Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting reinigen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 nov 2023 09:38

Als je met olie gaat smeren moet je het fabrieksvet niet verwijderen aan de binnenkant van de ketting.
(aan de buitenkant wel)

Als je met wax aan de gang gaat moet echt alles eruit, anders komt de wax er niet in.
Dan moet je dus ook de ketting in een (ultrasoon) badje leggen liefst terpetine.

Omdat ik altijd een hele serie kettingen doe valt het dan ook wel mee, eens in de twee jaar een half litertje terpetine.
Alleen nieuwe kettingen ontvet ik zo

Als je gaat waxen:
1x met de ketting rijden met fabrieksvet
Dan comleet ontvetten 3 of 4x 15min ultrasoon
Dan of hotwaxen of een laag of 3 a 4 vloeibare wat met tussenpauzes

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 26 nov 2023 14:43

We zijn het eens dat je het fabrieksvet (aan de binnenkant) niet dient te verwijderen. Het fabrieksvet is echt prima smeervet en geen anti-roest (dan zou WD40 ook goed zijn, en veel gemakkelijker te verwijderen)

Dat de wax er niet in komt als je het vet aan de binnenkant niet verwijdert, is natuurlijk niet waar: volgens dezelfde logica dien je de ketting nooit te smeren, want het vet van de binnenkant komt er dan ook niet uit natuurlijk. Als de ketting aan de buitenkant droog en niet vet is, dan zal de wax door capillaire werking naar binnen trekken en de wax lost prima op (apolair) in het vet (apolair).

Overigens vraag ik me de meerwaarde van US af (bovenop de terpentine); akoestische koppeling met het vet lijkt me wat zwak, maar daar ben ik geen expert in.

1094
Forum-lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 27 nov 2023 13:32

wasbeer2006 schreef: 26 nov 2023 09:38 Als je met olie gaat smeren moet je het fabrieksvet niet verwijderen aan de binnenkant van de ketting.
(aan de buitenkant wel)

Als je met wax aan de gang gaat moet echt alles eruit, anders komt de wax er niet in.
Dan moet je dus ook de ketting in een (ultrasoon) badje leggen liefst terpetine.

Omdat ik altijd een hele serie kettingen doe valt het dan ook wel mee, eens in de twee jaar een half litertje terpetine.
Alleen nieuwe kettingen ontvet ik zo

Als je gaat waxen:
1x met de ketting rijden met fabrieksvet
Dan comleet ontvetten 3 of 4x 15min ultrasoon
Dan of hotwaxen of een laag of 3 a 4 vloeibare wat met tussenpauzes
Waarom rijd je er eerst mee, dan heb je dat fabrieksvet toch overal in je cassette etc

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 nov 2023 16:09

Zeker niet met squirt of andere waxmiddelen over je fabrieksvet werken. Want dan krijg je mega plakkerige klonten die je maar moeilijk eraf krijgt. En dat is meteen een zeer negatieve wax ervaring.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 nov 2023 14:12

@1094, Een soort inrijden, braampje eraf beetje het vet eruit rijden.
Ik heb het niet zelf verzonnen komt van zerofrictioncycling.

Ik moet wel zeggen dat het goed werkt. Ik rijd altijd met 3 of 4 kettingen per set. Dus dan is het ook niet zo heel veel werk, eens in de twee jaar nieuwe kettingen en dan even de hele riedel.

Bartson
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2024 20:53

Bartson 21 mar 2024 21:05

Ik wil met mijn fietsketting van olie naar wax gaan.
Hiervoor heb ik gedaan:
Fietsketting eraf gehaald.
ontvet met kettingreiniger; water met dreft en spoelen met warm water (2x); ketting 2 dagen in laten liggen; meerdere keren gewassen met dreft en gespoeld met warm water. Tot slot droog geblazen.

Ik heb de kettingschakels zowel aan de bovenkant als aan de onderkant met Squirt aangestipt zodat de wax goed in de schakels kan doordringen. Maar nu is de buitenkant kleverig geworden, waardoor ik vrees dat het net wél veel vuil zal vasthouden. De buitenkanten kan ik eventueel met een borsteltje en wat warm water reinigen. Maar de binnenkant?

Wat kan ik nu het beste doen om de ketting te reinigen (Wax aan binnen- en buitenkant verwijderen) zonder de wax in de schakels weg te spoelen?

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 22 mar 2024 11:28

Je moet die wax laten drogen, minstens 1 nacht lang.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 mar 2024 11:45

Squirt kan wat kleverig zijn. Er blijft nogsteeds niet zo veel aan hangen.
Maar het laat wel wat zwarte troep achter.

De buitenkant van de ketting mag je afvegen met een doek, geen probleem.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1441
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 22 mar 2024 11:55

abdr schreef: 22 mar 2024 11:28 Je moet die wax laten drogen, minstens 1 nacht lang.
Inderdaad dat. De dag vooraf aanbrengen of direct na het schoonmaken/drogen van de fiets. Het smeermiddel trekt dat in de schakels en droogt daar op en doet dan z'n werk.
Nu smeren en dan direct wegrijden werkt bij wax niet.
hun fietsen.

Bartson
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2024 20:53

Bartson 22 mar 2024 13:47

wasbeer2006 schreef: 22 mar 2024 11:45 Squirt kan wat kleverig zijn. Er blijft nogsteeds niet zo veel aan hangen.
Maar het laat wel wat zwarte troep achter.

De buitenkant van de ketting mag je afvegen met een doek, geen probleem.
Het is juist die zwarte troep die ik niet meer wil. De laatste keer hing alles vol. Het was echt kleverig en bijzonder hardnekkig om te verwijderen.
De buitenkant kan ik wel proper krijgen met een borsteltje en wat warm water met Dreft (of zo). Maar de binnenkant zal al een pak moeilijker zijn. Ik vrees dat ik wat te enthousiast te werk ga meteen ook de wax in de schakels er mee uit reinig.

Kan ik het beste opnieuw beginnen?
Was 2x Squirt aanbrengen wat te royaal?
Of gewoon maar proberen zo goed mogelijk te reinigen en fietsen maar? Met zwarte troep tot gevolg die gaandeweg wel zal minderen?

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 22 mar 2024 14:48

Het is al een hele tijd geleden dat ik Squirt nog heb gebruikt (nu Silca hot wax na Silca SS en Smoove) maar toch een paar opmerkingen:
  • Als er echt veel vuil op de ketting komt na eerste gebruik van wax, dan wil dit zeggen dat de ketting niet voldoende ontvet was
  • Het is niet de bedoeling om een gewaxte ketting nog te gaan kuisen, het is de bedoeling dat het vuil eraf valt. Ik zou zeker geen detergent (dreft) gebruiken, een vochtige doek is genoeg.
  • Als de ketting nog kleverig is, wil dit zeggen dat de wax niet droog is. Zeker bij vochtig weer en lage temperaturen kan dit best lang duren, dat is voor mij de voornaamste reden om over te gaan naar hot wax. De wax in flesjes is immers een emulsie, de wax wordt opgelost in water, en dat water moet verdampen.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1441
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 22 mar 2024 19:54

Kan het zijn dat je teveel smeermiddel hebt aanbracht?
Ik zie soms kettingen die helemaal plakkerig zijn vanwege veel teveel smering. Dat teveel trekt vuil aan.
hun fietsen.

Plaats reactie