Hallo allemaal,
Het betreft een Koga Myata trekkingfiets afgemonteerd met deore LX shifter model SL-M571 rechts 9 speed. En een deore XT derailleur die bij het losmaken van de kabel onder het grootste tandwiel gaat staan. Heet dit een "reverse derailleur" ?
De shifter is defect , veert niet meer terug bij bedienen met je duim, in dit geval dus afschakelen. Werkt precies andersom dan bij mijn MTB.
Kan ik deze shifter vervangen door bv een Shimano Altus SL M 2010 9 speed ? Gaat dit dan werken ?
Of zijn er nog andere mogelijkheden.
Hoor het graag!!
Alvast bedankt
Jan
Derailleur icm shifter
1. "Low normal" of "reverse", inderdaad. Het vervelende is, dat de shifter niet die functie heeft.
2. 9 speed spullen zijn onderling uitwisselbaar, dus dat gaat werken. Niet mixen met 10v MTB spullen. Andere schakelratio.
3. Andere mogelijkheden: als je ze kunt vinden: SRAM Plasmagroep (=9v) is Shimano compatible en gripshift.
2. 9 speed spullen zijn onderling uitwisselbaar, dus dat gaat werken. Niet mixen met 10v MTB spullen. Andere schakelratio.
3. Andere mogelijkheden: als je ze kunt vinden: SRAM Plasmagroep (=9v) is Shimano compatible en gripshift.
Let wel dat als je hem vervangt voor de altus waarschijnlijk 9 = 1 en 1 = 9 gaat worden.
De meeste shifters werken vanaf het kleinste tandwiel namelijk
Maar kijk ook even of je oude shifter niet ergens tegen aan loopt.
Heb het wel vaker gezien dat ze niet zelf meer terug komen. Vaak liep hij dat ergens tegen aan.
En met een beetje beleid verbuigen deed hij het dan weer prima. Ook een beetje dunne olie wil wel is helpen.
De meeste shifters werken vanaf het kleinste tandwiel namelijk
Maar kijk ook even of je oude shifter niet ergens tegen aan loopt.
Heb het wel vaker gezien dat ze niet zelf meer terug komen. Vaak liep hij dat ergens tegen aan.
En met een beetje beleid verbuigen deed hij het dan weer prima. Ook een beetje dunne olie wil wel is helpen.
Gr Roos
Heb jij al eens geprobeerd om de shifter grondig proper te maken door die in een bad wasbenzine of andere ontvetter te leggen?
Het is typisch voor oude shifters dat ze volzinnen met oud, opgedroogd vet dat een correcte werking verhinderd. Maar daarom zijn ze nog niet kapot.