Vorige reactie was misschien wat kort. Ik begrijp dat jij graag zou hebben dat iemand tegen jou zegt: "deze fiets moet jij kopen" maar niemand kan weten wat jij belangrijk vindt. Bv. spatborden? Rekje? Verlichting? Ook is er niemand die weet wat jij mooi vindt.
Daarenboven zijn modellen niet altijd voorradig. Het is nu al een pak beter dan tijdens de Corona-tijd, toen er quasi niets leverbaar is, maar toch moet je er niet vanuit gaan dat je sowieso eender welke fiets van het gamma van een fabrikant in jouw maat kunt kopen.
De manier hoe dit soort van "advies"-draadjes meestal werken is dat je zelf advies vraagt over fietsen die je kan kopen, in de aard van "ik heb die en die fiets op het oog in die maat voor die prijs, is dat wat?"
In principe kan je met elke fiets van huis naar school en de roeiclub fietsen dus je zult toch zelf een keuze moeten maken.
Qua onderhoud moet je met jouw gebruik (180km per week, fiets staat overdag buiten) rekenen op:
- af en toe poetsen

- dagelijks bandenspanning controleren (duim)
- wekelijks kettingslijtage controleren
- wekelijks banden oppompen
- om de zoveel tijd een nieuwe ketting monteren als ze voorbij 0,75% (of 0,5% voor 11 speed en hoger) versleten is. Ik denk dat je tussen 2 en 4 kettingen per jaar zult nodig hebben, afhankelijk van je discipline qua ketting reinigen en smeren.
- jaarlijks nieuwe versnellingskabels monteren
- jaarlijks lageringen wielen controleren en/of vervangen
- jaarlijks tot twee jaarlijks bottom bracket vervangen
- tweejaarlijks voorbladen en cassette vervangen
- en tussendoor natuurlijk alle kraakjes, piepjes en andere kwaaltjes oplossen voor ze een groot probleem zijn.
Je zult merken dat tijdens de regenmaanden je materiaal 3 tot 4 keer sneller verslijt dan tijdens mooi weer, daarom hebben vele doorfietsers een winterfiets met goedkopere onderdelen.