Kabels inkorten
-
- Forum-lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 14 dec 2008 10:47
Hallo,
Even een vraagje ivm het inkorten van hydraulische remkabels van sram axs force.
In de instructievideo van sram gebruiken ze dot compatibel vet op de verbindingen van olijfje met kabel en de verbinding op de shifter, is dit nodig of mag je ze ook droog verbinden?
Zou het inkorten kunnen zonder ontluchten of moet je altijd ontluchten nadien, ik vermoed wel dat je nieuwe olijfjes moet gebruiken bij het inkorten?
Zou de eerste keer zijn dat ik het ga proberen, heb alvast een bleedkit besteld.
Bedankt voor de eventuele reacties of tips.
Even een vraagje ivm het inkorten van hydraulische remkabels van sram axs force.
In de instructievideo van sram gebruiken ze dot compatibel vet op de verbindingen van olijfje met kabel en de verbinding op de shifter, is dit nodig of mag je ze ook droog verbinden?
Zou het inkorten kunnen zonder ontluchten of moet je altijd ontluchten nadien, ik vermoed wel dat je nieuwe olijfjes moet gebruiken bij het inkorten?
Zou de eerste keer zijn dat ik het ga proberen, heb alvast een bleedkit besteld.
Bedankt voor de eventuele reacties of tips.
Eerste keer dat ik van een vet hoor voor installeren van de olijfjes...
Als je een set krijgt waarbij shifter/rem en remblok al verbonden zijn; ik zou wel aan de remblok inkorten en de shifter verbinding laten zitten... die shifterverbinding is in mijn ervaring net iets complexer (lees; dat is de enige plaats waar ik al een problemen had...). Maar misschien dat sram dat met axs net afraad; geen idee...
En knippen in je remleiding is altijd ontluchten. Ik kan me niet voorstellen dat je knipt en zonder enige lucht alles kan verbinden...
Die nieuwe olijfjes is een moeilijke... ik zou het altijd doen. Maar het lijkt idd gek dat je bij normale montage en demontage ze onbruikbaar worden.
Walter
Als je een set krijgt waarbij shifter/rem en remblok al verbonden zijn; ik zou wel aan de remblok inkorten en de shifter verbinding laten zitten... die shifterverbinding is in mijn ervaring net iets complexer (lees; dat is de enige plaats waar ik al een problemen had...). Maar misschien dat sram dat met axs net afraad; geen idee...
En knippen in je remleiding is altijd ontluchten. Ik kan me niet voorstellen dat je knipt en zonder enige lucht alles kan verbinden...
Die nieuwe olijfjes is een moeilijke... ik zou het altijd doen. Maar het lijkt idd gek dat je bij normale montage en demontage ze onbruikbaar worden.
Walter
Die olijfjes vervormen dus bij inkorten zul je wel nieuwe moeten gebruiken. Knappe kop als je dat olijfje nog van de leiding krijgt.
En ik zou ook altijd ontluchten. Met remmen geen risico lopen maar het gewoon goed doen.
En ik zou ook altijd ontluchten. Met remmen geen risico lopen maar het gewoon goed doen.
Ride bikes, not tanks!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16809
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik gebruik het Sram "Dot assembly" vet altijd.
Kost niet veel en gaat heel lang mee.
Je wil echt niet dat je remleiding een drupje dot vloeistof verliest op je frame of tussen je stuurlint.
Ik gebruik om bovengenoemde reden ook telkens nieuwe inserts en olijven.
En ontluchten zou ik na losmaken van remleidingen sowiezo ook doen, een kleine moeite.
https://www.tradeinn.com/bikeinn/en/sra ... 37680670/p
https://www.tradeinn.com/bikeinn/en/sra ... 36336095/p
Kost niet veel en gaat heel lang mee.
Je wil echt niet dat je remleiding een drupje dot vloeistof verliest op je frame of tussen je stuurlint.
Ik gebruik om bovengenoemde reden ook telkens nieuwe inserts en olijven.
En ontluchten zou ik na losmaken van remleidingen sowiezo ook doen, een kleine moeite.
https://www.tradeinn.com/bikeinn/en/sra ... 37680670/p
https://www.tradeinn.com/bikeinn/en/sra ... 36336095/p
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Dacht dat ik in een YouTube video van sram is heb gezien dat ze zeiden om altijd in te korten aan de kant van de shifter, weet zo direct niet meer wat de reden hiervoor was. En daar doen ze dot assambly eraan, ik zelf heb dat ook gebruikt. Maar ik heb dan weer men leidingen ingekort aan de kant van de remblokken.
Wilier Cento1Air (2017)
Specialized Crave (2013)
Specialized Crave (2013)
Gokje: de shifters zijn het hoogste punt, dus daar knippen zal zelden leiden tot een luchtbel die de leiding induikt. In theorie zou je dan mss niet hoeven te ontluchten, maar ik zou het altijd doen, al is het een snel-ontluchting op de shifter.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Je moet wel nieuwe olijfjes gebruiken bij Sram, leiding een stukje inkorten en wanneer je er voor zorgt dat je de remhendel niet beweegt kun je 'm zo weer monteren zonder te ontluchten.
Ook heb ik geen vet van Sram gebruikt, hoewel dat wel in youtube filmpjes gebruikt wordt, en zowel mijn Sram Force AXS en Red Etap werken nog steeds perfect...
Succes.
Ook heb ik geen vet van Sram gebruikt, hoewel dat wel in youtube filmpjes gebruikt wordt, en zowel mijn Sram Force AXS en Red Etap werken nog steeds perfect...
Succes.
-
- Forum-lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 14 dec 2008 10:47
Bedankt voor de reacties, bij de bleed kit die ik besteld heb zitten olijfjes bij, het vet ga ik ook nog bestellen.
Ga het proberen zoals scottpch het zegt en als de remmen dan niet goed aanvoelen kan ik ze nog ontluchten.
Werk altijd zelf aan mijn fiets, maar heb nog niet echt ervaring met schijfremmen.
Als ik alles heb kan ik eraan beginnen, zal me wel lukken hoop ik.
Ga het proberen zoals scottpch het zegt en als de remmen dan niet goed aanvoelen kan ik ze nog ontluchten.
Werk altijd zelf aan mijn fiets, maar heb nog niet echt ervaring met schijfremmen.
Als ik alles heb kan ik eraan beginnen, zal me wel lukken hoop ik.
Ik weet niet wat de reden is dat je gaat inkorten. Maar mocht dat zijn omdat je een fiets gaat opbouwen, en je hebt op dit moment een set waarbij shifter en caliper met de remleiding verbonden zijn, dan zou ik aan de zijde van de caliper inkorten en niet bij de shifter. Je remleiding bevestig je met een boutje waar je remleiding doorheen loopt. Bij de shifter moet je eerst een deel van de shifter demonteren en dat is wat lastiger.
-
- Forum-lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 14 dec 2008 10:47
De fiets is al gemonteerd bij me toegekomen, maar de kabels zijn te lang, dus zou er een stuk willen afdoen.
Denk dat ik er dan het beste een stuk afhaal bij de shifter, zou dit niet het makkelijkste zijn?
Denk dat ik er dan het beste een stuk afhaal bij de shifter, zou dit niet het makkelijkste zijn?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16809
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Als je je stuurlint wil vervangen dan zou het kunnen.redbulleke schreef: ↑11 mei 2023 16:10 De fiets is al gemonteerd bij me toegekomen, maar de kabels zijn te lang, dus zou er een stuk willen afdoen.
Denk dat ik er dan het beste een stuk afhaal bij de shifter, zou dit niet het makkelijkste zijn?
Als je kabels in je stuur lopen heb ik de ervaring dat het inkorten onderaan, aan de remmen dus, makkelijker is.
Je zit dan ook direct het resultaat aan je stuur.
Het is dan makkelijker werken.
Je moet dan wel bijna zeker terug bleeden.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend