Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Lagers in voorwiel voor derde keer in 3 jaar vervangen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 11770
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 apr 2023 14:57

Heeft 90% met passing te maken.
Als het achterwiel er geen last van heeft zal extra vet weinig toevoegen.

Ik heb ook ergens een setje achter nds lager 5k en rauw de rest gaat een stuk langer mee.

knoeier
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2022 20:24

knoeier 23 apr 2023 22:15

passing van de lagers kan te strak zijn, zelfs de alleduurste raceframes hebben passingen die buiten alle toleranties vallen. Als het lager te strak geperst zit gaat het niet lang mee. Hetzelfde geldt voor de uitlijning, lagers liggen niet in lijn of zitten scheef. Nieuwe naaf is eigenlijk de enige oplossing. Of je moet onder garantie een nieuw wiel krijgen

Chefske
Forum-lid
Berichten: 689
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 23 apr 2023 22:17

knoeier schreef: 23 apr 2023 22:15 *cut* Nieuwe naaf is eigenlijk de enige oplossing. *cut*
Of handig genoeg worden zodat je zelf die lagers 1x per jaar kunt vervangen. Het is echt een klusje van niks, dus waar hebben we het in hemelsnaam over.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

knoeier
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2022 20:24

knoeier 23 apr 2023 22:38

Chefske schreef: 23 apr 2023 22:17
knoeier schreef: 23 apr 2023 22:15 *cut* Nieuwe naaf is eigenlijk de enige oplossing. *cut*
Of handig genoeg worden zodat je zelf die lagers 1x per jaar kunt vervangen. Het is echt een klusje van niks, dus waar hebben we het in hemelsnaam over.
dat het eigenlijk schandalig is wat je tegenwoordig voor een wielset betaald en wat je dan krijgt

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8136
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 23 apr 2023 23:16

knoeier schreef: 23 apr 2023 22:38
Chefske schreef: 23 apr 2023 22:17
knoeier schreef: 23 apr 2023 22:15 *cut* Nieuwe naaf is eigenlijk de enige oplossing. *cut*
Of handig genoeg worden zodat je zelf die lagers 1x per jaar kunt vervangen. Het is echt een klusje van niks, dus waar hebben we het in hemelsnaam over.
dat het eigenlijk schandalig is wat je tegenwoordig voor een wielset betaald en wat je dan krijgt
Dat ligt er aan wat je er voor betaald hebt, hier een set met hope naven 40k 2x beetje vet in de body.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

baron062
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 24 apr 2023 07:10

Ik zou eens een kwaliteitslager (met 2RS afdichtingen) met C3 speling proberen. Dit kan iets zwaardere perspassingen aan.

https://www.neita.nl/lagers/lager-infor ... gerspeling

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 24 apr 2023 07:24

Chefske schreef: 23 apr 2023 22:17 Of handig genoeg worden zodat je zelf die lagers 1x per jaar kunt vervangen. Het is echt een klusje van niks, dus waar hebben we het in hemelsnaam over.
Het is extra werk. Dat eigenlijk overbodig zou moeten zijn. Die tijd en geld besteed je liever aan iets anders.
Setje lagers is ongeveer €20, half uurtje werk. Zonde.
Alleen maar omdat iemand in productie de machine niet helemaal correct ingesteld had.
Dogma F

0475
Forum-lid
Berichten: 721
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 24 apr 2023 08:51

Mhmm, ik heb ook die AR41 wielen. Achter- en voor lopen na 3jaar en >26000km nog steeds soepel, gewicht van de ventiel is genoeg om het wiel in beweging te zetten. Elke +- 6 maanden trek ik de naven wel uit elkaar om even schoon te maken, vaak is het vet nog best helder. Nieuwe kwak vet er in tegen vocht en vuiligheid en karren maar weer.

Plaats reactie