Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Verschil in pedalen racefiets

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2045
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 10 apr 2023 20:01

Ook hier time rxs en ik zoek nog een mooi extra paar.
Nu moet ik iedere keer pedalen overzetten van mijn buiten fiets naar mijn binnenfiets en andersom.

Mijn plaatjes zijn inmiddels wel aan vervanging toe want inklikken gaat niet meer zo soepel.
Mijn nieuwe schoenen met nieuwe plaatjes gaan feilloos.

Van kraken hebben mijn time pedalen geen last.
Nu zo’n 10dkm mee gereden denk ik.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4391
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 10 apr 2023 20:25

Best leuk om Time RXS aan te raden, maar die pedalen zijn al heel wat jaren uit de roulatie. Je moet dus wel geluk hebben, wil je nog een paar vinden.
Wel stonden de Time pedalen altijd bekend om de beste voor je knieën te zijn door de speling die je had. Hoe dat tegenwoordig met de nieuwe pedalen is in vergelijking met andere merken weet ik niet.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 10 apr 2023 20:37

Ik heb de Time Xpresso , ben er best tevreden van. Geen kraken en of piepen, maar dat heb ik ook niet met mijn Look keo 2 Max Carbon. Dit tot tegenstelling van de Look Keo Blade, wat een snert dingen waren dat.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
didi641
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 16 feb 2010 19:32

Gebruikersavatar didi641 10 apr 2023 20:45

Ik heb jaren met Speedplay gereden. Was ik eigenlijk wel tevreden van. Ook een wigje moeten plaatsen.
Met de komst van Wahoo merk ik dat de schoenplaatjes toch fragieler zijn dan de vorige.
Omwille van die reden had ik de overstap gemaakt naar spd - sl. Het trapoppervlak van spd - sl vind ik zeer stabiel doch kreeg ik last aan mijn itb. (geplaatst en herzien door fitter). Momenteel rijd ik met look keo's. Speling vind ik 'ok' en ook itb irritatie is opvallend minder. (geplaatst door bikefitter)
Naar mijn gevoel geniet Speedplay toch nog wat meer mijn voorkeur.
~ Each cyclist has its story ~
~ Scott Addict - di2 12 speed - Roval C38 ~

delsol
Forum-lid
Berichten: 872
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 11 apr 2023 06:19

Ben je misschien van Ultegra naar Dura ace geswitch daar zit namelijk een stackheigt verschil van 2 mm in.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3552
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 11 apr 2023 08:09

Ik heb ervaring met look, speedplay en spd-sl (en spd maar dat maakt hier niet uit).

Look vond ik inderdaad kraakgevoelig, vandaar overgestapt op speedplay. Reden voor mij was toen de hoogte (de totale hoogte van speedplay met plaatje was lager dan de andere dus effectief langere crank en dichter op pedaal-as) en op de een of andere manier technisch mooier. Daarna spd-sl gegaan: reden het zat op een fiets die ik had gekocht en ik dacht een paar plaatjes is goedkoper dan andere pedalen.

Conclusie: voor mij maakt het echt niet veel uit. Ik kan me voorstellen dat speedplay wat meer bewegingsruimte toestaat, dat kan een verschil maken. Overigens vindt ik speedplay wat onderhoudsgevoeliger, en (tuurlijk een fietser loopt niet) het loopt echt nog verrotter dan spd-sl.

Maar mijn fysiek merkt echt geen verschil.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 11 apr 2023 18:56

Ik rijd op mijn renfietsen speedplay, al jaren, sinds 1980 of zo.( na lookpedalen, en daarvoor campa’s met toeclips en riempjes😁. Op mijn mtb met BeBop pedalen( een soort speedplay voor offroad).
Ik heb twee maanden gefietst met SPD en kreeg daarna achillespees problemen, koste me 2 maanden om daar vanaf te komen. Is ereen rechtstreeks verband….kweenie. Maar voor mij geen SPD meer
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 11 apr 2023 19:45

Vieux chnoque schreef: 11 apr 2023 18:56 Ik rijd op mijn renfietsen speedplay, al jaren, sinds 1980 of zo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Speedplay ... California.
The first Speedplay pedal, the X, was patented in July 1989 by Richard Byrne
:o

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16069
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 apr 2023 20:09

:oops:
I know myself like no one else
Nothing to defend

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2045
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 11 apr 2023 22:46

Zojuist maar een paar time xpro pedalen aangeschaft.
Eens kijken hoe die me gaan bevallen.
Een paar tweedehands rxs pedalen is net zo duur en dat gaat me te ver voor pedalen die al een heel leven hebben gehad.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5390
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 11 apr 2023 23:03

Eigenlijk zou er gewoon een mogelijkheid moeten zijn om de verschillende smaken eens te proberen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5390
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 11 apr 2023 23:04

bakboord1 schreef: 11 apr 2023 22:46 Zojuist maar een paar time xpro pedalen aangeschaft.
Eens kijken hoe die me gaan bevallen.
Een paar tweedehands rxs pedalen is net zo duur en dat gaat me te ver voor pedalen die al een heel leven hebben gehad.
Welke heb je gekocht?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie