Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Raar geluid shifter bij remmen

J-JBol
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 aug 2019 16:41

J-JBol 26 jul 2023 18:50

De achterrem van mijn ultegra di2 disc werkte niet goed meer ( te weinig remdruk), dus heb ik een Shimano bleed kitje besteld en daarmee mijn rem bijgevuld/ontlucht. Het remt nu wel weer goed, maar tijdens het remmen komt er een soort zuigend/sissend geluid uit m'n shifter. Ook na een aantal keer remmen blijft dit geluid, maar ik kan geen olie ontdekken aan of bij de shifter. Iemand een idee wat dit kan zijn?

LethalP
Forum-lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 26 jul 2023 22:12

Heb je de rubbers van de greep ook even teruggeklapt om te kijken of eronder mogelijk wel wat olie lekt?

Er zit in de shifters een soort overdrukventiel, wellicht dat daar het geluid vandaan komt. Als je met teveel geweld olie bijvult kun je ze slopen.

Geen idee of het dat is , maar de moeite om uit te sluiten.

J-JBol
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 aug 2019 16:41

J-JBol 27 jul 2023 07:00

Bij de di2 variant moet je de rubbers sowieso terug klappen om de trechter te kunnen monteren. Dit is denk ik in verband met de knoppen bovenop de shifter?
Ik zag daar ook nergens olie zo snel maar zal het nog eens checken, bedankt voor de tip.
Wat ik me dan afvraag hoe kan het dat dan het mis gaat met bijvullen qua druk terwijl de trechter erop staat? Het systeem is dan toch niet gesloten lijkt me of zie ik iets over het hoofd?

J-JBol
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 aug 2019 16:41

J-JBol 06 aug 2023 21:14

Denk dat er toch iets teveel druk in het systeem heeft gezeten en dat het overdruk ventiel te horen is geweest. Geluid was na een ruime dag in de schuur gehangen te hebben verdwenen en remmen gaat nu ook alweer een aantal ritjes prima.

Plaats reactie