Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote auto-topic

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 23 apr 2024 21:08

Enzzo schreef: 23 apr 2024 15:32 Hey, dag hopjes! Leuk dat je weer terug bent👍🏻

Ik stond gisteren naast zo’n nieuwe Dacia en was best onder de indruk, niet slecht. Volgens mij is alleen geen automaat versie van of wel?
Enkel de hybride denk ik.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 23 apr 2024 22:55

Enzzo schreef: 23 apr 2024 15:32 Hey, dag hopjes! Leuk dat je weer terug bent👍🏻
Hi! Yep, zakelijk wat drukker geweest en daarnaast even de zon en vertier opgezocht in Zuid Spanje👌. Niet met de auto overigens.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3132
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 24 apr 2024 08:32

Ik had al een tijdje het idee dat mijn accu op sterven na dood was. Starten ging met moeite en zelf zover dat de startmotor nog maar net rond ging. Tijdens de onderhoudsbeurt wel laten nameten maar daar kwam niets geks uit. Accu niet laten vervangen dus. Uiteindelijk na weer een paar keer bijna niet starten toch maar een accu besteld. Gekke is, op basis van mijn kenteken moet er een zwaardere accu in dat er nu in zit (online via Winparts). Dus ook een accu met een groter formaat. Tip van Flip is dus niet zomaar blind te varen op wat online wordt gezegd maar ook daadwerkelijk even kijken wat er in de auto zit. Want ik denk dat dat grotere formaat niet zomaar in de accubak past.

Dan nog, er zit nu een accu (45Ah) in met een vrij lage koudstartstroomcapaciteit waardoor de auto alsnog lauwtjes aanslaat (maar hij valt niet stil meer gelukkig) Dus ik ga toch nog maar eens opmeten of die grote accu (54Ah) in past die ook een grotere koudstartstroomcapaciteit heeft.

Gekke is dat de dealer ook bevestigde dat de 2.4 Honda's altijd lauwtjes starten. Ja, dat snap ik nu wel als er accu's worden gemonteerd met (denk ik nu) te lage startstroomcapaciteit.

Tweede tip van Flip is dat je ook de accu besteld met de polen op de juiste positie. Dezelfde accu's zijn dus te bestellen met de plus aan de rechterkant maar dus ook met de plus aan de linkerkant.
Ride bikes, not tanks!

db87
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:36
Locatie: Heerenveen

db87 24 apr 2024 17:27

Altijd de accubak opmeten inderdaad. Is de accubak niet groter dan is het soms ook heel makkelijk om een grotere accubak te plaatsen (van de dikste diesel).

Ik rij in een 2021 Renault Clio (LPG) waarvan ik de accu ook al heb vervangen omdat de fabrieksaccu te krap bemeten is. Multimedia-scherm ging op zwart tijdens het starten waardoor de helft van de geluidspeakers het nog maar deden en de ramen gingen ook alleen nog maar in stapjes (ipv in één keer) naar beneden. Starten nu met Varta Silver 72Ah EFB accu gaat veel beter dan de standaard accu (60Ah) en nooit meer electronica storingen gehad...

Oude accu was nog prima. Volgens het internet past alleen een 242mm accu en toch zit er nu een 272mm in. :like:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16111
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 apr 2024 17:52

mao schreef: 23 apr 2024 20:56 Ik hoef jullie hier niet te vertellen waartoe dit gaat leiden toch,

Overheid en fabrikanten kijken naar systeem dat auto's toegang tot gebied geeft,

https://www.security.nl/posting/838930/ ... bied+geeft
Dat heeft echt alleen met veiligheid te maken. NOT
I know myself like no one else
Nothing to defend

leon1
Forum-lid
Berichten: 3132
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 24 mei 2024 15:33

Even terugkomend op mijn accu-avonturen en startproblemen. Vandaag heeft de startmotor de geest gegeven. Ik hoor het de dealer nog zeggen van de week: 'de startmotor is zelden het probleem'. In mijn geval nu dus toch. Al staat de auto nu bij de dealer en moet de diagnose nog volgen. Maar alle pijlen wijzen toch in 1 richting.

Via het bergingsbedrijf nu een Renault Clio te leen. En deze maakt zijn reputatie meteen waar. Storing in de bandenspanningsensoren.....op een bijna nieuwe auto.... Let wel, ik heb 7 Renaults gehad. Waarbij er twee exemplaren zaten die er regelmatig de brui aan gaven. Zodat ik niet meteen word verdacht van het bashen van bepaalde merken. :mrgreen:
Ride bikes, not tanks!

baron062
Forum-lid
Berichten: 1124
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 24 mei 2024 17:43

He, bekend verhaal.

Bij mij ongeveer dezelfde symtomen, moeilijk starten als de spanning van de accu wat lager was, dus als ie een paar dagen stil stond. Nu was het een licht autootje (Opel Corsa A 1.3 N) dus die was best makkelijk aan te duwen in je eentje.

Na het meten van de accu en concluderend dat die prima op voltage was toch maar eens de startmotor gedemonteerd, en geconcludeerd dat het startrelais ingebrand was. Na het opschuren van de koperen contactoppervlaktes de boel weer gemonteerd en daarna geen startproblemen meer. Was een leuke klusje, startmotor was goed bereikbaar.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3132
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 24 mei 2024 17:45

Laat ik hopen dat opschuren de oplossing is. Maar ik vermoed dat een revisie aanstaande is. Scheelt de helft met een nieuwe Honda startmotor... Die zijn denk ik uit goud of zo.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37998
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 mei 2024 18:45

Alle Honda onderdelen zijn toch zilver, goud of platina? ;-)

Mooie betrouwbare auto’s, maar bij reparatie ben je zuur.
Less is bore

leon1
Forum-lid
Berichten: 3132
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 24 mei 2024 20:09

Dat is zeker waar ja. Eigenlijk gaat er heel weinig kapot maar als dan ben je meteen de klos ja.
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie