4 sterren scoorde ( aftrek was vooral voor voetgangersveiligheid ). Mijn honda kan namelijk dingen niet: Zelf hulpdiensten alarmeren, Geen sensors die de auto zelf laten remmen, geen lane departure warning. Krijg je allemaal punten voor. Heb je het niet, dan heb je minder punten.
Wat echter de veiligheid op de weg daadwerkelijk beter zou maken is dat we een minimale kwaliteit banden per model auto specificeren. Zodat eigenaren niet na het verslijten het goedkoopste prutbandje onder hun auto kunnen laten schroeven, waardoor remwegen tientallen meters langer zijn in nat weer. Veel simpeler dan allemaal elektrische systemen.

Echter is de situatie totaal onvergelijkbaar.

Een vergelijkbare situatie met namaak helmen zou namelijk zijn dat er via een illegale route namaak Mercedes/BMW/Audi SUVs op de markt worden gebracht. Waarvan niemand kan weten of ze voldoen aan enige standaard.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

hayes

hayes 16 aug 2023 14:36

scottpch schreef: 16 aug 2023 07:57 Ho Gijs, wel volledig zijn over je Dacia Jogger...
De zijairbag reikt niet ver genoeg naar achter, dat was ook een belangrijke reden... ;)
Klopt, heb ik nu ook gelezen. Dat was net na de test niet meteen vermeld.
En eigenlijk is de Jogger nooit gecrasht. Ze hebben zich gebaseerd op de Sandero, die 50-60% identiek is.
En toch, als auto's van 10 jaar geleden nu hertest worden halen ze soms 0 of 1 ster ipv 4 of 5.
Op zich positief dat auto's alleen maar veiliger worden, maar ik blijf bij m'n mening dat de Jogger geen onveilige auto is.
M'n Peugeot Partner van 2015 (ontwerp dateert dus ergens van 2010 of zo) was minder veilig. En er rijden er nog héél veel rond.

hayes

hayes 16 aug 2023 14:42

bakboord1 schreef: 16 aug 2023 00:03 Niet alle Chinese helmen zullen slecht zijn maar van een normale Europese helm weet je zeker dat ie goed is.
Als je van Russische roulette houdt is dat geen probleem. Van de 9 Russen zullen er altijd 8 zeggen dat je geen enkel risico loopt..

En voor autofabrikanten zijn die ncap-resultaten echt wel belangrijk in de verkoop. Als het verschil enkel 2 sensortjes zou zijn dan had Dacia die heus wel om van 1ster er 5sterren van te maken. Wat er nog meer is wegbezuinigd mag je zelf achterkomen van Dacia als het misgaat.
Het is een bewuste keuze van Dacia. Hun unique selling point is de prijs.
Elk 'snufje' zal de prijs alleen maar opdrijven en is voor hun clienteel geen prioriteit.
M'n Jogger heeft idd bv geen lane waring.
Maar ik hoor bij veel mensen dat het het eerste is wat ze uitzetten.

M'n Jogger heeft parkeersensoren vooraan en achteraan (met camera), automatische remfunctie (auto's), dode hoek waarschuwing, extended grip, automatische noodoproep, ... wat m'n vorige auto allemaal niet had. Ja, er zijn uiteraard veiligere wagens, maar neen, de Jogger is geen rijdende doodskist ;)

Soit, we wijken ver af nu.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37706
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 aug 2023 14:52

hayes schreef: 16 aug 2023 14:42 M'n Jogger heeft idd bv geen lane waring.
Maar ik hoor bij veel mensen dat het het eerste is wat ze uitzetten.
Ik vind het minimaal een halve ster waard als dat makkelijk (blijvend!) uit te zetten is. Draak van een systeem, dat geruk aan je stuur op momenten dat je het niet verwacht.
Less is bore

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 aug 2023 15:00

daniel1975 schreef: 16 aug 2023 14:52
hayes schreef: 16 aug 2023 14:42 M'n Jogger heeft idd bv geen lane waring.
Maar ik hoor bij veel mensen dat het het eerste is wat ze uitzetten.
Ik vind het minimaal een halve ster waard als dat makkelijk (blijvend!) uit te zetten is. Draak van een systeem, dat geruk aan je stuur op momenten dat je het niet verwacht.
Ik vind het alleen op de snelweg prettig, maar op alle smalle boeren wegen en waar aan de zijkant een fietspad zit zet ik het direct uit.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 16 aug 2023 15:46

Prijs/kwaliteit/grootte kun je niks beter kopen dan een Dacia Jogger en voorheen de MCV! :like:

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6104
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 aug 2023 16:23

Hoe is de pasvorm op je hoofd - van zo'n Dacia?
Lijkt dat wat op een Abus Gamechanger? :mrgreen:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4523
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 16 aug 2023 16:35

Echte Gamechanger is zo'n Dacia

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 aug 2023 18:38

Met zo'n Dacia win je echt wel een frontale botsing met een wielrenner met de duurste, best geteste helm die er is op zijn hoofd. Wat dat betreft hoeven we hier geen NCAP discussies te voeren.

Een helm is al niet het elegantste kledingstuk. Dan wil ik best 100€ meer uit geven voor een goed geteste. Dan weet je tenminste zeker dat je hem niet voor niks opzet. En stel: je crasht en zit de rest van je leven in een rolstoel vloeibaar voedsel te slurpen en je familie mag steeds uitleggen dat je bent gevallen met de racefiets met een Ali helmpje op je kop, dan kun je jezelf ook wel voor je kop slaan.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 aug 2023 19:43

Tsja, de Aygo van m'n dochter met z'n Conti eco contactjes van 145 breed heeft ook een langere remweg dan m'n 225/255 Michelin Pilot 4S banden. Zo zal het altijd wel iets zijn.

Plaats reactie