Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies geschikte (race-)fiets

Tijmenvdzee
Forum-lid

Tijmenvdzee 18 apr 2023 22:37

bakboord1 schreef: 18 apr 2023 21:43 Er zitten hier legio oud roeiers op dit forum en zo ruig is de weg naar Nautilus niet in mijn herinnering.
Wel een mooi bruggetje vlakbij.
De kracht die jij hebt in je benen, heeft menig fietser hier ook en die hoeven niet iedere 4 maanden een nieuwe fiets te kopen.
Het lijkt me meer te zitten in de staat van de fiets in combinatie van wat lomper gebruik van jezelf.
ik zei kakkerclub, dat is nautilus niet ;)

Reactie op de rest: excuses voor mijn onwetende opmerkingen, ik weet oprecht weinig van fietsen, dat maakt mij waarschijnlijk ook lomp. Zodoende maak ik waarschijnlijk onbedoelde fouten. Qua 'ruigheid' kom ik meestal op het niveau molenlaan fietspad. Enfin: een hybride fiets (nader te bepalen welke) en de cube nuroad dus! Vraagje: waarom moet ik eigenlijk een gravelbike? omdat ik lomp ben? Echt geen belangrijke specificaties nodig voor de hybride?

chris80
Forum-lid

chris80 18 apr 2023 22:49

Je hoeft natuurlijk geen excuses te maken, iedereen is nieuw begonnen en moet leren. En over het algemeen wil iedereen op het forum je helpen :like:

Een gravelbike kan handig zijn omdat die wat breder inzetbaar is, vaak nokjes heeft, spatborden/rekje op kan etc.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 19 apr 2023 08:41

Een gravelbike is stiekem ook een hybride maar dan met een racefietsstuur. Uiteraard is iedereen op een racefietsforum daar fan van maar gelukkig mag jij zelf bepalen wat jij fijner vindt.
Het probleem van een gravelbike (of racefiets met mogelijkheid voor spatborden) voor het beoogde gebruik is nog steeds de diefstalgevoeligheid. Jatten ze niet de hele fiets, dan trekken ze er wel een wiel uit.

Qua degelijkheid maakt het allemaal niet zoveel uit wat voor fiets je kiest. Een goedkopere fiets met Tiagra 10 speed is waarschijnlijk zelfs iets degelijker en zeker goedkoper in onderhoud.
Campagnolo Ultra Dork

Tijmenvdzee
Forum-lid

Tijmenvdzee 19 apr 2023 13:19

Ernie C. schreef: 19 apr 2023 08:41 Een gravelbike is stiekem ook een hybride maar dan met een racefietsstuur. Uiteraard is iedereen op een racefietsforum daar fan van maar gelukkig mag jij zelf bepalen wat jij fijner vindt.
Dat is dus eigenlijk 'hetzelfde' als de Gazelle Fuente die ik nu heb, die heeft ook een racefietsstuur en zou dus strikt genomen ook gewoon een gravelbike zijn?
Het probleem van een gravelbike (of racefiets met mogelijkheid voor spatborden) voor het beoogde gebruik is nog steeds de diefstalgevoeligheid. Jatten ze niet de hele fiets, dan trekken ze er wel een wiel uit.
[/quote
Ik zei dat ik hem zou gebruiken in 'Rotterdam', maar daarbij heb ik waarschijnlijk (veel) gegeneraliseerd. Ik kom echt niet in het centrum, en als ik daar al kom neem ik mijn huidige fiets al niet mee, gezien ik het nooit vertrouw. Mijn school staat in Hillegersberg, op een schoolterrein (en parking van RV) wordt niet gestolen. Dus om de diefstalgevoeligheid zal het niet echt liggen. De enkele keer dat ik wél in core-Rotterdam ben is bij het Sparta Stadion, en dan worden dure fietsen mee naar binnen genomen!
Qua degelijkheid maakt het allemaal niet zoveel uit wat voor fiets je kiest. Een goedkopere fiets met Tiagra 10 speed is waarschijnlijk zelfs iets degelijker en zeker goedkoper in onderhoud.
Als forensfiets bedoel je dus dat het echt niks uitmaakt?
Ik vraag me ook af: waarom zou ik dan een gravelbike kopen als ik al een hybride fiets koop, kan ik dan niet beter als tweede fiets een echte racefiets kopen? Niet dat het allemaal veel uitmaakt, ik kom met elke soort fiets wel vooruit.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 19 apr 2023 13:33

Ik zou als tweede fiets inderdaad gewoon een racefiets nemen, zeker gezien je beperkte budget.

Een Gazelle Fuente met racefietsstuur is nieuw voor mij. Dat moet dan een knutselprojectje zijn geweest.
Campagnolo Ultra Dork

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 19 apr 2023 13:36

Ernie C. schreef: 18 apr 2023 21:56 Met "boomwortels" wordt een MTB-parcours in een bos bedoeld. Een racefiets is zelfs in België nog prima bruikbaar.
:lol: :lol: :lol:

Tijmenvdzee
Forum-lid

Tijmenvdzee 20 apr 2023 21:30

Ik kan nergens informatie vinden over wélke cube nuroad 'beter'/geschikter voor mij is.
Zou iemand mij de verschillen willen uitleggen?

abdr
Forum-lid

abdr 20 apr 2023 22:52

Carbon of alu frame. Met of zonder spatborden, rekje, licht. Versnellingen van 2x8, mechanisch schakelen, tot 1x12, electronisch schakelen. Met elke variant valt te fietsen, het gaat 'm erom hoeveel jij wil uitgeven. "Lagere" versnellingsgroepen, bv. Claris 2x8, maken geen verschil in de snelheid waarmee je kan rijden maar onderhoud is wel goedkoper. Met de "hogere" groepen heb je kleinere tussenstappen tussen de versnellingen.

abdr
Forum-lid

abdr 20 apr 2023 23:15

Vorige reactie was misschien wat kort. Ik begrijp dat jij graag zou hebben dat iemand tegen jou zegt: "deze fiets moet jij kopen" maar niemand kan weten wat jij belangrijk vindt. Bv. spatborden? Rekje? Verlichting? Ook is er niemand die weet wat jij mooi vindt.

Daarenboven zijn modellen niet altijd voorradig. Het is nu al een pak beter dan tijdens de Corona-tijd, toen er quasi niets leverbaar is, maar toch moet je er niet vanuit gaan dat je sowieso eender welke fiets van het gamma van een fabrikant in jouw maat kunt kopen.

De manier hoe dit soort van "advies"-draadjes meestal werken is dat je zelf advies vraagt over fietsen die je kan kopen, in de aard van "ik heb die en die fiets op het oog in die maat voor die prijs, is dat wat?"

In principe kan je met elke fiets van huis naar school en de roeiclub fietsen dus je zult toch zelf een keuze moeten maken.

Qua onderhoud moet je met jouw gebruik (180km per week, fiets staat overdag buiten) rekenen op:
- af en toe poetsen ;-)
- dagelijks bandenspanning controleren (duim)
- wekelijks kettingslijtage controleren
- wekelijks banden oppompen
- om de zoveel tijd een nieuwe ketting monteren als ze voorbij 0,75% (of 0,5% voor 11 speed en hoger) versleten is. Ik denk dat je tussen 2 en 4 kettingen per jaar zult nodig hebben, afhankelijk van je discipline qua ketting reinigen en smeren.
- jaarlijks nieuwe versnellingskabels monteren
- jaarlijks lageringen wielen controleren en/of vervangen
- jaarlijks tot twee jaarlijks bottom bracket vervangen
- tweejaarlijks voorbladen en cassette vervangen
- en tussendoor natuurlijk alle kraakjes, piepjes en andere kwaaltjes oplossen voor ze een groot probleem zijn.

Je zult merken dat tijdens de regenmaanden je materiaal 3 tot 4 keer sneller verslijt dan tijdens mooi weer, daarom hebben vele doorfietsers een winterfiets met goedkopere onderdelen.

Plaats reactie