Over de wielersport en zijn beoefenaars.

La Vuelta 2023

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 17 sep 2023 21:48

Wielrennen is nog altijd een ploegsport, je eigen ploegmaten aanvallen is not done. Anders kunnen we direct de ploegen afschaffen. Kuss zal ook wel al ritten gehad hebben dat hij beter was dan zijn kopman. Boonen heeft 2 keer de RVV verloren omdst hij zijn ploegmaat Devolder niet mocht terug halen. Spijtig soms maar zo zit ploegenspel in elkaar. Nog, wout die niet achter remco mocht rijden toen hij wk werd, froome die wiggins niet mocht aanvallen, maertens die tijdens het wk 1973 eddy merckx ging terughalen en prompt heel belgie tegen zich kreeg, contador en armstrong in 2009 denk ik toen ze in dezelfde ploeg reden, enz...
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4537
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 17 sep 2023 22:43

1+
Vandaag Jumbo 1,2,3 op podium.
Al de 3 grote rondes gewonnen van het jaar.
En nog klagen.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 17 sep 2023 23:11

En als het Kuss niet mocht zijn, wie van de twee dan? Vingegaard misschien? En dit dan terwijl Roglic hem wschlk laten rijden heeft op de Tourmalet? Roglic? Dan zou hij toch een serieuze aanval moeten opzetten hebben met hulp van anderen wschlk. En voor wie rijdt Kuss dan? Of gingen ze tien dagen tegen elkaar voluit gaan met anderen in hun spoor? Hoe moest dat dan allemaal verlopen? Zo eenvoudig ligt het dus niet.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8016
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 18 sep 2023 00:19

Qua ploegleiding was dit het ideale scenario: geen strijd tussen de twee kopmannen maar een derde uit het nest die met het been gaat lopen.

Qua strijd om wie de sterkste kopman is was dit wel even een lastige situatie; ze waren beide sterk genoeg om voor eindwinst te strijden!

Qua Vuelta als grote ronde was dit (voor mij) een deceptie. Eerst het geklungel van de organisatie, dan de idiote off day van Evenepoel en daarna de wurggreep van Jumbo. Echt niet het wielrennen waar ik de tv voor aanzet terwijl ik nog zoveel andere leuke en noodzakelijke dingen kan/moet doen!

Qua verdeling van de etappe winsten had ik ook wat meer verwacht; waar was de Gendt? Waar was Mollema, waar waren de nieuwe beloften op klim en puncher gebied? En boven al: waar bleven de aanvallen van Ayuso, Almeida, Mas etc. en waar was hun ploegentactiek om het deze ronde tegen de, op voorhand aangekondigde sterke van Jumbo op te nemen?!

Veel respect voor de vele aanvallen en winsten van Remco Evenepoel hoor maar eerlijkheid gebied te zeggen dat dit nu niet een ronde was waar je glorieus boven komt drijven met een paar winsten.

Dat gezegd hebbende: ik heb genoten van Uijtdebroeks en Cras. Die gasten hebben echt nog een mooie toekomst in het vooruitzicht. Als je op deze leeftijd al zo sterk bent in een drie-weekse ronde, en dan ook nog beide met fysieke problemen in week één, dan kun je best wel eens uitgroeien tot een hele grote ronderenner.

En natuurlijk wout Poels die de slimste was in die “LBL klassieker” van een etappe. Geweldig!

Al met al: een zesje voor de hele Vuelta. En dat ondanks het spelersveld met zoveel grote namen!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 sep 2023 07:10

Grotendeels mee eens, dit was zeker niet de meest interessante Vuelta. Op naar de Giro!

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1074
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 18 sep 2023 08:45

Enzzo schreef: 18 sep 2023 00:19
Veel respect voor de vele aanvallen en winsten van Remco Evenepoel hoor maar eerlijkheid gebied te zeggen dat dit nu niet een ronde was waar je glorieus boven komt drijven met een paar

En natuurlijk wout Poels die de slimste was in die “LBL klassieker” van een etappe. Geweldig!
De lat ligt niet voor iedereen even hoog.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 sep 2023 10:07

Wat moeten de Gendt en Mollema tegen Evenepoel of Jumbo doen? Dan moet je al geluk hebben, slim zijn en in topvorm zijn. Dat laatste was bij beiden niet het geval en de Gendt heb ik nog niet op slim koersen kunnen betrappen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 sep 2023 10:19

Ernie C. schreef: 18 sep 2023 10:07 Wat moeten de Gendt en Mollema tegen Evenepoel of Jumbo doen?
Hun trui in beeld rijden. Lidl-Trek hebben we amper in actie gezien.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 sep 2023 10:36

Ik neem toch aan dat Trek daarvoor geen ploeg sponsort. De top in het wielrennen is momenteel bijzonder smal. We dachten dat we gezegend waren met een heel goede generatie maar feitelijk houden die paar toppers de rest in een wurggreep.

Ik denk dat het merendeel van de ploegen gewoon te dom koerst. Als QS in iedere etappe in de vlucht kan zitten met de juiste renner en 80% van de ploegen lukt dat niet, dan wordt er iets gruwelijk fout gedaan.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 sep 2023 11:19

Zowel de Gendt als Mollema lijken niet echt meer mee te kunnen in het peloton these days. Lullig om te zeggen, maar ze zijn verworden tot pelotonvulling.... Overigens groot respect voor hun beider palmares, daar niet van.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3533
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 18 sep 2023 11:39

havana schreef: 18 sep 2023 11:19 Zowel de Gendt als Mollema lijken niet echt meer mee te kunnen in het peloton these days. Lullig om te zeggen, maar ze zijn verworden tot pelotonvulling.... Overigens groot respect voor hun beider palmares, daar niet van.
Eens, denk dat Mollema een beetje over zijn top is. En die top was van een heel behoorlijk nivo, niks om je voor te schamen. Wellicht kan ie nu de ploeg nog helpen, jonge renners op gang helpen etc. Grote koersen winnen zie ik m niet meer doen (hoop dat ie ons verrast)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 sep 2023 11:50

Klopt. Een deel van die oud-strijders (die vroeger echte aanvallers waren) zijn ook passief geworden door het besef dat ze niet meer meekunnen. Dat zag je bij Greg ook bvb.
Afbeelding

Plaats reactie