Semi compact met kleiner binnenblad
Mijn racefiets heeft een semi compact crankstel.
Nu mis ik in het hooggebergte soms net een wat kleiner voorblad.
Op de doorgaande wegen gaat het prima, maar op binnenweggetjes waar de stijging groter is zou ik net wat lichter willen schakelen.
Is het mogelijk om alleen het binnenblad van 34 tands te vervangen voor een 32 tands?
Technisch zal dit wel passen gok ik, maar blijft het schakelen goed gaan?
Nu mis ik in het hooggebergte soms net een wat kleiner voorblad.
Op de doorgaande wegen gaat het prima, maar op binnenweggetjes waar de stijging groter is zou ik net wat lichter willen schakelen.
Is het mogelijk om alleen het binnenblad van 34 tands te vervangen voor een 32 tands?
Technisch zal dit wel passen gok ik, maar blijft het schakelen goed gaan?
Nee,.... een 34 is het kleinste binnenblad dat je kunt leggen op een compact. Afhankelijk van je achter derailleur kun achter wellicht een 32 monteren. Een andere optie is om een gravel crank te te kopen. Dat zijn meestal 30/46 cranks
Live fast; die young. mijn blog
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Een gravel crankstel monteren.
Hou je je cassette met de kleinere stappen.
Sram Force 2x12 wide 30/43 heb ik ism een 10/28 cassette op mijn racefiets.
Shimano heeft dan weer een GRX 48-31T of 46-30T trapstel
Hou je je cassette met de kleinere stappen.
Sram Force 2x12 wide 30/43 heb ik ism een 10/28 cassette op mijn racefiets.
Shimano heeft dan weer een GRX 48-31T of 46-30T trapstel
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik zie dat ik een fout in de openingspost heb gemaakt.
Ik heb een semi compact dus 52/36.
Het idee is om de 36 te vervangen voor een 34, maar ik vraag mij af of dat zomaar kan.
Het monteren zal vast lukken, maar blijft het schakelen dan nog goed gaan?
Ik heb een semi compact dus 52/36.
Het idee is om de 36 te vervangen voor een 34, maar ik vraag mij af of dat zomaar kan.
Het monteren zal vast lukken, maar blijft het schakelen dan nog goed gaan?
Ik heb dit in het verleden met Sram Force (11s) gedaan. Werkte perfect. Een vriend van me met Shimano Ultegra 11s. Idem
Ik rij ook al meer dan een jaar rond met 52-34 vooraan (Shimano 105 11 speed).
Achteraan had ik eerst 11-34 liggen maar rij tegenwoordig met 14-28 omdat ik de voorkeur geef aan de kleinere stappen in de cassette maar daarom vooraan de 36 aangepast naar 34.
Nog geen enkel probleem mee gehad.
Achteraan had ik eerst 11-34 liggen maar rij tegenwoordig met 14-28 omdat ik de voorkeur geef aan de kleinere stappen in de cassette maar daarom vooraan de 36 aangepast naar 34.
Nog geen enkel probleem mee gehad.
officieel mag dat volgens mij niet van Shimano. De drop maximaal 16 tandjes zijn. Maar vaak blijkt dat dit soort marges aan de voorzichtige kant zijn opgesteld en dat de praktijk vergevingsgezinder is
Live fast; die young. mijn blog
Het zou kunnen gebeuren dat je ketting zich een keer vergist bij het schakelen van groot naar klein en dat hij er dan aan de binnenkant afvalt.RobMFiets schreef: ↑30 mar 2023 13:54 Ik rij ook al meer dan een jaar rond met 52-34 vooraan (Shimano 105 11 speed).
Achteraan had ik eerst 11-34 liggen maar rij tegenwoordig met 14-28 omdat ik de voorkeur geef aan de kleinere stappen in de cassette maar daarom vooraan de 36 aangepast naar 34.
Nog geen enkel probleem mee gehad.
hun fietsen.