Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 540/840

el_loco
Forum-lid
Berichten: 970
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 07 mar 2024 09:19

Ramon73 schreef: 10 feb 2024 19:32 Edge 840 op het stuur, hartslagmeter en varia radar verbonden. Op een bepaald stuk weg* doet de snelheidsmeter altijd raar. Vlak stuk fietspad waar je snelheid vrijwel constant is en de snelheid gaat van 32 naar 11 naar 23 naar 45. En zo gaat dat 400 meter lang (ongeveer).
Vandaag geprobeerd met externe snelheidssensor, zelfde fenomeen (werkt onder bomen etc wel goed).

Wat kan hier de oorzaak zijn? Het is een fietspad van een grote brug (*Noorderbrug in Maastricht), je fiets over de terreinen van een papierfabriek maar het begint al zodra je nog in leeg gebied rijdt.
Brug bij Nigtevecht hetzelfde verhaal. Niet storend maar wel opmerkelijk. Ik dacht altijd dat het aan het raar hobbelend wegdek lag, maar de reacties lezende is het blijkbaar een brug dingetje. Apart. (ik rijd met een edge 530 overigens)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6104
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 mar 2024 14:52

Heb sinds kort de 840, kom van de 530. En heb 2 observaties...
De passing in de houder op de fiets is niet strak (zal dat eens met een originele Garmin houder vergelijken binnenkort). Merk dat vooral over klinkers.
En de afdekplaat van het opladen trilt open tijdens het fietsen. Die lijkt ook echt heel losjes te zitten, amper klemming.

Hebben anderen dit ook?
Heb weinig zin om voor zoiets te gaan lopen ruilen, maar van de andere kant is 't ook niet hoe het hoort natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 09 mar 2024 19:57

MarkVeenstra schreef: 09 mar 2024 14:52 Heb sinds kort de 840, kom van de 530. En heb 2 observaties...
De passing in de houder op de fiets is niet strak (zal dat eens met een originele Garmin houder vergelijken binnenkort). Merk dat vooral over klinkers.
En de afdekplaat van het opladen trilt open tijdens het fietsen. Die lijkt ook echt heel losjes te zitten, amper klemming.

Hebben anderen dit ook?
Heb weinig zin om voor zoiets te gaan lopen ruilen, maar van de andere kant is 't ook niet hoe het hoort natuurlijk.
Ik heb 1x originele Garmin houder en een Mantel versie. De 849 zit strak in beide, geen rammelen.
Dogma F

derxx
Forum-lid
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 09 mar 2024 23:12

Geen 840 maar een 1040 in een hidemybell . Geen enkel probleem hier.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6104
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 mar 2024 16:57

Ik ben in ieder geval niet de enige:
https://forums.garmin.com/sports-fitnes ... turn-mount

Gisteren getest met een originele garmin mount (simpele unit doe je op je stuurpen monteert met 2 elastiekjes). Daar zit de 840 wel strak in.
Dus het zal toch met toleranties te maken hebben. En dat betekent dus ook dat een andere out front mount kiezen een gok zal zijn - trial and error. Óf de lompe unit wat Garmin zelf daarvoor gebruiken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5118
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 mar 2024 17:00

Ik heb er ook last op mijn k-edge mounts (ook op een nieuwe), had het idee dat het kwam door wat slijtage aan onderkant op de garmin.
Want volgens mij had ik dit in het begin niet.

Opgelost door wat ducttape onderop de garmin te plakken.

Afdekkapje zit redelijk los ja, maar is er nog nooit onderweg vanaf gevallen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6104
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 mar 2024 17:12

ja, beetje toevoegen onderop de Garmin leek me nu ook de beste en voordeligste oplossing.
Die afdekkap blijft dan ook wel zitten, als de hele boel minder trilt. (en het probleem is niet zo groot, het apparaat is waterdicht ook zonder dat kapje)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 11 mar 2024 22:57

Een update: Garmin ruilt de EDGE om voor een nieuw exemplaar. Ik heb geen enkele toelichting of uitleg gekregen, alleen een mail voor omruiling. De nieuwe EDGE540 gaan we dus niet meer updaten qua kaarten. Wel het hier genoemde alternatief Openfietsmap.


nielsh schreef: 25 feb 2024 09:33 Iemand ervaring met het updaten van kaarten op de EDGE540 (in mijn geval de solar) ? Standaard wordt de 540 geleverd met kaarten voor heel Europa. Ik krijg in Garmin Express de melding dat er een kaartupdate is. Altijd mooi! Om deze update te installeren is er te weinig intern geheugen (melding van Garmin Express). Logisch, er staat immers al een groot pakket op. Oplossing: maak ruimte vrij, verwijder de kaarten in Garmin Express en installeer daarna de Europa kaart opnieuw. Simpel, zou je zeggen.

Bij de installatie van de nieuwe kaarten is het alleen niet (meer) mogelijk om de hele kaart van Europa te installeren (te weinig geheugen is de melding). Ik kan alleen nog deel kaarten van Europa installeren. Onhandig, want als ik naar Duitsland wil moet ik kaarten van Centraal Europa installeren en voor Nederland, België e.d. moet ik dan weer een andere kaart installeren. Zo wordt het lastig om die mooie eendaagse rit door de Ardennen en Eifel te navigeren. Tenzij een laptop in je zadeltasje om de kaarten te wisselen :-). Dat terwijl de EDGE nieuw geleverd werd met wel heel Europa erop.

Ik heb inmiddels een e-mail contact gehad met Garmin. Zij komen met een aantal (simpele) stappen die ik moet doorlopen (zoals sluit aan op Garmin Express en download de Europa kaart, duh...). Op wedervragen wordt niet inhoudelijk gereageerd, maar komt er weer een verwijzing naar een stappenplan. Na drie mailtjes willen ze de EDGE540 ruilen voor een nieuwe. Prima oplossing voor de korte termijn.

Op basis van deze ervaring zou ik dan alleen nooit meer een Europa update kunnen doen?

En in oktober ga ik naar Marokko. Dan moet sowieso Europa pakket eraf en Afrika pakket erop. Maar Europa moet na thuiskomt er weer op...
Afijn, u snapt mij.

Zie ik iets over het hoofd? Of zijn er achterdeurtjes of alternatieve mogelijkheden ? Ik dacht aan een 1:1 backup van de inhoud van de EDGE maken, vóór een kaart wisseling ? Om later weer terug te kunnen zetten? Als de EDGE dat überhaupt accepteert...

Meedenken is welkom...
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 mar 2024 08:51

Dat is standaardbeleid bij Garmin, omruilen.

Ik vroeg om 2 nieuwe schroefjes voor de bajonetsluiting, krijg ik een ophaalverzoek. Teruggestuurd dat ik alleen een nieuwe bajonetaansluiting wilde. Die kreeg ik alsnog opgestuurd.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 12 mar 2024 11:04

Dag luitjes, mijn oude vertrouwde Edge 820 is accu-technisch de geest aan het geven. Ik wil hem gaan vervangen voor een 840, maar ik twijfel. Ik heb tot een paar maanden terug alle ervaringen in dit draadje gelezen. Ik weet dat er best wat bugs and issues waren met de 840. Wat zijn de huidige ervaringen? Als ik naar het Garmin forum kijk, dan heb ik toch het idee dat de 840 nog lang niet bug free is.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 mar 2024 11:56

Laatste tijd geen klachten.

Reilhan
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 jan 2023 17:26

Reilhan 12 mar 2024 13:59

@nielsh: mijn ervaring is dat het om voldoende geheugen gaat op de aangesloten computer. Afgelopen week als vervanging van een eerder gekregen/geruilde refurbished 530 (rare issues waaronder te traag lopende timer) een splinternieuwe 840 ontvangen... Kreeg dezelfde melding bij de kaartupdate. Mac een beetje geschoond en de kaartupdate was zo gebeurd...

Plaats reactie