Balhoofd servicen met interne kabel door vork
Ik heb een Giant TCR met een kraakje in het balhoofd. Ik wil het zaakje loshalen, schoonmaken en opnieuw smeren.
Gelukkig geen interne kabelgeleiding, maar de voorremkabel wel, die loopt door de vork.
Hoe kan ik de vork het makkelijkst demonteren? Is de remleiding loshalen de enige optie?
Bij een mtb of externe kabels bij de voorrem is de klauw of hendel loshalen voldoende.
De kabel loopt dus door de voorvork, en door het stuurlint.
Gelukkig geen interne kabelgeleiding, maar de voorremkabel wel, die loopt door de vork.
Hoe kan ik de vork het makkelijkst demonteren? Is de remleiding loshalen de enige optie?
Bij een mtb of externe kabels bij de voorrem is de klauw of hendel loshalen voldoende.
De kabel loopt dus door de voorvork, en door het stuurlint.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Wil je de lagers vervangen?
Want daar hoef je de kabels niet voor los te maken.
Je stuurpen losmaken geeft je normaal genoeg ruimte om je vork uit je frame te halen.
Want daar hoef je de kabels niet voor los te maken.
Je stuurpen losmaken geeft je normaal genoeg ruimte om je vork uit je frame te halen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ook dan! Bij mijn fiets loopt de remleiding (voorrem) ook door de vork. En niet door stuur/stuurpen/balhoofd.
Gewoon stuurpen losmaken van de vorkbuis. Dan kun je de vork laten zakken. Voldoende speling.
Gewoon stuurpen losmaken van de vorkbuis. Dan kun je de vork laten zakken. Voldoende speling.
-
- Forum-lid HC
Vraag is hier al eerder geweest.
Evt. de remklauw losmaken waardoor je de vork nog wat verder kunt laten zakken en zo de onderste lager kan vervangen/smeren.
Alleen smeren, dan hoef je de vork maar een stukje te laten zakken...
Evt. de remklauw losmaken waardoor je de vork nog wat verder kunt laten zakken en zo de onderste lager kan vervangen/smeren.
Alleen smeren, dan hoef je de vork maar een stukje te laten zakken...
Schiet mij maar lek, maar een kabel die door de vork en vorkbuis gaat, met aan het ene einde een klauw en aan het andere einde een remhandel, die gaat toch ook door het lager heen? Met andere woorden, dan moet de kabel toch los aan één van beide kanten? Waarschijnlijk moet 'ie los bij de handle. Dat betekent afknippen (olijfjes kun je niet hergebruiken en krijg je ook niet meer los van de leiding), nieuwe barb en olijf, opnieuw bleeden... Als je mazzel hebt, dan kan 'ie los aan de kant van de klauw (losschroeven) en krijg je die kant door de constructie heen. Dan hoef je alleen te bleeden.
Handig hoor, die interne kabelgeleiding...

(Alleen schoonmaken en een beetje nieuw vet erop gaat natuurlijk wel zonder losse kabel)
Edit: te nemen handelingen toegevoegd
Laatst gewijzigd door 53x11 op 07 jul 2023 09:01, 2 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dat zou wel een hele vreemde constructie worden als die door de vork gaat
Ah, wel door de vork, niet door de vorkbuis dus. Dat scheelt weer 

"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?