Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 540/840

0475
Forum-lid
Berichten: 819
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 24 feb 2024 11:17

Garmin schrijft dat ze een 3-assige magnetometer gebruiken die zich oriënteert aan het magneetveld van de aarde.
Wahoo schrijft dat ze een 3-assige versnellingsmeter gebruiken.

Misschien dat een Wahoo het beter doet op de brug.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 24 feb 2024 11:52

De 'ouderwetse' snelheidssensor met een spaakmagneetjes is zo slecht nog niet :D

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5118
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 24 feb 2024 23:05

derxx schreef: 23 feb 2024 17:16 Vreemd inderdaad DDX. Ik heb hetzelfde op mijn 1040 met die GPX. Ik zie ze trouwens wel op de 1040 in de kaartweergave, maar niet de afstanden. Dus ik denk ook dat je geen notificatie zult krijgen bij een checkpoint.

Om eerlijk te zijn heb ik wel vaker vreemde dingen gezien als ik een GPX in Garmin Connect inlaad (ook met routes van anderen uit Strava) dat ik ineens toch een iets andere route heb dan de originele route. Het enige wat misschien zou kunnen is om zelf in deze kaart extra CP's te zetten, en dan de oude te verwijderen ? Heb ik nog niet geprobeerd btw. Wel net even een nieuwe route gemaakt met een los CP erin, en daar geeft hij gewoon netjes de afstand weer tot het CP.
Ok het ligt iig aan garmin connect lijkt het op.
Hoorde van m'n vader dat die de files gewoon via kabeltje op z'n edge 830 had gezet en als die de gpx inlaadded met meerdere tracks zag die wel meerdere routes op z'n garmin staan.
Dus net (na afloop van de rit) getest en idd op de 830 is dat ook zo.
Maar de full track lijkt helemaal geen checkpoints meer te hebben, datafield met de checkpoints zie ik niet meer staan.
Volgende brm tocht maar op deze manier proberen, zie ze iig wel op de kaart staan. (zag ik vandaag tijdens de rit niet)

In het verleden wel eens zelf cp's toegevoegd op een route op garmin connect, dat werkte gewoon.
Blijft wel beetje behelpen.
Zou nog makkelijker zijn als je de gpx'en gewoon as is op de garmin kan krijgen zonder kabeltje.

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 25 feb 2024 09:33

Iemand ervaring met het updaten van kaarten op de EDGE540 (in mijn geval de solar) ? Standaard wordt de 540 geleverd met kaarten voor heel Europa. Ik krijg in Garmin Express de melding dat er een kaartupdate is. Altijd mooi! Om deze update te installeren is er te weinig intern geheugen (melding van Garmin Express). Logisch, er staat immers al een groot pakket op. Oplossing: maak ruimte vrij, verwijder de kaarten in Garmin Express en installeer daarna de Europa kaart opnieuw. Simpel, zou je zeggen.

Bij de installatie van de nieuwe kaarten is het alleen niet (meer) mogelijk om de hele kaart van Europa te installeren (te weinig geheugen is de melding). Ik kan alleen nog deel kaarten van Europa installeren. Onhandig, want als ik naar Duitsland wil moet ik kaarten van Centraal Europa installeren en voor Nederland, België e.d. moet ik dan weer een andere kaart installeren. Zo wordt het lastig om die mooie eendaagse rit door de Ardennen en Eifel te navigeren. Tenzij een laptop in je zadeltasje om de kaarten te wisselen :-). Dat terwijl de EDGE nieuw geleverd werd met wel heel Europa erop.

Ik heb inmiddels een e-mail contact gehad met Garmin. Zij komen met een aantal (simpele) stappen die ik moet doorlopen (zoals sluit aan op Garmin Express en download de Europa kaart, duh...). Op wedervragen wordt niet inhoudelijk gereageerd, maar komt er weer een verwijzing naar een stappenplan. Na drie mailtjes willen ze de EDGE540 ruilen voor een nieuwe. Prima oplossing voor de korte termijn.

Op basis van deze ervaring zou ik dan alleen nooit meer een Europa update kunnen doen?

En in oktober ga ik naar Marokko. Dan moet sowieso Europa pakket eraf en Afrika pakket erop. Maar Europa moet na thuiskomt er weer op...
Afijn, u snapt mij.

Zie ik iets over het hoofd? Of zijn er achterdeurtjes of alternatieve mogelijkheden ? Ik dacht aan een 1:1 backup van de inhoud van de EDGE maken, vóór een kaart wisseling ? Om later weer terug te kunnen zetten? Als de EDGE dat überhaupt accepteert...

Meedenken is welkom...
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Hamko
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2014 20:39

Hamko 25 feb 2024 11:38

Herkenbaar. Het probleem met de overlap met Duitsland heb ik opgelost door de OpenFietsmap (BNL-lightversie) te installeren. Deze is gratis de downloaden vanaf de site van OpenFietsmap. Deze paste er bij mij nog extra op. Deze kaart heeft een flinke overlap met Duitsland. Voordeel de kaart bevat ook de knooppunten en LF-routes die ik gebruik op ritjes op mijn "gewone" fiets.

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 25 feb 2024 12:13

Je Edge 540 gedraagt zich als een verwisselbare harde schijf als je die in de computer steekt. Je kan dus perfect zien hoeveel plaats er vrij is. Mij lijkt het raar dat die nieuwe Europese kaart zoveel groter zou zijn dan de vorige...

Dat gezegd zijnde, ik gebruik de kaarten van Garmin niet omdat OpenFietsMap zoveel gedetailleerder is. Je hebt er ook helemaal geen Garmin Express voor nodig, gewoon de kaarten met extensie *.img in het mapje Garmin slepen op de GPS. Je kan die kaarten ook alle mogelijke namen geven, ze moet gewoon op *.img eindigen. Op dezelfde manier kan je een kaart van Marokko op de GPS zetten, de Morocco international kaart (Base map with DEM) van https://alternativaslibres.org/en/downloads.php werkt, en is maar 450MB in plaats van 4 of 5 GB voor heel de kaart van Afrika.

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 27 feb 2024 12:15

Het is inderdaad vreemd dat de vernieuwde kaarten van Europa er niet (meer) op kan en vanuit de fabriek er wel op stond. Ik krijg daar geen verklaring voor van Garmin.

Bedankt voor de tips voor OpenFietsmap, dat is misschien wel een goede optie voor Marokko.

Blijft een gek verhaal, maar ok.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

ElMatador
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 feb 2024 21:21

ElMatador 29 feb 2024 19:40

Hi

Wie kan mij een beetje wegwijs maken. Heb jaren met een wahoo roam gereden. Sinds kort overgestapt op een edge 840. Hoe keer ik terug naar het eerste datascherm veld? Ik heb laats een koers ingeladen en ik weet niet hoe maar ik kreeg opeens een scherm met de route in beeld en ik kon niet terug naar het eerste scherm.

Gr Giantico

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 29 feb 2024 21:46

0475 schreef: 24 feb 2024 11:17 Garmin schrijft dat ze een 3-assige magnetometer gebruiken die zich oriënteert aan het magneetveld van de aarde.
Wahoo schrijft dat ze een 3-assige versnellingsmeter gebruiken.

Misschien dat een Wahoo het beter doet op de brug.
Misschien wel, maar voor een paar honderd meter klapperende snelheid ga ik geen 100-en euros uitgeven en op een ander platform overstappen.
Ik wil graag weten wat de oorzaak is, het blijft een rare gewaarwording.
Dogma F

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5118
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 mar 2024 10:04

ElMatador schreef: 29 feb 2024 19:40 Hi

Wie kan mij een beetje wegwijs maken. Heb jaren met een wahoo roam gereden. Sinds kort overgestapt op een edge 840. Hoe keer ik terug naar het eerste datascherm veld? Ik heb laats een koers ingeladen en ik weet niet hoe maar ik kreeg opeens een scherm met de route in beeld en ik kon niet terug naar het eerste scherm.

Gr Giantico
Gewoon swipen langs de schermen ?
Of de button linksonder waarmee je schermen kan wisselen.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2256
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 01 mar 2024 11:21

nielsh schreef: 27 feb 2024 12:15 Het is inderdaad vreemd dat de vernieuwde kaarten van Europa er niet (meer) op kan en vanuit de fabriek er wel op stond. Ik krijg daar geen verklaring voor van Garmin.

Bedankt voor de tips voor OpenFietsmap, dat is misschien wel een goede optie voor Marokko.

Blijft een gek verhaal, maar ok.
Voor Europa gebruik ik de Freizeit kaarten (ook OSM) https://www.freizeitkarte-osm.de/garmin/de/index.html. Redenen zijn dat ik hun rendering prettig vind, maar vooral omdat ze naast landen ook landen + 50km strook eromheen hebben en ook regio's, bijvoorbeeld Benelux, Alpen, Iberica, etc. Elk kwartaal een update.

Kijk voor Marokko ook eens op https://garmin3.bbbike.org/, daar kun je zelf een polygoon kleien waarmee je precies het gebied van je trip afdekt. Ook OSM. Wij hebben die afgelopen oktober gebruikt, op een 1040.

ElMatador
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 feb 2024 21:21

ElMatador 01 mar 2024 23:02

DDX schreef: 01 mar 2024 10:04
ElMatador schreef: 29 feb 2024 19:40 Hi

Wie kan mij een beetje wegwijs maken. Heb jaren met een wahoo roam gereden. Sinds kort overgestapt op een edge 840. Hoe keer ik terug naar het eerste datascherm veld? Ik heb laats een koers ingeladen en ik weet niet hoe maar ik kreeg opeens een scherm met de route in beeld en ik kon niet terug naar het eerste scherm.

Gr Giantico
Gewoon swipen langs de schermen ? :like: :oops:
Of de button linksonder waarmee je schermen kan wisselen.

Plaats reactie