Mtb poetsen (appartement)
Dag,
heb eind vorig jaar me een mtb aangeschaft. Ik woon op een appartement en neem mijn mtb altijd mee naar boven (heb daar een klein halletje waar ik deze kan zetten). Vroeg me eigenlijk af hoe jullie het zouden aanpakken om je mtb te onderhouden na het fietsen. Zonder al te veel modder mee naar boven te sleuren.
Voor de moment heb ik een tuinslang waar ik hem volledig mee afspuit en nadien droog ik hem dmv oude handdoek/vod. Zou ik na het poetsen mijn ketting best elke keer opnieuw smeren? En heb hier ook al eens gelezen van siliconen spray te gebruiken voor je frame.
Thx
heb eind vorig jaar me een mtb aangeschaft. Ik woon op een appartement en neem mijn mtb altijd mee naar boven (heb daar een klein halletje waar ik deze kan zetten). Vroeg me eigenlijk af hoe jullie het zouden aanpakken om je mtb te onderhouden na het fietsen. Zonder al te veel modder mee naar boven te sleuren.
Voor de moment heb ik een tuinslang waar ik hem volledig mee afspuit en nadien droog ik hem dmv oude handdoek/vod. Zou ik na het poetsen mijn ketting best elke keer opnieuw smeren? En heb hier ook al eens gelezen van siliconen spray te gebruiken voor je frame.
Thx
-
- Forum-lid HC
Tuinslang is prima, bv icm autoborstel die je aan de slang kunt klikken.
Anders naar wasgelegenheid voor auto's, kun je daar voorzichtig met hogedrukreiniger je fiets schoonmaken wanneer je de ruimte voor schoonmaken niet thuis hebt.
Ik heb mijn fiets met autowax bewerkt, dan valt het vuil er gewoon af bij gebruik tuinslang.
Daarna droogmaken met handdoek is prima, zeker ook je ketting.
Na een paar ritten met veel nattigheid en vuil, gebruik ik wax om de ketting weer stil en soepel te laten lopen. Wax houdt weinig tot geen vuil vast itt kettingolie en dus ook geen smerige vette doeken na het afkuisen van je ketting.
Anders naar wasgelegenheid voor auto's, kun je daar voorzichtig met hogedrukreiniger je fiets schoonmaken wanneer je de ruimte voor schoonmaken niet thuis hebt.
Ik heb mijn fiets met autowax bewerkt, dan valt het vuil er gewoon af bij gebruik tuinslang.
Daarna droogmaken met handdoek is prima, zeker ook je ketting.
Na een paar ritten met veel nattigheid en vuil, gebruik ik wax om de ketting weer stil en soepel te laten lopen. Wax houdt weinig tot geen vuil vast itt kettingolie en dus ook geen smerige vette doeken na het afkuisen van je ketting.
-
- Forum-lid
Toen ik nog klein woonde had ik een draagbare plantenspuit. Zo’n grote met reservoir die je op druk brengt met de hand. Kost een paar tientjes hoogstens. Daarmee kan je overal en makkelijk je fiets afspuiten. Kan ook mee in de auto.
Of je neemt een Karcher Mobile Cleaner, dan neem je de fiets weer schoon mee terug.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Die heb ik ook, ideaal! Als je fiets erg vuil is moet de tank misschien twee keer gevuld worden.Se7en schreef: ↑05 jan 2023 09:31 Of je neemt een Karcher Mobile Cleaner, dan neem je de fiets weer schoon mee terug.
Even langs een self carwash langs gaan, en daar je fiets afspuiten.
-
- Forum-lid HC
Dat laatste deed ik toen ook.
Afhankelijk van de hoeveelheid modder, even langs de carwash en dan thuis afmaken.
Afhankelijk van de hoeveelheid modder, even langs de carwash en dan thuis afmaken.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Ik spuit mijn fiets, als die erg vuil is, ook af in de self carwash.
Tot einde vorig jaar was het 1 Euro voor 2 minuten.
En bij wijze van nieuwjaarsgeschenk krijg je nu nog 1 1/2 minuut voor diezelfde Euro.
Heel andere prijzen dan bij jullie dus. (:
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend