Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tijdens het fietsen aan eten denken

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5398
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 jun 2023 08:04

Danny091283 schreef: 19 jun 2023 22:07 Vandaag net wat meer gereden dan 2 uur en heb voldoende gedronken en gegeten.
Onderweg 2 bidons van 750 a 800ml leeg gedronken.
1 met een sportdrank en de ander met elektrolyten tab. Verder 1 reep en nog een gel. Normaal hou ik het bij 1 reepje met 2 a 2.5 uur fietsen.

Alleen waar het licht van zijn in mijn hoofd snap ik niet. Heb het na elke rit.
Soms moet ik ook ff wat vastpakken om niet knock out te gaan.
Het is vooral als ik gebukt heb en omhoog kom.
Op onderzoek uit te beginnen bij de huisarts en snel :shock: Dat is dan weer niet normaal.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8189
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 jun 2023 08:42

Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8614
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 jun 2023 09:33

BertL schreef: 19 jun 2023 23:18 Licht in je hoofd betekent doorgaans dat of te weinig gedronken hebt of te weinig suikers in je tank hebt. Je hersenen draaien nl. alleen op suikers.
Beide kun je testen. Flink glas water drinken zodra je thuiskomt. En de keer daarna een suikerklontje.
Stress-Medicijnen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 jun 2023 10:19

meuk schreef: 19 jun 2023 22:39 Advies van Nijkie lijkt me enig juiste advies wat ie kan/moet krijgen hier op basis van je beschrijving
Die huisarts heeft wel wat beters te doen zeg. Beetje licht in je hoofd als je omhoog komt lijkt me, zeker als je hebt ingespannen, niet echt iets om je zorgen over te maken.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 20 jun 2023 10:35

Huisarts heeft vorig jaar gezegd dat als er niet uit de bloedtesten komen ik eventueel naar een sportarts zou kunnen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 jun 2023 10:42

Persoonlijk heb ik na 2 uur fietsen altijd een bijna manische zin in bier en patat (friet?). Ik denk dat ik maar eens een afspraak met een psychiater ga maken!

Sorry, flauw, maar je maakt je m.i. druk om helemaal niets, en je laat je een beetje gek maken door de op dit forum ongetwijfeld goede adviezen. Althans, alles wat je beschrijft zullen veel sporters, inclusief ikzelf, herkennen.

Een hongerklop is echt de hel trouwens. Als die langskomt, dan weet je dat wel, maar ook dat overleef je zonder medisch ingrijpen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12746
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 jun 2023 10:48

Na een lange of intensieve rit heb ik dat ook regelmatig, dan moet ik echt niet zo van de bank af springen de eerste tijd erna.
Iedereen heeft dat wel in meer of mindere mate.

Kan ook door de warmte komen (of door koud).
Als jij vanuit 30 graden met intensieve inspanning zo je koude huis instapt kan dat ook wel wat veroorzaken.
Ik heb dat andersom als het 2 graden is je warme huis in. Dat is allemaal heel normaal.

Als je echt zittend of als je langer staat dit nogsteeds hebt zou ik naar een dokter gaan. Is het ene paar seconde, maak je niet druk.

Wat je kan testen, stop met electrolyten tabletten als daar kunstmatige zoetstoffen inzitten.

Meteen een vraag kan je electrolyten zonder toegevoegde zoetstoffen kopen?

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 20 jun 2023 11:06

Ik gebruik de tabs van High5. Geven ook nog wat smaak af.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3263
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 20 jun 2023 11:49

Danny091283 schreef: 19 jun 2023 22:07 Alleen waar het licht van zijn in mijn hoofd snap ik niet. Heb het na elke rit.
Soms moet ik ook ff wat vastpakken om niet knock out te gaan.
Het is vooral als ik gebukt heb en omhoog kom.
Niets aan de hand, gewoon doorfietsen.
Een keer ga je op je fiets knock out en dan zoeken ze het op de SEH wel uit voor je.

Licht in je hoofd heeft allerlei mogelijke oorzaken.
Begin bij de basis en weeg je voor en na de rit om erachter te komen of je op gewicht blijft (genoeg eet en drinkt onderweg)

Kan handig zijn om als je licht in je hoofd bent om je bloeddruk te meten, als je zo'n ding in de buurt hebt.

Zoals anderen al zeggen, als je een beetje trek krijgt had je al moeten eten en drinken, plan het gewoon in, je weet zelf wel wat je lichaam vraagt.

Schrijf je bevindingen op, leg een eigen dossier aan per rit.
Dingen als gewicht, wat je eet en drinkt onderweg, zwaarte en afstand, was het warm of koud en hoe je je voelt onderweg en thuis.
Overleg e.e.a. met je huisarts of een sportarts.
Dit is imho de enige manier om erachter te komen of het iets simpels is met voeding of dat er meer dingen spelen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 jun 2023 11:55

Nou, zo zie je maar, meningen verschillen. Het zou niet eens bij me opkomen om voor zoiets medische hulp te zoeken (aangezien er een duidelijk aanwijsbare oorzaak is), maar dat geldt niet voor iedereen blijkbaar.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8614
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 jun 2023 12:10

53x11 schreef: 20 jun 2023 11:55 Nou, zo zie je maar, meningen verschillen. Het zou niet eens bij me opkomen om voor zoiets medische hulp te zoeken (aangezien er een duidelijk aanwijsbare oorzaak is), maar dat geldt niet voor iedereen blijkbaar.
Als je een aantal mensen om je heen er niet meer zijn wat als gevolg van klachten niet serieus nemen ga je er misschien anders er mee om.
Jij bent medisch onderlegd waarschijnlijk en verstand van voeding training etc.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3263
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 20 jun 2023 12:13

53x11 schreef: 20 jun 2023 11:55 Nou, zo zie je maar, meningen verschillen. Het zou niet eens bij me opkomen om voor zoiets medische hulp te zoeken (aangezien er een duidelijk aanwijsbare oorzaak is), maar dat geldt niet voor iedereen blijkbaar.
Ik meen mij te herinneren dat mevr 53X11 iets medisch doet ???

Nee ik ben ook niet zo van de huisarts, maar als ik lees dat iemand van zijn fiets afstapt en vervolgens iets vast moet pakken om niet om te vallen, dan heb je blijkbaar een derde nodig om te zeggen dat je je lichaam overbelast.
Als dat heel af en toe is en met een aanwijsbaar patroon, soit. Maar (vrijwel) elk rit, tja.

Ja ik heb ook wel eens staan tollen nog voor ik thuis was, onderweg bij de Mac nog een liter kouwe cola met ijs naar binnen. Laatste stukje tegen mijn principes toch maar de trein gepakt.
Ondanks 8-10 liter drinken onderweg waren er thuis nog 8 kilo's zoek, ja dan weet je wel dat ik dat niet nog een keer moet doen.
Achteraf de heetste dag van het jaar en ik reed precies daar waar het het heetst was.

Plaats reactie