Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen op Cyprus

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 25 feb 2024 23:16

Philippos schreef: 25 feb 2024 21:31 Ik kom net terug van een week fietsen op Cyprus.
Wat hierboven gemeld staat klopt. Lokale automobilisten wachten geduldig en gaan met en groot boog om je heen. Ook in de bergen met hun pickups.
Oranje kentekens zijn huurauto's. Die houden iets minder afstand maar op één auto na op de hoofdweg van Paphos waarvan ik dacht mwah, geen enkel moment ongemakkelijk gevoeld. Dat ene geval was eigenlijk niet veel anders, helaas, zoals je in NL op een polderweg ingehaald wordt gemiddeld.
Over mijn eerdere opmerking over cash is king. Ik kon overal pinnen op één plek na. Alle cash wat ik uitgegeven heb verder was fooi.
Ik heb de hele week het weer vergeleken met Girona. Min 12 en max 19 graden. Waarbij Girona min 5 en max 22 had gemiddeld. De verschillen tussen ochtend en middag zijn kleiner op Cyprus wat het fietsen in de ochtend aangenamer maakt.
Eten is daar :D behoorlijk goedkoop als je aanschuift waar de locals zitten.
Toevallig, ik ben ook net terug :lol:

Ben het eens met wat je zegt. En in de bergen vond ik het sowieso heel rustig.


Was mijn eerste ervaring met in buitenland fietsen (en dan niet lafjes in de grensstreek). Vond het prima te doen, denk wel dat we in NL verwend zijn qua infrastructuur. Was wel blij met met Garmin Varia Radar, maar dat ben ik in NL ook :D


Ze rijden alleen links, maar dat is lastiger met de auto dan op de fiets.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 26 feb 2024 07:50

Hier nog een paar fietsroutes:

https://www.visitpafos.org.cy/active-pafos/cycling/

(verwijst door naar het Komoot account).
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Bobermo
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jun 2016 12:57

Bobermo 02 mar 2024 09:47

Ik ga in mei naar Cyprus op vakantie, iemand nog goede tip voor een verhuurder in Limasol?

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 07 mar 2024 16:14

Nee sorry, ik had mijn eigen fiets meegenomen. Koste uit mijn hoofd €104,- voor retourtje.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 mar 2024 05:39

Bobermo schreef: 02 mar 2024 09:47 Ik ga in mei naar Cyprus op vakantie, iemand nog goede tip voor een verhuurder in Limasol?
Activate Cyprus.

Of anders de fietswinkel van Ilnur Zakarin, Inex Club.

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 10 mar 2024 23:27

Ik heb een aantal keer gefietst op de oostkant van Cyprus.

Mensen/automobilisten zijn vriendelijk in het algemeen, en ook goede ervaring met behulpzaamheid.
Op mijn laatste ritje laatste ritje via een omweg terug naar de fietsverhuur kreeg ik 2 lekke banden, terwijl ik maar 1 reserve band bij me had. De vijfde auto stopte spontaan en reed me naar Larnaca.

ik heb ook gefietst in noord Cyprus. Altijd leuk een grens/politie checkpunt door te gaan met een fiets tussen de auto's. Was geen probleem. Zo zie je ook gemakkelijk het stukje niemandsland en Famagusta.
Daarna kan je de weg langs die de baai volgt een tijd volgen om dan uiteindelijk verder in het noorden de bergen in te gaan. Voor mij was het te ver. Ik ben eerder afgeslagen land inwaarts en een stuk richting Nicosia gefietst. De weg terug naar de grens / politie checkpunt was nog even zoeken want ik had geen kaart van noord Cyprus.
Ook hier waren de wegen goed, breed en leeg. Prima om te fietsen.

Plaats reactie