Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Race vs Mtb schoenen

sevenhunt
Forum-lid

sevenhunt 13 mei 2010 23:08

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum, maar met de zoekopdracht kon ik niet precies vinden wat ik zoek.

Mijn vraag is de volgende:
Ik heb een nieuwe fiets, voor het eerst een wat sportievere.
Model is cube overland.
http://www.cubebikes.nl/?rubriek_id=341 ... ct_id=3410

Dat is een kale tour/trekking fiets die ik vooral ga gebruiken om flinke stukken te fietsen, met rond de 30km/h denk ik.

Nu wil ik hier klikpedalen en schoenen bij.
Als pedalen ga ik voor de shimano pd-a530. Handig aangezien je er ook eens met normale schoenen op kan springen. En anders gewoon met het spd kliksysteem.
Tijdens het fietsen zal ik merendeel op asfalt fietsen, af en toe iets onverhards, maar geen gekke dingen. Ik wil wel graag een beetje normaal naar een terras ofzo kunnen lopen, maar zal geen volledige wandeling erbij doen.

Wat is dan de beste keuze? MTB schoenen of Race, of maakt het eigenlijk niet veel uit?

Alvast bedankt.

efdee
Forum-lid

efdee 14 mei 2010 00:46

MTB schoenen hebben (naar ik weet altijd) tussen het profiel van je zool ruimte voor je plaatjes. Je kunt er dus makkelijk op lopen omdat je schoenplaatjes als het ware terugvallen. Bij race-schoenen steken de schoenplaatjes onder je zool uit. Dat loopt een stuk lastiger.
Daarnaast kun je met MTB schoenen (over het algemeen) makkelijker lopen omdat de zolen wat flexibeler zijn dan de meeste race-schoenen. Natuurlijk heb je MTB schoenen met een hele stijve zool en race-schoenen met een vrij flexibele zool. Mijn advies: schaf een paar MTB schoenen aan met een niet te slappe zool.

sevenhunt
Forum-lid

sevenhunt 14 mei 2010 12:41

Ik kan ergens de volgende schoen krijgen:
Shimano : SH-M076
Is dat een die voldoet aan een mtb schoen met een tedelijk stijve zool? Of zijn ze veel stijveer te krijgen?

namreh
Forum-lid

namreh 14 mei 2010 16:23

Die heb ik ook. Zijn prima stijve schoenen waar ook nog mee te lopen valt.
Litespeed Obed 29er
Cube Agree 2009

sevenhunt
Forum-lid

sevenhunt 14 mei 2010 21:58

Top, dank je.

Wat zijn hier trouwens de meningen over plaatjes?
Gewoon de SH51 of de SH56?

Heb het idee dat je bij de 56 er zo makkelijk uitklikt, of is dat alleen bij echt vreemde manoeuvres?

Plaats reactie