Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4758
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 09 mei 2024 21:01

Ernie C. schreef: 09 mei 2024 10:12
lugosi schreef: 09 mei 2024 08:23
Ernie C. schreef: 08 mei 2024 20:24
Opvallend is ook dat de rijkere moslimlanden die ook extreem streng zijn, structureel lager scoren dan wij.
Kan je hier wat meer uitleg over geven en wat je conclusie dan is?
Het staat redelijk beschreven in het gedeelte van de post dat je weglaat.

Maar ter verduidelijking: Een strenge, autoritaire politiestaat gaat niet bijdragen aan een groter levensgeluk voor de burger, ook niet voor degenen die menen niks te vrezen te hebben omdat ze nooit iets fout doen, behalve dat ze te hard rijden en dat ze vreemd genoeg wel controle van de overheid op oa hun financiën en whereabouts vrezen.

Ook het criminele milieu, waar lijfstraffen aan de orde van de dag zijn blijkt geen motivatie te zijn om je aan de regels te houden. Zie de casus rondom Henry W. die nu in het nieuws is (hoe durven ze Fonzie te martelen). Ook onderling schromen ze zich niet elkaar te bestelen e.d.
Ok, ik snap wat je bedoelt.
Ik denk wel niet dat mensen hun mening vormen op basis van een verwachting om levensgeluk te vergroten.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4758
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 09 mei 2024 21:05

Jans schreef: 09 mei 2024 08:30

Ik had toch gedacht dat jij iets genuanceerder kon redeneren. Wat maakt het dat er zoveel onschuldige kinderen gedood zijn? Wat maakt het dat er zoveel onschuldige Palestijnen gedood worden op de Westbank? Hun hele hebben en houen afgenomen wordt? Zijn toch maar Palestijnen? Sorry hoor dat je mij kwalijk neemt dat ik niet van gedachten te veranderen ben.
Dank voor het compliment.
Dat er bij de slachtoffers onschuldige kinderen zijn is een gevolg van een oorlogssituatie. Die oorlogssituatie is het gevolg van een ongekende barbaarse terroristische actie. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt dus direct bij de terroristen en indirect bij zij die ervoor gezorgd hebben dat de terroristen de touwtjes in handen hebben. Misschien hadden ze beter eens nagedacht vooraleer afstand te nemen van Fatah.

Ik neem je helemaal niets kwalijk, het hebt een mening, die niet de mijne is. Ik vorm mijn mening niet op basis van emotie, noch op basis van wankele moraliteit.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4758
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 09 mei 2024 21:15

daniel1975 schreef: 09 mei 2024 09:14

Ik had oprecht een genuanceerder beeld vsn jou verwacht Lugosi.
Ik heb genoeg relaties in Israel (die sinds de oorlog ook alweer 3x in NL zijn geweest) om die ongecensureerde beelden te kennen en hoe de media in Israel er mee om gaat. Die beelden zijn verschrikkelijk, niet in woorden uit te drukken.
Maar heel Gaza vernietigen, vrouwen, kinderen, hongersnood: hoe ver moet je gaan?
Ook veel Israelische burgers vinden dit veel te ver gaan. In de regering is al tweestrijd, maar de extremisten winnen (zoals zo vaak). Van mij mogen ze heel Hamas uitroeien en de opdrachtgevers+uitvoerenden van 7 okt levenslang laten rotten in een eenzame cel. Doodschieten is te makkelijk. Maar wat er nu gebeurt is te veel.
Dank voor uw oprechte verwachtingen. Ik apprecieer oprechtheid.

Israël is niet bezig met heel Gaza te vernietigen. Israël is bezig met het actieve deel van Hamas aan te pakken en doet dat grondig, niet weerhouden door de slachtofferretoriek van de Palestijnen en de hele anti-retoriek van het Westen. Ik doe daar mijn hoedje voor af.
De oplossing ligt bij de Palestijnen zelf. Zij kiezen zelf in welke mate (volgens de recentste cijfers stijgt dit aandeel maar het gaat traag) de Palestijnen afstand nemen van Hamas.
Uiteraard jammer voor de onschuldige slachtoffers, maar als je een oorlog uitlokt moet je niet komen klagen dat er collateral damage is.
De Westerse media stellen het voor dat het een genocide is, een endlösung van de Palestijnen. Dat is het dus echt niet. De cijfers die Westerse media gebruiken zijn niet geverifieerde cijfers van Hamas zelf.

Dat er veel Israëlische burgers zijn die dit te ver gaan vinden klopt, maar zegt niets; er zijn ook veel Israëlische burgers die het prima zo vinden en er zijn er ook veel dat het best nog wat grondiger en harder kan.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12744
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 mei 2024 21:33

Ik vind het heel lastig.
Punt 1 is al dat we door onze media niet de juiste stand van zaken krijgen voorgeschoteld en dat wordt steeds erger. Daardoor is het lastig een juist beeld vormen.
Punt 2 Colleteral damage vind ik ook een moeilijk, als je de bloemetjes in je tuin met een kettingzaag gaat snoeien is er ook veel neven schade.
Punt 3 ik kan me goed voorstellen dat als je de barbaarse beelden hebt gezien je er ook anders naar kijkt. Veel westerse media hebben die gezien, maar berichten daar niet over.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37951
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 mei 2024 21:35

lugosi schreef: 09 mei 2024 21:15

Israël is niet bezig met heel Gaza te vernietigen. Israël is bezig met het actieve deel van Hamas aan te pakken en doet dat grondig,
Dat durf ik dus te betwijfelen. Hamas zijn lafaards, watjes: vallen onschuldige burgers en jongeren aan en als de echte mannen en vrouwen komen om te vechten verschuilen ze zich tussen de burgerbevolking die niet bij machte zijn om dat te voorkomen of tegen te gaan. Tuurlijk hebben ze geen schijn van kans tegen het hightech leger van Israel, maar dat hadden ze vooraf moeten bedenken.


Overigens bizar dat er weer volop wordt geklaagd dat de politie in Amsterdam te hard heeft opgetreden terwijl de UVA de schade raamt op minimaal een ton en er gewoon professionele barricades waren opgebouwd door mensen die echt geen student zijn.
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4758
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 09 mei 2024 21:36

Lcsmet schreef: 09 mei 2024 10:02

Het is frappant hoe in dit conflict de media de Hamas kaart trekken en geen enkel voorbehoud maakt bij de beelden die veelal van uit het Hamas kamp verdeeld worden.
De 3000 raketten en terroristische aanval van 7 oktober zijn de rechtstreekse oorzaak dat de Palestijnen nu de prijs betalen van hun keuze voor Hamas in het verleden.
De Israëlis hebben een rechtse regering verkozen, als Hamas zijnde had je kunnen voorzien dat het niet bij een "veroordeling in de strengste bewoordingen" ging blijven.
Misschien ook eens naar de Israëlische media kijken en niet enkel naar onze veelal links georiënteerde main stream media die disproportioneel veel aandacht geven aan de Palestijnse kant van de zaak
Reagan zei het al in 1969.
https://www.facebook.com/share/v/PQg3H5AFzCt6hBqp/
Ik ben niet meteen fan van zijn politiek beleid maar hij was best een verstandig man, en in bovenstaand fragment slaat hij wel de nagel op de kop.

Ronnie zal bij mij echter altijd het beeld oproepen van Bonzo Goes To Bitburg (van the Ramones, de ouderen onder ons herinneren zich wellicht ook nog de film Bedtime for Bonzo met Reagan in de hoofdrol ).

In Bitburg legde Reagan een krans neer op het kerkhof ter herinnering van de slachtoffers van het nazisme. Probleem was dat er ook enkele ss-ers op het kerkhof begraven lagen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4758
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 09 mei 2024 21:39

wasbeer2006 schreef: 09 mei 2024 21:33 Ik vind het heel lastig.
Punt 1 is al dat we door onze media niet de juiste stand van zaken krijgen voorgeschoteld en dat wordt steeds erger. Daardoor is het lastig een juist beeld vormen.
Punt 2 Colleteral damage vind ik ook een moeilijk, als je de bloemetjes in je tuin met een kettingzaag gaat snoeien is er ook veel neven schade.
Punt 3 ik kan me goed voorstellen dat als je de barbaarse beelden hebt gezien je er ook anders naar kijkt. Veel westerse media hebben die gezien, maar berichten daar niet over.
Eens met je punten.

Aan punt 2 wil ik toevoegen dat wanneer je dit koppelt aan de historische context de gevoeligheid voor die nevenschade gerelativeerd wordt.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4758
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 09 mei 2024 21:45

daniel1975 schreef: 09 mei 2024 21:35

.................Hamas zijn lafaards, watjes: vallen onschuldige burgers en jongeren aan en als de echte mannen en vrouwen komen om te vechten verschuilen ze zich tussen de burgerbevolking die niet bij machte zijn om dat te voorkomen of tegen te gaan.

Als Hamas watjes zijn, wat ik niet weet, dan ligt daar de oplossing voor de Palestijnen om ze niet langer te verstoppen maar ze te verklikken. Er 'a priori' van uitgaan dat de Palestijnse bevolking niet daartoe bij machte is, is een opiniërende verklaring. Zo gaan we er niet komen. Ze conflicteert ook met de cijfers (zij het dus wel dalende cijfers) van steun van de Palestijnse bevolking aan de recente Hamas-terreur.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16084
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 mei 2024 23:19

En het bashen kan gewoon verder gaan.
Israël gaat naar de finale van de grootste door niemand bekeken liedjeswedstrijd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8186
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 10 mei 2024 00:23

De wijze waarop Israëlische extremisten op één hoop worden gegooid met inwoners van Israel. En hoe Palestijnen op één hoop worden gegooid met Hamas vind ik echt stuitend!!!
Het zwart-wit denken, het denken in dogmatische conventies om de huidige complexe wereld te begrijpen heeft hier echt post gevat.

Iedereen moet persé zijn plasje doen over situaties met vele doden, hongerende kinderen, ontheemde mensen (ja het zijn inderdaad allemaal mensen) en angstige ouders van gegijzelden etc.

En dat alles vanuit een eigen morele denkwijze.

Het lijkt verdomme wel de situatie in het gebied waar jullie het over hebben. Geen enkel historisch besef, geen enkel benul van hoe honger en pure armoede door repressie voelt, geen enkel besef hoe leven met een aartsvijand vanaf je geboorte je levensvisie beïnvloed, etc.

Lekker makkelijk om al die meningen hier te spuien. En geen wonder dat het zo ontzettend zwart-wit geprojecteerd wordt.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4618
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 10 mei 2024 00:30

Vanavond bij Nieuwsuur,
Rector van de UvA zit doodleuk te vertellen dat ze aan het onderhandelen waren met???? studenten ?/ demonstranten? in het Engels met gezichtsbedekkende kleding??
Dan mag je Rector zijn maar in mijn ogen een sukkel, geen wonder dat het daar uit de hand loopt.
Je wilt toch weten wie er tegenover je zit met welke agenda?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8186
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 10 mei 2024 01:05

Tja het debat aangaan is kennelijk zó passé! Beter gewoon er op los rammen en zien wat je daarmee bereikt ☹️
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Plaats reactie