Ik repareer regelmatig wat kleine dingetjes aan mijn stadsfiets en dat gaat meestal goed. Nu heb ik echter het probleem dat mijn Shimano rollerbrake (BR-IM C050) op het achterwiel nauwelijks nog remt. Aan de remkabel en hendel ligt het niet want met het met de hand remmen bij het achterwiel is het probleem hetzelfde.
Het probleem heb ik sinds dat ik gisteren de versnellingskabel naar het achterwiel opnieuw heb gemonteerd. Hierbij heb ik een foutje dat ik eerder maakte hersteld: de rollerbrake stond in de verkeerde positie waardoor mijn versnellingskabel een hoek maakte. De rollerbrake heb ik licht losgedraaid bij de as en in een andere positie gezet waardoor de versnellingskabel weer recht loopt. Vervolgens heb ik alles weer goed vastgedraaid. Na het opnieuw vastzetten van de remkabel merkte ik dat bij het heel hard inknijpen van de remhendel de rollerbrake eigenlijk nauwelijks meer remde - alsof je door de rem 'heendrukt'. De hendel een beetje indrukken werkte wel redelijk om wat te remmen maar dat is natuurlijk lastig doseren tijdens het fietsen. Als een echte beunhaas heb ik vervolgens wat zonnebloemolie gebruikt om de boel te smeren (je moet er special vet voor gebruiken begrijp ik, maar dat is afgezien van een jaar of 3 geleden nooit gebeurd). Maar nu remt de rollerbrake totaal niet meer, het wiel loopt hoogstens een beetje aan bij het remmen.
Heeft iemand een idee of kan ik de rollerbrake beter vervangen?
Groet,
Steven