Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4700
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 14 apr 2024 22:28

Enzzo schreef: 14 apr 2024 11:21 Ik meen toch dat LcSmet juist bedoelde dat de kosten van een escalatie ook voor ons veel groter gaan zijn dan de brandstofkosten.
Ik ga dat niet betwisten maar ik wil toch volgende kanttekening maken. Ik ben momenteel op vakantie in Spaans Baskenland. Vandaag tankte ik diesel voor 1.386 euro per liter. Dat is hetzelfde product dat in Nederland en Belgie verkocht wordt. Iedereen weet waar het verschil naartoe gaat. En iedereen weet dat de productprijs maar voor een klein deel de eindprijs bepaald.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4700
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 14 apr 2024 22:35

Ernie C. schreef: 14 apr 2024 19:02

Maar sloop je ook het huis en vermoord je de familie van iemand die toevallig dezelfde afkomst heeft als de dader?
Misschien moet je de vraag wat eerlijker formuleren: sloop je ook het huis en vermoord je de familie van iemand die sympathiseert, er voor gekozen heeft en meewerkt aan het clandestiene karakter van de daden van de dader?

Voor Israel is dat geen doel, maar collateral damage, klinkt cynisch maar gezien het verleden erg begrijpelijk.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4700
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 14 apr 2024 22:43

Jans schreef: 14 apr 2024 19:24 Dus als je broer iets ernstigs uitvoert, heb je helemaal geen probleem dat jij, je ouders, de rest van je broers en zussen en hun kinderen omgebracht worden. En de huizen kunnen daarna ook in vlammen op gaan. Fijne wereld wordt dat.

Edit: iemand heeft zijn bijdrage weggehaald omdat die wel heel erg was.
Je maakt hier een flauwe vergelijking die niet opgaat. Iedereen weet hoe Hamas aan de macht gekomen is, en ja het overgrote deel van de Palestijnen steunt nog altijd de bloedige terreur tegen Joodse vrouwen, kinderen en bejaarden, inclusief de gijzelnames en verkrachtingen. Tja, wat loop je dan de klagen als je het deksel op je neus krijgt. Misschien maar eens eerst afstand nemen van de terroristen vooraleer je komt klagen.

Ter info:
Uit een peiling blijkt dat de overgrote meerderheid van de Palestijnen achter het bloedbad van 7 oktober staat. Driekwart van de Palestijnen is die mening toegedaan: 59 procent steunt de aanval door Hamas-terroristen volledig, 16% enigszins. Slechts 13 procent van de ondervraagden vindt het bloedbad een slechte zaak.
De peiling is gehouden door het in Ramallah gevestigde instituut AWRAD (Arab World Research and Development).
Op de Westelijke Jordaanoever is de steun voor de terreuraanval groter dan in Gaza: op de Westoever is de ‘volledige’ steun 68%, in Gaza is dat 47.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4538
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 14 apr 2024 22:52

Ernie C. schreef: 14 apr 2024 19:54 En dan geven ze de daders aan, roei jij ze niet allemaal uit en dan komen ze achter hen aan...

Dat is de situatie waarin veel Palestijnen nu zitten. Van twee kanten een pistool tegen je hoofd, allebei schreeuwen ze dat je naar ze moet luisteren, anders ga je eraan. Probeer dan nog maar eend de juiste beslissing te nemen.
Het is dus helemaal niet zo moeilijk,
De bevolking zou juist moeten mee helpen om Hamas te verdrijven/uitschakelen dan zijn ze onder het terreur juk van Hamas uit.
De Palestijnen en moslims die in Israël wonen hebben het een stuk beter dan die in Gaza wonen, ze hebben zelfs stemrecht.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8368
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 apr 2024 22:55

lugosi schreef: 14 apr 2024 22:28
Enzzo schreef: 14 apr 2024 11:21 Ik meen toch dat LcSmet juist bedoelde dat de kosten van een escalatie ook voor ons veel groter gaan zijn dan de brandstofkosten.
Ik ga dat niet betwisten maar ik wil toch volgende kanttekening maken. Ik ben momenteel op vakantie in Spaans Baskenland. Vandaag tankte ik diesel voor 1.386 euro per liter. Dat is hetzelfde product dat in Nederland en Belgie verkocht wordt. Iedereen weet waar het verschil naartoe gaat. En iedereen weet dat de productprijs maar voor een klein deel de eindprijs bepaald.
Ach, als je het niet aan accijnzen betaalt, dan moet er een andere belasting omhoog. Ieder land heeft zo zijn eigen belastingen.
Wij betaalden in Frankrijk weinig voor elektriciteit, dat is nu ook flink aan het bijtrekken. Maar de staatsschuld is wel gigantisch.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8368
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 apr 2024 22:58

lugosi schreef: 14 apr 2024 22:43
Jans schreef: 14 apr 2024 19:24 Dus als je broer iets ernstigs uitvoert, heb je helemaal geen probleem dat jij, je ouders, de rest van je broers en zussen en hun kinderen omgebracht worden. En de huizen kunnen daarna ook in vlammen op gaan. Fijne wereld wordt dat.

Edit: iemand heeft zijn bijdrage weggehaald omdat die wel heel erg was.
Je maakt hier een flauwe vergelijking die niet opgaat. Iedereen weet hoe Hamas aan de macht gekomen is, en ja het overgrote deel van de Palestijnen steunt nog altijd de bloedige terreur tegen Joodse vrouwen, kinderen en bejaarden, inclusief de gijzelnames en verkrachtingen. Tja, wat loop je dan de klagen als je het deksel op je neus krijgt. Misschien maar eens eerst afstand nemen van de terroristen vooraleer je komt klagen.

Ter info:
Uit een peiling blijkt dat de overgrote meerderheid van de Palestijnen achter het bloedbad van 7 oktober staat. Driekwart van de Palestijnen is die mening toegedaan: 59 procent steunt de aanval door Hamas-terroristen volledig, 16% enigszins. Slechts 13 procent van de ondervraagden vindt het bloedbad een slechte zaak.
De peiling is gehouden door het in Ramallah gevestigde instituut AWRAD (Arab World Research and Development).
Op de Westelijke Jordaanoever is de steun voor de terreuraanval groter dan in Gaza: op de Westoever is de ‘volledige’ steun 68%, in Gaza is dat 47.
Ja en? Als je huis toch door de Israëli in de fik gestoken wordt, je boomgaard onteigend,wat denk je dan van de Israëli te kunnen verwachten??

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8018
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 15 apr 2024 01:55

Alleen al het feit dat er hier in verschillende metaforen wordt gesproken zegt genoeg over hoe complex het eigenlijke probleem is!
We willen het graag duiden in zwart of wit, in goed of kwaad maar een echte oplossing van deze situatie is zo enorm gecompliceerd dat die eenduidige grootheden totaal niet meer aan de orde zijn.

Clinton en Yasser Arafat waren in het verleden heel dichtbij een oplossing
Helaas is dat station ook gepasseerd…
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37706
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 apr 2024 06:40

Vergeet Peres niet!
Jammer dat ook hij later telkens door de hardliners opzij werd gezet.
Less is bore

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 15 apr 2024 09:54

lugosi schreef: 14 apr 2024 22:24
ColumsbusMJ schreef: 14 apr 2024 11:14 Als je Israël laat doen wat ze zelf willen, dan is er straks geen levend mens meer over in het Midden-Oosten en omstreken.
Je hebt echt geen idee, hé? Er zijn zeven miljoen joden die omsingeld worden door een Arabische wereld van ca 2 miljard moslims, waarvan er veel zijn die Israel en de Joden willen vernietigen. Zelfs in hun eigen land zijn er meer Arabieren dan Joden.

De intensiteit van het groen toont de mate waarin moslims vertegenwoordigd zijn.
Afbeelding
Je hebt hier het nodige geschreven over tal van onderwerpen en meestal weet je wel vraagtekens en nuance te plaatsen. Als het de moslims betreft dan lijkt elke vorm van nuance te vervagen en lijkt er voor jou alleen nog maar zwart en wit te bestaan. Ik snap niet dat je op dit moment nog steeds goed weet te praten hoe Israël zicht opstelt tegen het Palestijnse volk. Hamas is een vreselijke organisatie, de machthebbers van Iran zijn niet veel beter, maar dat alles is geen reden om de massamoord die nu plaatsvindt als gevolg van het handelen van de staat Israël te vergoelijken. En ik heb geen idee? Prima dat jij dat denkt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 apr 2024 09:58

lugosi schreef: 14 apr 2024 22:35
Ernie C. schreef: 14 apr 2024 19:02

Maar sloop je ook het huis en vermoord je de familie van iemand die toevallig dezelfde afkomst heeft als de dader?
Misschien moet je de vraag wat eerlijker formuleren: sloop je ook het huis en vermoord je de familie van iemand die sympathiseert, er voor gekozen heeft en meewerkt aan het clandestiene karakter van de daden van de dader?

Voor Israel is dat geen doel, maar collateral damage, klinkt cynisch maar gezien het verleden erg begrijpelijk.
En zo houd je over en weer 'collataral damage' en de gewone burger is de lul en radicaliseert verder, in beide kampen.
Het is niet altijd 'waar twee kijven, hebben twee schuld', maar als je elkaar al eeuwenlang de hersens inslaat, is dat onvermijdelijk geworden.

Om dan het hele conflict vanuit één perspectief, toevallig hetgene dat cultureel het meeste bij onszelf aansluit, te bekijken, getuigd van een nogal simplistische, primaire kijk op de zaak.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 apr 2024 10:08

EmPeHa schreef: 14 apr 2024 18:40 Nederlandse hulporganisaties en rechter willen voorkomen dat er F35 onderdelen naar Israël gaan. Die worden mogelijk ingezet in aanvallen in de Gaza. Dan zou Nederland daar medeplichtig aan zijn. Afgelopen nacht werden de F35's ingezet om raketten en drones van Iran te onderscheppen. Als ze niet inzetbaar waren, welke kwalificatie moet je dan aan de hulporganisaties en rechter geven?
Ja zo ken ik er nog wel een paar....... In welk "ding" waar iets aan elektronica inzit zit niets van een ASML machine.

Ik wil dat er niemand meer oorlog voert. Maar ik ben bang dat het tegen doven mans oren is :|

@Columsbus. Wat Isreal doet begrijp ik ook niet goed. Maar wat Hamas doet ook niet.
En dan komt er weer iemand dat Hamas niet de Palestijnen zijn. Nou ga ze maar uit elkaar houden dan.

De kinderen die daar omkomen en gemarteld en misbruikt worden is verschrikkelijk. Maar daar de hele situatie zijn die kinderen van 8 straks degene die weer een (terrorsitsiche) aanval plegen. Je kan er alles van vinden. Maar met ons westerse brein is daar geen touw aan vast te knopen.

Dan hebben we het met Duitsland aardig snel opgelost in Europa na de 2de wereldoorlog. Mijn Oma had nog wat wrok, maar de generatie erna. Laat ze lekker gaan daar in het middenoosten dat kunnen wij echt niet oplossen.

Als jij video beelden hebt gezien wat Hamas met kinderen, vrouwen en iedereen heeft gedaan. Ik denk niet dat je je maaginhoud binnenhoud. Sterker, ik denk als ik het hier vertel niet eens. Beeld je de ernstige film in en dan x10!
Dat doet wat met je brein, permanente schade!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37706
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 apr 2024 10:40

De extremistische tak van de islam pleegt gruweldaden die wij ons niet voor kunnen stellen. Zie ook IS met hun onthoofdingsvideo's of een westerse piloot levend verbranden in een kooi of de huidige cultuursomslag in Afganistan.
Die lui mogen ze van mij tot op de wortel toe afmaken. Dus een deel van de agressie van Israel begrijp ik dus 100%. En Hamas gebruikt echt wel ziekenhuizen etc om te schuilen en melken het effect van een aanval op zo'n gebouw maximaal uit. Maar Israel gaat ook echt veel te ver. Ze jagen alleen maar nog meer mensen in het harnas. En met Netanyahu en een aantal van zijn hardliners is geen enkel redelijk gesprek te voeren.
De twee-staten oplossing van de jaren 90 was het beste geweest. Maar ook die is weer teniet gedaan door hardliners aan beide zijden.

Ik ben al heel lang van mening dat geloof het slechtste is wat de mensheid is overkomen en helaas wordt dat in het middenoosten weer dagelijks bevestigd.
Less is bore

Plaats reactie