Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Intermittent fasting

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 dec 2022 14:47

@Nijkie, ik heb kantoor werk, maar ook met bv in huis klussen begon ik wel om 8 uur en ging pas om 13u eten.
Je moet eraan wennen, je moet niet je eerste dag IF plannen als zwaar werk/sport moet verrichten.

Het is allemaal gewenning van je lichaam. Ik wil terug naar 6 uur per dag eten, van 12u tm 18u.
Hoe minder eet momenten hoe beter,.

Let wel dit werkt goed voor mannen, vrouwen is een ander verhaal! Die moeten hier wel mee oppassen zeker jonge vrouwen die nog zwanger willen worden want je hele cyclus kan in de war raken. Maar mannen gaat meestal heel goed.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 dec 2022 15:46

wasbeer2006 schreef: 25 dec 2022 14:47 @Nijkie, ik heb kantoor werk, maar ook met bv in huis klussen begon ik wel om 8 uur en ging pas om 13u eten.
Je moet eraan wennen, je moet niet je eerste dag IF plannen als zwaar werk/sport moet verrichten.

Het is allemaal gewenning van je lichaam. Ik wil terug naar 6 uur per dag eten, van 12u tm 18u.
Hoe minder eet momenten hoe beter,.

Let wel dit werkt goed voor mannen, vrouwen is een ander verhaal! Die moeten hier wel mee oppassen zeker jonge vrouwen die nog zwanger willen worden want je hele cyclus kan in de war raken. Maar mannen gaat meestal heel goed.
Knap als je dit kan,gelukkig kan ik met normaal eten mijn gewicht op peil houden rond de 80kg bij 1.86m.Mijn werktijden liggen tussen 05:00 en 01:00 dat zou ook niet meewerken,verder ben ik geen snoepertje en alcohol drink ik bijna niet.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 25 dec 2022 16:03

Ben het wel met Rob eens,
Kijk eerst wat voor rommel ( oa suiker ) je er in gooit, even paar dagen alles opschrijven wat je er zoal terloops er ingooit.
Alle dranken niet vergeten, vroeger toen ik veel tenniste gingen er zomaar op een zondag 6 tot 8 AAtjes er in..en ik maar afvragen waarom ik aan kwam zonder alcohol te nuttigen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 dec 2022 18:10

Ik lees dat @wasbeer geen verschil kent in een moe gevoel en honger gevoel. Ik kan dat heel goed van elkaar onderscheiden.
Als ik moe ben ga ik daardoor ook niet extra eten.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 dec 2022 18:19

Ik wel!!
Less is bore

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 25 dec 2022 21:46

Allemaal wel mooi gepland (dat eten) maar wat doe er mee als je in de kliniek of revalidatiecentrum terecht komt, dan is de planning 8h > 12h> 17h. Btw, ik eet als ik honger heb meestal twee keer (soms 3x) per dag.
Ontbijt meestal 2à3 na het opstaan. Tijdens mijn 3 maanden, kliniek heeft mijn lichaam zich nooit kunnen aanpassen aan dat eetprotocol.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 25 dec 2022 21:55

daniel1975 schreef: 24 dec 2022 15:14 Na de kerst móét er echt weer wat af.
84kg nu, kg of 5 minder is zeer wenselijk.
En ja, ik ken alle clichés; pondje gaat door het mondje, afvallen is minder innemen dan je verbruikt, bla bla.
Nou, dat wordt dus niks 😂

Al die bizarre methoden om minder calorieën te vreten (keto, intermfas, maandieet, lowcarb, appel-dag) is natuurlijk gewoon onzin. Je lichaam vindt wel een manier om uiteindelijk weer in vreetstand te gaan, zelfs binnen die zelf opgelegde regeltjes. Dat zie je zelfs na maagoperaties etc gebeuren.

Voor mensen voor wie het honger-/verzadigingsgevoel wat verstoord is (zeg maar 70% van alle mensen), is het lastig. Op wilskracht ga je het niet redden, want verleiding is overal.



Je moet dus praten over gedragsverandering. Algemeen wordt in de psychologie aangenomen dat daar maar 1 methode voor is; schakel je beslismomenten uit. Maak een plan en hou je eraan.
Als je vantevoren besluit wat je wel/niet eet per dag, per week, per maand, dan hoef je het alleen maar uit te voeren.
Meal prepping, weekmenu's, online boodschappen doen en checklijstjes (bijvoorbeeld vier jokers per maand voor 'over de schreef vreetmomenten') kunnen daarbij helpen, het zijn allemaal hulpmiddeltjes, voor de 1 effectief, de ander niet.

Op dit moment wordt er steeds meer gebruik gemaakt van glp1 agonisten, oa bekend als ozempic. Dit is een medicijn dat het hongergevoel herstelt, voor mensen die 'altijd kunnen blijven eten'. Bijzonder effectief en in de toekomst waarschijnlijk steeds makkelijker toegankelijk. Op dit moment wordt het in Nederland alleen ingezet bij obesitas.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 25 dec 2022 22:01

ottorongo schreef: 25 dec 2022 21:46 Allemaal wel mooi gepland (dat eten) maar wat doe er mee als je in de kliniek of revalidatiecentrum terecht komt, dan is de planning 8h > 12h> 17h. Btw, ik eet als ik honger heb meestal twee keer (soms 3x) per dag.
Ontbijt meestal 2à3 na het opstaan. Tijdens mijn 3 maanden, kliniek heeft mijn lichaam zich nooit kunnen aanpassen aan dat eetprotocol.
Misschien heel onverstandig van mij, maar ik hou bij het plannen van mijn dagelijks leven bijna nooit rekening met 'maar wat als ik in een revalidatiekliniek terecht kom?'.

Heb altijd gedacht, dat zien we dan wel weer.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5074
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 dec 2022 22:41

Wat bij mij ook goed helpt is het bijhouden met myfitnesspal app. Je heb dan een basis calorie inname en als ik fiets tel ik dat er bij op. Ik weet dan gewoon dat als ik ga snoepen ofzo mij dat later op de dag gaat opbreken omdat ik dan aan mijn tax zit en nog wel honger hebt. Je zorgt dan wel dat wat je inneemt kwaliteit eten is zodat je de dag doorkomt.

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 26 dec 2022 00:42

Hier hetzelfde gebruik, die app nu een jaar of 4. Soms laat ik het een maandje los en zeker tijdens vakanties gebruik ik het niet.
Maar door het gebruik een bepaald eetpatroon gecreeerd en hou daardoor ook rekening met kwalitatief eten.
Varieer nu al jaren in een range van 3kg zelfs als ik langer mijn eetpatroon niet monitor. Mijn lichaam heeft zich aangepast aan mijn levenstijl.
67-70kg bij 1.78m
En toch als ik juist weer fanatiek train dan gebruik ik de app om juist voldoende en ook met de juiste bouwstoffen te eten.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5074
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 dec 2022 07:50

metor schreef: 26 dec 2022 00:42 Hier hetzelfde gebruik, die app nu een jaar of 4. Soms laat ik het een maandje los en zeker tijdens vakanties gebruik ik het niet.
Maar door het gebruik een bepaald eetpatroon gecreeerd en hou daardoor ook rekening met kwalitatief eten.
Varieer nu al jaren in een range van 3kg zelfs als ik langer mijn eetpatroon niet monitor. Mijn lichaam heeft zich aangepast aan mijn levenstijl.
67-70kg bij 1.78m
En toch als ik juist weer fanatiek train dan gebruik ik de app om juist voldoende en ook met de juiste bouwstoffen te eten.
Ja hier ook periodes. Het zorgt ervoor dat ik zonder app ook weet wat juiste porties zijn en wat snacken/snoepen met het totaal doet. Even de focus goed leggen en dan weer zonder.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 dec 2022 10:42

Jans schreef: 25 dec 2022 18:10 Ik lees dat @wasbeer geen verschil kent in een moe gevoel en honger gevoel. Ik kan dat heel goed van elkaar onderscheiden.
Als ik moe ben ga ik daardoor ook niet extra eten.
Nou even duidelijker maken. Ik voel natuurlijk wel als ik moe ben.
En dan is mijn neiging vaak, cola, red bull, winegums etc....... Doordat je moe bent ga je eerder voor gaas, dat is in een notendop wat er gebeurt. En is het s avonds tien uur ga je naar bed, maar is het 3 uur dan heb ik de neiging te gaan eten.
Ik heb ook de neiging tot suikerverslaving, altijd al gehad van jongs afaan, alcohol vind ik lekker maar zeg je een maand niet geen probleem, patat/chips etc, kan ik een jaar laten staan als het moet.

Opzich is dit fenomeen heel erg bekend. Per persoon zit hier natuurlijk ook verschil in.
Als ik bv stress heb ga ik niet eten, ik ken ook mensen die van stress gaan eten.

Hoe minder vaak je eet hoe beter voor je lichaam, dat komt nu wel uit heel veel onderzoeken naar boven.
Je kan beter twee keer heel veel eten, dan zes keer een beetje. Met zes keer een beetje komt je vetverbranding nooit tot stand.
Een leeuw snackt ook niet even een eekhoorn om 15u.

Dat dit voor bepaalde inspanningen niet ideaal is, dat is weer wat anders..... en als ik intensief sport/beweeg eet ik ook wat vaker.

Plaats reactie