Dag iedereen
Sinds kort ben ik eigenaar van Merida Scultura 5000. Daar kunnen banden op tot 35mm. Nu is mijn vraag of ik hiermee enkele gravelstroken sou kunnen doen als ik er gravelbanden op zou leggen?
Alvast bedankt.
Onderstaand de link naar de specs van de fiets.
https://www.12gobiking.nl/merida-scultu ... B#349=8080
Merida Scultura 5000 gravelritjes
Geen probleem zolang er maar niets aanloopt met name bij de achterbrug.Bryan04 schreef: ↑13 nov 2022 06:48 Dag iedereen
Sinds kort ben ik eigenaar van Merida Scultura 5000. Daar kunnen banden op tot 35mm. Nu is mijn vraag of ik hiermee enkele gravelstroken sou kunnen doen als ik er gravelbanden op zou leggen?
Alvast bedankt.
Onderstaand de link naar de specs van de fiets.
https://www.12gobiking.nl/merida-scultu ... B#349=8080
Even snel gekeken standaard 32mm maar zie nergens 35mm staan.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
- Forum-lid
Dat ligt eraan wat je wilt gaan doen. Als je met gravel ook werkelijk gravel bedoeld is prima te doen. Als je onder gravellen bedoeld "niet op asfalt rijden" dan kan het wel eens lastig worden. Gisteren heb ik een aantal uren op de Z-Veluwe gefietst. (50mm voor en 40mm achter) Zelfs hiermee had ik op een paar plaatsen flinke uitdagingen (zand). (sssst....niet verder vertellen.....ik ben ook gevallen)
Kom je ook nog grof terrein tegen (stenen, boomwortels) dan wordt de kans op lek rijden groter, eventueel schade en materiaal en hou je helemaal geen comfort over. Sterker....de handjes en polsjes worden wat sneller pijnlijk (en de rest van je lijf).
Lang verhaal kort: bedenk dus op wat voor soort ondergrond je gaat rijden.
Kom je ook nog grof terrein tegen (stenen, boomwortels) dan wordt de kans op lek rijden groter, eventueel schade en materiaal en hou je helemaal geen comfort over. Sterker....de handjes en polsjes worden wat sneller pijnlijk (en de rest van je lijf).
Lang verhaal kort: bedenk dus op wat voor soort ondergrond je gaat rijden.
Moeilijk gedoe. Uit de beschrijving van 12Go Biking, waar TS zelf naar linkt:
Bovendien krijg je dankzij het frame de mogelijkheid om 35mm brede banden onder de fiets te zetten, waardoor de fiets ook niet vies is van een stukje offroad rijden.
De fiets is afgemonteerd met een Shimano Ultegra aandrijflijn, die zorgt voor soepele schakelprestaties en bovendien lekker duurzaam is. Met de 2x11 groep heb je een groot bereik, zodat je ook op gravelpaden geen tandje tekort komt.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
- thestudent
- Forum-lid HC
We hebben in Nederland veel van die paden die echt aangehard zand/gravel zijn. Dus voor een mixed rit asfalt 60% hard gravel 40% Die gaan sowieso wel, die rijdt ik ook op 30mm rubino pros. Nooit een probleem. Gravel is wat je er zelf van maakt. Dwars door t bos met modderpoelen en zandstroken met boomwortels dan ga je buiten de comfort zone van de fiets. Maar dan kom je er nog steeds wel een eind mee.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!