Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Opbouw Van Tuyl cyclocrosser

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 19 jul 2023 13:21

Hierbij mijn ervaringen met het opbouwen van een cyclocrosser.

Ik kon niet echt een geschikt topic vinden, maar wilde wel graag mijn ervaringen delen. Vandaar een nieuw topic. Daarnaast is een cyclocrosser meer racefiets dan MTB, dus maar hier onder de racefietsen...

Al een poosje liep ik met de gedachten dat ik wel een offroad fiets zou willen hebben. Gravelen is tegenwoordig erg in. Daarnaast is het leuk voor de afwisseling. Ook kom ik regelmatig op Ameland, waar je prachtig offroad kunt rijden. De aanschaf van een MTB speelde door mijn hoofd, tot dat ik tegen een cyclocross frame aanliep die ik voor een erg zacht prijsje kon kopen. Met mijn ervaring van de opbouw van een racefiets, begon het weer te kriebelen om een fiets zelf op te bouwen. Het frame is van Nederlandse makelaardij en betreft een aluminium Van Tuyl VT340. Alles mooi eenvoudig met kabels buitenom (over de bovenbuis) en BBA bottom bracket. Onderstaand wat foto's van de opbouw en het resultaat.

Het frame is aluminium en is in mat zwart geanodiseerd. De voorvork is van carbon, met een aluminium vorkbuis. De voorvork moest ik zelf nog mat zwart spuiten:

Afbeelding

Afbeelding

De fiets is opgebouwd met deels Shimano Tiagra (shifters en derailleur) en Deore (crankstel). Het 32T kettingblad heb ik vervangen voor een 38T. De remmen zijn Shimano BR-CT91 cantilevers:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wielen zijn een setje Fulcrum Racing Quattro CX die ik nog had:

Afbeelding

Ik heb het frame eind november vorig jaar gekocht en gedurende de wintermaanden opgebouwd. In maart was de fiets helemaal af. Inmiddels al verschillende offroad en gravelritjes gemaakt - met voor de oplettende kijker - inmiddels een ander stuur van Pro. Ik moet zeggen dat de fiets me prima bevalt. Vanwege het aluminium frame en omdat het een crosser is (geen vering) is het offroad soms wat spartaans rijden. Maar ik maak hoofdzakelijk kortere ritjes (tussen de 25 en 70 km) en daarvoor is het prima te doen. Heerlijke afwisseling met de racefiets op de weg. Onderstaand nog twee foto's van onderweg:

Afbeelding

Afbeelding

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3552
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 19 jul 2023 13:57

Leuk ding. Ik heb ook ooit een Fort crosser gehad, als frame gekocht en maanden op marktplaats onderdelen gescharreld en met de rommelbak in de schuur iets van gemaakt. Jarenlang plezier van gehad. Inderdaad spartaans en zonder schijfremmen, maar dikke pret. Heb nu een Sensa crosser, ook velgremmen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5246
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 jul 2023 14:17

Leuk resultaat.
Extra comfort; naar gravelbandbreedte gaan.
Een idee welke dikte banden je maximaal kan monteren?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3552
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 19 jul 2023 14:47

Is idd een goed idee, levert ook een beetje meer comfort op. Ik rijd met 42mm Wtb Riddlers en worden ik en mijn vullingen erg blij van :-). Zonder dollen, als slechtweer, gravel achtig apparaat is een paar dikkere sloffen wel lekker.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 19 jul 2023 14:55

walter- schreef: 19 jul 2023 14:17 Extra comfort; naar gravelbandbreedte gaan.
Een idee welke dikte banden je maximaal kan monteren?
Geen idee wat de maximale bandenmaat is, maar gravelbanden (40 a 43 mm) moet zeker wel passen. Zit echt veel ruimte. Brede banden heeft al door mijn hoofd gespookt. Aan de andere kant heb ik 'm ook meer voor de fun in plaats van lange gravelritten en probeer ik 'm zo dicht mogelijk bij een crosser te houden (in dat geval max 33 mm).
Maar extra setje banden erbij voor meer comfort kan altijd natuurlijk.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3552
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 20 jul 2023 08:01

Ik had op gegeven moment nogal wat routes met veel wortels op de paden. Toen waren die bredere banden wel fijn. En ook modder en losser zand is lekkerder met breed. Voor echte gravel, is breed niet echt nodig. Voor wat meer atb-achtige rondjes is het fijn.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 20 jul 2023 11:10

rikkert schreef: 20 jul 2023 08:01 Ik had op gegeven moment nogal wat routes met veel wortels op de paden. Toen waren die bredere banden wel fijn. En ook modder en losser zand is lekkerder met breed. Voor echte gravel, is breed niet echt nodig. Voor wat meer atb-achtige rondjes is het fijn.
Dat kan ik me voorstellen. Ik ga me nog wat verder verdiepen in banden, niet alleen breedte, maar ook soorten.

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 20 jul 2023 15:52

Leuk project!

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 20 jul 2023 19:30

Lekker bakkie, en dat stuur van pro heeft m wel goed gedaan, je zal hiermee ook wel een prettige zit hebben?!

Gravel banden op een crosser, er zijn veel mogelijkheden en varianten, maar ook in welk gebied met welke omstandigheden rijd je, en hoe zwaar en actief rijd je.

De boone+cantilevers die ik had was 38mm het maximum en in brabant kwam ik heel ver met een nopje aan de zijkant, hier in zl verving ik de riddlers al snel voor mezcal ja smaller maar oeeeee zo betrouwbaar, en betere vorm,radius van loopvlak was groter. Laatste tijd ben ik fan van panaracer.
Waar rijd je de meeste kmers met je crosser?

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 21 jul 2023 10:22

TKMP schreef: 20 jul 2023 19:30 Lekker bakkie, en dat stuur van pro heeft m wel goed gedaan, je zal hiermee ook wel een prettige zit hebben?!
Thanks. Dat andere stuur had ik nog liggen en was tijdelijk tot dat m'n nieuwe stuur er was. Maar het rijdt inderdaad een stuk lekkerder met het nieuwe Pro stuur, vooral onder in de beugels.
TKMP schreef: 20 jul 2023 19:30 Waar rijd je de meeste kmers met je crosser?
Ik woon in het noorden van het land. Direct ten zuiden van Groningen ligt een natuurgebied waar ik vrij korte interval rondjes rijd (ca. 25 a 30 km). Die rondjes bestaan hoofdzakelijk uit gravel, dijkjes met gras (offroad) en zand, waarvan zand overigens maar een klein aandeel heeft.

Verder fiets ik in het weekend wel rondes van 50 a 70 km, maar dan hoofdzakelijk over gravel- / grind- / schelpenpaden.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 24 jul 2023 14:22

dat kan je toch prima met de kleinste nopjes uit de voeten, blijven trappen in de bochten of technische stukken zodat je voorwiel niet te veel gaat schuiven,
achter volgt wel,
ik zou de panaracers gravelking SK proberen en als je iets vlotters wil de semi slicks, er is altijd wel een passende maat voor je frame.
veel succes en laat even weten wat het geworden is en of het wel/niet bevalt.

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 28 jul 2023 11:47

Thanks voor de tips. Ik ga me er verder in verdiepen.

Plaats reactie