Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 540/840

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 14 jan 2024 14:16

tomtom schreef: 12 jan 2024 11:32
Ramon73 schreef: 08 jan 2024 23:09 Is er een mogelijkheid om lettertype in berichten te vergroten?
Langere berichten kan ik echt niet lezen op de fiets...
Ik hoop van niet.....lijkt me niet erg verstandig om het al fietsend te doen toch?
Dan moet je het scherm in de horizontale modus zetten. Dat appt en sms-t ook makkelijker. Moet eerlijk zeggen dat ik er wel wat moeite mee heb als het in het groepje hard gaat of wanneer we over de keitjes rijden…

O ja, p.s. ;)
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 10 feb 2024 19:32

Edge 840 op het stuur, hartslagmeter en varia radar verbonden. Op een bepaald stuk weg* doet de snelheidsmeter altijd raar. Vlak stuk fietspad waar je snelheid vrijwel constant is en de snelheid gaat van 32 naar 11 naar 23 naar 45. En zo gaat dat 400 meter lang (ongeveer).
Vandaag geprobeerd met externe snelheidssensor, zelfde fenomeen (werkt onder bomen etc wel goed).

Wat kan hier de oorzaak zijn? Het is een fietspad van een grote brug (*Noorderbrug in Maastricht), je fiets over de terreinen van een papierfabriek maar het begint al zodra je nog in leeg gebied rijdt.
Dogma F

derxx
Forum-lid
Berichten: 743
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 11 feb 2024 00:30

Ramon73 schreef: 10 feb 2024 19:32 Edge 840 op het stuur, hartslagmeter en varia radar verbonden. Op een bepaald stuk weg* doet de snelheidsmeter altijd raar. Vlak stuk fietspad waar je snelheid vrijwel constant is en de snelheid gaat van 32 naar 11 naar 23 naar 45. En zo gaat dat 400 meter lang (ongeveer).
Vandaag geprobeerd met externe snelheidssensor, zelfde fenomeen (werkt onder bomen etc wel goed).

Wat kan hier de oorzaak zijn? Het is een fietspad van een grote brug (*Noorderbrug in Maastricht), je fiets over de terreinen van een papierfabriek maar het begint al zodra je nog in leeg gebied rijdt.
Ik heb hetzelfde op de A73 brug over maas in Venlo. Ik denk dat het komt door het vele staal in de brug, en dat de snelheidssensor daardoor in de war raakt
Afbeelding

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1074
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 11 feb 2024 03:49

Heel vaak heb ik dat op bruggen. Met een snelheidssensor zou je geen last van GPS onnauwkeurigheid moeten hebben. Ik heb zelf het idee dat de sensor door trillingen vd brug raar gaat doen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 11 feb 2024 08:44

Vicenza schreef: 11 feb 2024 03:49 Heel vaak heb ik dat op bruggen. Met een snelheidssensor zou je geen last van GPS onnauwkeurigheid moeten hebben. Ik heb zelf het idee dat de sensor door trillingen vd brug raar gaat doen.
Ik had gisteren hetzelfde probleem, mét snelheidssensor.

Trillingen van de brug lijkt mij onwaarschijnlijk. Het zijn 5 banen voor autos en behoorlijk grote, stabiele brug.
Dogma F

0475
Forum-lid
Berichten: 819
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 11 feb 2024 14:51

Metaal zou kunnen door reflecties/multipath waardoor de ontvanger het signaal meerdere keren ontvangt en er geen chocola van kan maken. Maar het kan ook een actieve bron zijn die stoort. Leidingen, kabels e.d. maken via een brug ook vaak de oversteek. Of er zitten bv sensoren in de brug (temperatuur, rekstroken, etc) die draadloos met iets communiceren. En dat zoiets dan niet helemaal conform spec's is en gaat storen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5118
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 feb 2024 13:11

Morgen heb ik weer een brm rit op de planning staan.
Nu doen ze van randonneurs.nl altijd hun best op de track en voorzien ze die van de cp's en soms nog andere nuttige info.
Alleen heb ik het idee dat ik sinds ik de edge 840 heb dit niet meer werkt.

Rit van morgen even als voorbeeld.
GPX is te downloaden vanaf :
https://www.randonneurs.nl/brevet/brm-2 ... icht-2024/

Importeer ik op garmin connect :
https://connect.garmin.com/modern/course/250178153
Op de kaart alles prima zichtbaar :

Afbeelding

Alleen als ik hem dan op mijn garmin inlaad :

Afbeelding

En als je gaat rijden dan verdwijnen de course points ook direct aangezien die op 0m afstand zijn...

Iemand enig idee ?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 23 feb 2024 13:18

Ze hebben 2 gpx bestanden in de zip ,bij allebei zelfde weergave op de 840?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5118
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 feb 2024 14:46

Die andere gpx file is opgedeeld in tracks, die hebben het naar mijn weten nog nooit gedaan op de edge series. (iig niet op de 500,800,830 en 840 die ik heb(gehad))
Dan krijg je alleen route te zien tot eerste checkpoint.
Als je die inlaad op connect garmin zie je alleen maar route van 50km zegmaar.

derxx
Forum-lid
Berichten: 743
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 23 feb 2024 17:16

Vreemd inderdaad DDX. Ik heb hetzelfde op mijn 1040 met die GPX. Ik zie ze trouwens wel op de 1040 in de kaartweergave, maar niet de afstanden. Dus ik denk ook dat je geen notificatie zult krijgen bij een checkpoint.

Om eerlijk te zijn heb ik wel vaker vreemde dingen gezien als ik een GPX in Garmin Connect inlaad (ook met routes van anderen uit Strava) dat ik ineens toch een iets andere route heb dan de originele route. Het enige wat misschien zou kunnen is om zelf in deze kaart extra CP's te zetten, en dan de oude te verwijderen ? Heb ik nog niet geprobeerd btw. Wel net even een nieuwe route gemaakt met een los CP erin, en daar geeft hij gewoon netjes de afstand weer tot het CP.
Afbeelding

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 24 feb 2024 09:10

0475 schreef: 11 feb 2024 14:51 Metaal zou kunnen door reflecties/multipath waardoor de ontvanger het signaal meerdere keren ontvangt en er geen chocola van kan maken. Maar het kan ook een actieve bron zijn die stoort. Leidingen, kabels e.d. maken via een brug ook vaak de oversteek. Of er zitten bv sensoren in de brug (temperatuur, rekstroken, etc) die draadloos met iets communiceren. En dat zoiets dan niet helemaal conform spec's is en gaat storen.
De laatste tijd nog eens goed opgelet op de Noorderbrug qua snelheidsmeting. Het "klapperen" van de meting doet zich alleen voor in het nieuw aangebouwde, vrijhangende, stuk. Ga ik de brug op, is er niks aan de hand zolang het fietspad nog op de grond ligt. Kom ik in het vrij hangende brugdeel dan schiet de snelheidsmeter alle kanten op. Dat blijft zo tot de grote dilatatievoeg waar het oude deel van de brug begint. Omgekeerde richting (tweebaans fietspad) exact hetzelfde fenomeen.
Toch vreemd dat je zoiets kunt beïnvloeden, gps snap ik nog wel, maar ook nog eens bluetooth communicatie op korte afstand?
Op een stuk in België (bij station Asch) rij ik bijvoorbeeld een heel stuk onder hoogspanningslijnen door, paar honderd meter. Daar heb ik dan weer geen last van.
Dogma F

derxx
Forum-lid
Berichten: 743
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 24 feb 2024 10:34

Ramon73 schreef: 24 feb 2024 09:10
0475 schreef: 11 feb 2024 14:51 Metaal zou kunnen door reflecties/multipath waardoor de ontvanger het signaal meerdere keren ontvangt en er geen chocola van kan maken. Maar het kan ook een actieve bron zijn die stoort. Leidingen, kabels e.d. maken via een brug ook vaak de oversteek. Of er zitten bv sensoren in de brug (temperatuur, rekstroken, etc) die draadloos met iets communiceren. En dat zoiets dan niet helemaal conform spec's is en gaat storen.
De laatste tijd nog eens goed opgelet op de Noorderbrug qua snelheidsmeting. Het "klapperen" van de meting doet zich alleen voor in het nieuw aangebouwde, vrijhangende, stuk. Ga ik de brug op, is er niks aan de hand zolang het fietspad nog op de grond ligt. Kom ik in het vrij hangende brugdeel dan schiet de snelheidsmeter alle kanten op. Dat blijft zo tot de grote dilatatievoeg waar het oude deel van de brug begint. Omgekeerde richting (tweebaans fietspad) exact hetzelfde fenomeen.
Toch vreemd dat je zoiets kunt beïnvloeden, gps snap ik nog wel, maar ook nog eens bluetooth communicatie op korte afstand?
Op een stuk in België (bij station Asch) rij ik bijvoorbeeld een heel stuk onder hoogspanningslijnen door, paar honderd meter. Daar heb ik dan weer geen last van.
Ik denk dat de brug de snelheidsmeter zelf beinvloedt. Die snelheids meters werken met gyroscopen en (volgens mij) magetisme. Veel ijzer/staal in die brug zou dat wel eens kunnen beinvloeden. Zoals gezegd, ik merk hetzelfde hier in Venlo op de brug van de A73, dan schiet mijn snelheidsmeter ook alle kanten op.
Afbeelding

Plaats reactie