Multitool roest
Hi,
Ik heb een multitool van Parktool, de IB-3 en rijd in alle weersomstandigheden met de tool in een zadeltasje. Na een paar jaar is deze behoorlijk verroest. Volgens Parktool is dit conform verwachting, staal verroest immers.
Hebben jullie hier ervaring mee en hebben merken als Lezyne, Crankbrothers en Topeak hetzelfde probleem?
Ik heb een multitool van Parktool, de IB-3 en rijd in alle weersomstandigheden met de tool in een zadeltasje. Na een paar jaar is deze behoorlijk verroest. Volgens Parktool is dit conform verwachting, staal verroest immers.
Hebben jullie hier ervaring mee en hebben merken als Lezyne, Crankbrothers en Topeak hetzelfde probleem?
Los van het feit dat een beetje vliegroest niet zo veel kwaad kan, denk ik dat alle tools er een beetje last van hebben. CrNi (roestvast staal) is minder sterk dan (verchroomd) koolstofstaal.
Wat je kunt doen is de tool na droging regelmatig invetten met iets is als Brunox, maar ik zou me er niet te veel zorgen over maken.
Wat je kunt doen is de tool na droging regelmatig invetten met iets is als Brunox, maar ik zou me er niet te veel zorgen over maken.
-
- Forum-lid HC
Die vernikkelde tools zie je het minder op.
Maar mijn weer en wind tools hebben het ook.
Beetje inspuiten/vetten kan, maar ik zou me er ook niet al te druk om maken.
Maar mijn weer en wind tools hebben het ook.
Beetje inspuiten/vetten kan, maar ik zou me er ook niet al te druk om maken.
Roest komt wel voor. 1 maal meegemaakt dat een tooltje in zadeltas lange -enkele maanden - tijd in nat zat (ik dacht dat het in een natte katoenen doek zat) en nadien onbruikbaar was. Geen idee meer van het merk. In een verleden stopte ik ze meestal in een plastic zakje samen met een paar euro. En dan was er nooit een probleem...
Maar het is altijd een keuze maken: roestvrij staal/alu is veelal te zacht voor een goede tool; Je bent beter af met iets dat idd kan roesten en harder is....
Walter
Maar het is altijd een keuze maken: roestvrij staal/alu is veelal te zacht voor een goede tool; Je bent beter af met iets dat idd kan roesten en harder is....
Walter
Ik bewaar mijn tool in een plastic boterhamzakje in de zadeltas vanwege dat roesten.
Je sleept zo’n ding jarenlang mee en als je hem nodig hebt, is ie verroest.
Af en toe alles in je zadeltas nakijken is best nuttig. Je reserve biba kan door schuren tegen de zijkant van het zadeltasje lek raken. Been there.
Af en toe alles in je zadeltas nakijken is best nuttig. Je reserve biba kan door schuren tegen de zijkant van het zadeltasje lek raken. Been there.
hun fietsen.
Idem, alleen i.p.v. boterhamzakjes gebruik ik wat steviger en dikker plastic. Mijn twee reserve biba's zitten in diepvries zakjes, die zijn ook iets dikker en steviger. Dat helpt. Verder inderdaad af en toe je zadeltasje nakijken en een paar keer per jaar haal ik de multitool er eens uit en doe er een klein beetje olie op.BertL schreef: ↑30 mei 2023 09:10 Ik bewaar mijn tool in een plastic boterhamzakje in de zadeltas vanwege dat roesten.