Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Voorderailleur op spanning brengen

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 05 mei 2023 21:17

Om de voorderailleur af te stellen moet er wat meer spanning op de kabel komen (denk ik). Maar daarvoor moet ik met 1 hand de derailleur een beetje naar buiten duwen, dan de schroef los en de kabel aantrekken en weer vastzetten. Echter lukt mij dat niet met die vrije hand. Zoals je ziet heb ik de kabel al beetje verkloot met de tang en begint ie te rafelen. Straks weer netjes een dopje erop.

Maar hoe doen jullie dat om die extra spanning erop te zetten? Zonder de derailleur naar buiten te duwen krijg ik de spanning er niet voldoende op.
Afbeelding
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 mei 2023 22:59

Is het een enkel voorblad? Geen dubbel of compact? Ik zie geen 2de kettingblad. En veelal is het probleem niet dat er te weinig spanning op de kabel staat, maar dat stelschroeven niet goed staan. De "spanning" op de voorderailleur is weinig kritisch voor een goede werking. Binnen redelijk grenzen maakt die weinig uit.
En heb je geen verstel mogelijkheid gemonteerd in de buitenkabel?

Ik kan niet zien welke derailleur het is. Maar een paar opmerkingen....

Het is beter van nul te beginnen: Kabel losmaken en laat die derailleur los... en leg de ketting op het kleine blad. Zorg dat je shifter op de stand voor kleine voorblad staat.
Stel de derailleur af zodat die goede staat op het kleine blad. Eventueel kan je met de hand de derailleur naar buiten duwen en kijken of hij in een goede positie komt, danwel met de juiste stelschroef wat afregelen. Maar met een ketting op de fiets is dat niet altijd eenvoudig. Je kan dit overslaan en pas afstellen na montage van de kabel.
Monteer de kabel: ik ben wel wat verrast van hoe je kabel loopt; meestal is het linker kant dat je de kabel zet tov van de montage bout. Als je dan de bout aandraait, draait de kabel een beetje mee en krijg je wat extra spanning (maar weinig relevant).
Kabel gemonteerd, en schakelen; Als de derailleur niet goed komt voor het grote blad, regel bij met de stelschroef 'voor de afregeling van het grote voorblad stand'. Ik weet nooit van buiten welke dat is. Zelf schakel ik terug naar kleine blad en stel de stelschroef bij en kijk of bij schakelen het verbeterd is. Met de derailleur op grote blad, laat die stelschroef zich niet altijd goed bedienen.
Bij verschillende groepen wordt wel eens gezegd de afstelling anders te doen. Maar in mijn ervaring werkt bovenstaande altijd nog wel. Vooral als de ketting er al op ligt.
Bij de meeste systemen is het uiteindelijk toch zo dat de kabel geschakeld op kleine blad dikwijls bijna spanningsloos is. Wat extra spanning geven werkt beste met de shifter op de kleine stand. Dus dat was hier allemaal veel tekst om gewoon te zeggen dat je kabel gewoon moet loslaten ;-).
Laat maar weten of het lukt: er zijn nog wel meer foefjes bij moeilijke gevallen...

Walter

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 06 mei 2023 00:10

Uiteindelijk is het gelukt door een dikke schroevendraaier even er tussen te steken die hem op de plaats hield en waardoor de spanning van de kabel af was. Daarna kon ik de kabel er wat strakker op krijgen want op bepaald moment was t even helemaal puinhoop en wilde ie niet eens meer naar het grote blad. Maar inmiddels gelukt en draait alles weer soepel.

Bedankt voor de reactie
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 mei 2023 22:42

Bij volgende voorvallen: kabel los en derailleur met de stelschroeven H en L positioneren boven kettingblad. Derailleur heeft dan de funktie van geleider. Kabel zet je zonodig dan strak vast. Linkershifter gebruik je dan niet.

Plaats reactie