Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Tubeless

TLange1
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 jul 2019 10:18

TLange1 26 apr 2023 21:36

Dag allemaal,

Ik rijd al ongeveer anderhalf jaar tubeless, waarbij ik meerdere soorten banden gemonteerd heb gehad. Ik had een tijdje Continental banden en die bevielen wel, maar toch overgestapt op Vittoria N.ext tlr (28mm).

Ik heb deze nu ruim een week geleden gemonteerd en inmiddels al meer dan 300 km met de banden gereden.

Banden gemonteerd op de normale manier en voldoende latex er in laten lopen.

Het probleem is, dat als ik mijn fiets weg zet in de schuur, mijn achterband na een uur of 3 vrijwel leeg is (nog +- 2 bar), terwijl de voorband na meerdere dagen nog ruim 5 bar bevat. Ook tijdens het fietsen lijkt hij wel leeg te lopen. Afgelopen zondag had ik een rit gemaakt van meer dan 4 uur en zat er thuis nog iets meer dan 3 bar in. Dat is opzich prima, maar het is natuurlijk zeer vervelend dat het elke keer maar de vraag is hoe ver ik kan fietsen en of mijn band het volhoudt. Ik heb altijd twee patronen mee voor de zekerheid, maar je weet natuurlijk nooit of het genoeg is.

Iemand van jullie die dit probleem ook ooit heeft gehad en een oplossing heeft? Ik heb meerdere dingen al geprobeerd, zoals:
- Een paar keer na het fietsen opnieuw latex bijgevuld.
- De hechting tussen de band en het wiel aan de buitenkant met zeepsop ingesmeerd toen ik had gelezen dat dit kan helpen.
- De band na het vullen van latex langdurig rond laten draaien zodat het latex zich goed verdeeld.

Ik vind het vrij irritant en ik kan zelf geen oplossingen meer verzinnen. Hopelijk weten jullie iets?

Groet, Theo.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5118
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 26 apr 2023 21:39

Wiel met band in bak water (bad/kruiwagen) houden en kijken of je lek kan vinden.

TLange1
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 jul 2019 10:18

TLange1 26 apr 2023 23:01

De band is niet lek, want het was al gelijk de eerste keer toen ik hem er op had gelegd voordat ik gefietst had.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4232
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 26 apr 2023 23:13

Ik vermoed dat @DDX een lek in het “complete systeem” bedoelt. Dus band, tape, ventiel etc… Dat ontdek je met behulp van een grote bak water.
Dompel en ontdek!

TLange1
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 jul 2019 10:18

TLange1 27 apr 2023 00:01

Ah oke dus je bedoelt dat de band ergens niet goed in de velg ligt waardoor er lucht ontsnapt?

Zou dat dan niet sneller moeten gaan eigenlijk?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4232
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 27 apr 2023 00:08

Nee. Je verliest lucht. Ergens in het systeem. En je wilt weten waar/hoe. Het bad helpt om dit te lokaliseren.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 738
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 27 apr 2023 02:25

+1 voor DDX, lekker dompelen en laat maar weten wat het resultaat is. Ik ben absoluut geen expert, maar dit lijkt mij dé manier om er achter te komen waar het mis gaat.

PS: hoeveel is "voldoende latex" precies?

PPS: er bestaat al een topic over tubeless banden. Misschien kan een moderator dit topic daar aan toevoegen?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 27 apr 2023 10:32

TLange1 schreef: 26 apr 2023 21:36 Dag allemaal,

Ik rijd al ongeveer anderhalf jaar tubeless, waarbij ik meerdere soorten banden gemonteerd heb gehad. Ik had een tijdje Continental banden en die bevielen wel, maar toch overgestapt op Vittoria N.ext tlr (28mm).

Ik heb deze nu ruim een week geleden gemonteerd en inmiddels al meer dan 300 km met de banden gereden.

Banden gemonteerd op de normale manier en voldoende latex er in laten lopen.

Het probleem is, dat als ik mijn fiets weg zet in de schuur, mijn achterband na een uur of 3 vrijwel leeg is (nog +- 2 bar), terwijl de voorband na meerdere dagen nog ruim 5 bar bevat. Ook tijdens het fietsen lijkt hij wel leeg te lopen. Afgelopen zondag had ik een rit gemaakt van meer dan 4 uur en zat er thuis nog iets meer dan 3 bar in. Dat is opzich prima, maar het is natuurlijk zeer vervelend dat het elke keer maar de vraag is hoe ver ik kan fietsen en of mijn band het volhoudt. Ik heb altijd twee patronen mee voor de zekerheid, maar je weet natuurlijk nooit of het genoeg is.

Iemand van jullie die dit probleem ook ooit heeft gehad en een oplossing heeft? Ik heb meerdere dingen al geprobeerd, zoals:
- Een paar keer na het fietsen opnieuw latex bijgevuld.
- De hechting tussen de band en het wiel aan de buitenkant met zeepsop ingesmeerd toen ik had gelezen dat dit kan helpen.
- De band na het vullen van latex langdurig rond laten draaien zodat het latex zich goed verdeeld.

Ik vind het vrij irritant en ik kan zelf geen oplossingen meer verzinnen. Hopelijk weten jullie iets?

Groet, Theo.
Als je dit tubeless topic doorspit vind je geheid aanbevelingen om het probleem aan te pakken: viewtopic.php?t=66235&start=5028
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 27 apr 2023 15:29

TLange1 schreef: 26 apr 2023 23:01 De band is niet lek, want het was al gelijk de eerste keer toen ik hem er op had gelegd voordat ik gefietst had.
Had ik laatst ook met een nieuw wiel. Voorband liep langzaam leeg. Zat er een miniscuul gaatje in het velgtape, net in een spaakgat.
Dat lekte alleen bij >3bar.
Dogma F

Plaats reactie