Crankstel versleten of niet ?
Beste Liefhebbers van de fiets,
Op mijn Trek 1.5 Alpha heb ik mijn triple crankset FSA (50/39/30) (130BC/ 9speed) eens gedemonteerd.
Is deze volgens jullie versleten?? (zie bijlage)
Indien ja, kan ik op deze 9speed setup een 10 speed crank plaatsen? Mijn casette en ketting is 9 speed.
Ik vind namelijk niet gemakkelijk meer nieuw 9 speed materiaal.
Alvast bedankt,
Biker_G
Op mijn Trek 1.5 Alpha heb ik mijn triple crankset FSA (50/39/30) (130BC/ 9speed) eens gedemonteerd.
Is deze volgens jullie versleten?? (zie bijlage)
Indien ja, kan ik op deze 9speed setup een 10 speed crank plaatsen? Mijn casette en ketting is 9 speed.
Ik vind namelijk niet gemakkelijk meer nieuw 9 speed materiaal.
Alvast bedankt,
Biker_G
Laatst gewijzigd door Biker_G op 30 jan 2023 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 4436
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Hij is vooral heel vies. Een nieuw buitenbladje moet voldoende zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Een 10speed buitenblad gaat ook werken.
Maar vooral; je vervangt de crank niet, je vervangt de kettingbladen. Er is geen enkele reden de crank te vervangen.
Of ook; plaats een nieuwe ketting en nieuwe cassette, eventueel nieuwe trapaslagers en derailleurwieltjes en de fiets is als nieuw. Als je kettingbladen vooraan niet doorslaan moet je ze niet vervangen.
Zelf vind ik de bladen, ook het grootste, er nog redelijk uitzien. Soms zie je een kettingblad met alleen maar puntjes als tanden. Dat is echt versleten... hier zie ik nog heel wat vlakke bergjes
.
Maar eem even die ontvetter en het ziet er als nieuw uit.
En als je het kettingblad niet vindt (50t bcd 130 is niet zo gangbaar), laat even weten.
Er zullen zeker mensen zijn met een goede internetreferentie.
Walter
Maar vooral; je vervangt de crank niet, je vervangt de kettingbladen. Er is geen enkele reden de crank te vervangen.
Of ook; plaats een nieuwe ketting en nieuwe cassette, eventueel nieuwe trapaslagers en derailleurwieltjes en de fiets is als nieuw. Als je kettingbladen vooraan niet doorslaan moet je ze niet vervangen.
Zelf vind ik de bladen, ook het grootste, er nog redelijk uitzien. Soms zie je een kettingblad met alleen maar puntjes als tanden. Dat is echt versleten... hier zie ik nog heel wat vlakke bergjes

Maar eem even die ontvetter en het ziet er als nieuw uit.
En als je het kettingblad niet vindt (50t bcd 130 is niet zo gangbaar), laat even weten.
Er zullen zeker mensen zijn met een goede internetreferentie.
Walter
9 speed en 10 speed gebruiken hetzelfde blad zover ik weet.
Een jaar geleden heb ik mijn 53t vervangen door een 50t en je moet even zoeken maar ze zijn heus nog wel te vinden met bcd 130.
Zoniet dan zoeken we hier even mee zoals hierboven al gezegd.
Een jaar geleden heb ik mijn 53t vervangen door een 50t en je moet even zoeken maar ze zijn heus nog wel te vinden met bcd 130.
Zoniet dan zoeken we hier even mee zoals hierboven al gezegd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Ik vind het op de foto's zo op het eerste gezicht wel meevallen inderdaad qua slijtage. Schoonmaken en goed onderhouden tijdens gebruik is het devies. Slaat de ketting over nu op jouw voorbladen? Of heb je problemen met schakelen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Misschien beter een nieuwe cassette, ketting en kabelset monteren als je problemen ervaart. 9-speed Shimano is nog best te verkrijgen, o.a. bij Bike-Components in DE
Dat valt wel mee want Google staat er vol mee.!Biker_G schreef: ↑29 jan 2023 20:04 Beste Liefhebbers van de fiets,
Op mijn Trek 1.5 Alpha heb ik mijn triple crankset FSA (50/36/30) (130BC/ 9speed) eens gedemonteerd.
Is deze volgens jullie versleten?? (zie bijlage)
Indien ja, kan ik op deze 9speed setup een 10 speed crank plaatsen? Mijn casette en ketting is 9 speed.
Ik vind namelijk niet gemakkelijk meer nieuw 9 speed materiaal.
Alvast bedankt,
Biker_G
En bij Décathlon voor wat het waard is: https://www.decathlon.nl/p/triple-crank ... vDEALw_wcB
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
een 50T met BCD130 is wel te vinden, die van jou ziet er niet heel slecht uit.
maar een middenblad met 36T en een BCD130 heb ik nooit eerder gezien, ik denk dat dit een 38T of 39T moet zijn.
en de Bike components is een hele goeie tip, ik bestel er vaak en ze hebben een goede service.
helaas is de route van de pakketjes niet zo groen, aachen-maastricht gaat toch wel met een flinke omweg. en het duurt iets langer vanwege de bordercrossing.
edit, als je toch enkel op je buitenblad rijdt, maak dan een 1x9 dan komt je ketting mogelijk iets rechter te liggen.
of gebruik je ook die andere kettingbladen?
maar een middenblad met 36T en een BCD130 heb ik nooit eerder gezien, ik denk dat dit een 38T of 39T moet zijn.
en de Bike components is een hele goeie tip, ik bestel er vaak en ze hebben een goede service.
helaas is de route van de pakketjes niet zo groen, aachen-maastricht gaat toch wel met een flinke omweg. en het duurt iets langer vanwege de bordercrossing.
edit, als je toch enkel op je buitenblad rijdt, maak dan een 1x9 dan komt je ketting mogelijk iets rechter te liggen.
of gebruik je ook die andere kettingbladen?
Bedankt iedereen voor de input!
Middenblad is idd een 39T
(had gemist, mijn excuses)
Misschien nog een technische vraag. Kan ik een shimano/FSA/SRAM 10speed kettingblad op een FSA Verso 9 speed crank plaatsen? (wanneer BCD & armpunten gelijk zijn)
Groeten,
Middenblad is idd een 39T

Misschien nog een technische vraag. Kan ik een shimano/FSA/SRAM 10speed kettingblad op een FSA Verso 9 speed crank plaatsen? (wanneer BCD & armpunten gelijk zijn)
Groeten,