Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe het aan te pakken

bs1987
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2022 19:26

bs1987 04 nov 2022 18:17

Geachte. Door gezondheidsredenen . Moet ik afvallen en doordat we verder van werk gaan wonen leek het me een mooie gelegendheid om dit op de fiets te doen.


Maar nu komt het , mijn conditie is 0.0 jaren geleden(+-10 jaar) veel hockey gedaan 2 trainingen per week en 2 wedstrijden per week. Maar daarna door een zware depressie en medicatie veel aan gekomen en conditie totaal kwijtgeraakt.


Nu heb ik sinds 2 weken een racefiets. En heb afgelopen week een 2 tal ritjes gedaan

Beiden rond de 10 km . Gemidelde daarin was rond de 25.

Maar hoe zouden jullie het aanpakken om conditie op te bouwen . Ik vraag lievee hier om advies dan dat ik het helemaal verkeerd aanpak

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 04 nov 2022 18:22

Gezien je voorgeschiedenis zou ik willen adviseren eerst naar de sportarts te gaan. Los daarvan is de donkere periode niet ideaal om de moed er in te houden voor woon-werkverkeer.
hun fietsen.

pino
Forum-lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 04 nov 2022 18:31

Snelheid en gemiddelde afplakken, van geen enkel belang.
Probeer plezier onder veilige omstandigheden te gaan maken en probeer 3 keer in de week een stukje te gaan fietsen.
Niet zijken maar reiden !

bs1987
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2022 19:26

bs1987 04 nov 2022 18:59

BertL schreef: 04 nov 2022 18:22 Gezien je voorgeschiedenis zou ik willen adviseren eerst naar de sportarts te gaan. Los daarvan is de donkere periode niet ideaal om de moed er in te houden voor woon-werkverkeer.

We verhuizen pas over een 4 maanden dus heb nog tijd om te trainen voor die tijd

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 04 nov 2022 19:09

Wel goed om te beseffen dat afvallen een kwestie is van minder calorieën binnen krijgen dan je verbrandt. Geen dieet maar wel je eetgewoonten enigszins aanpassen. Hou het wel leuk en lekker en val vooral langzaam af.
Alleen bewegen/sporten zal niet meteen iets opleveren. Van sporten krijg je honger. En op het vlakke een uurtje fietsen is heerlijk maar overschat niet hoeveel calorieën je dan verbrandt. Wel kan een betere conditie zorgen dat je in ruste meer verbrandt.
De grootste winst is denk ik dat je van bewegen en sporten je gewoon lekker gaat voelen. En dan kan de sneeuwbal snel gaan rollen. Dan voel je je fitter, vrolijker en positiever. Dan lukt beter eten ook gemakkelijker.
En laat je niet ontmoedigen daar alle beginpijnjes. Daar moet je ff doorheen.
Alle begin is moeilijk. Het verbetert exponentieel.

Nou ja. Beetje mijn ervaringen en die zijn wellicht 2 centen waard.

Succes en vooral veel plezier!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 26008
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 nov 2022 19:12

Gewoon rustig beginnen, niet te snel van stapel lopen. Luisteren naar je lichaam en rustig uitbouwen is mijn advies.

En sowieso niet letten op gemiddelde snelheid.
Wie heeft er ervaring met X of Y? Nee, maar wel met Z en dat is goed! - welkom op het Fiets Forum.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 1412
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 04 nov 2022 20:18

Mijn advies is misschien heel simpel maar ga eerst gewoon genieten van het fietsen.
Met 25 per uur denk ik dat je eigenlijk al te hard fietst. Zeker als je conditie 0,0 is. Daar komt bij dat de lucht in de winter dikker is en alle gemiddeldes dus sowieso lager liggen. Gemiddeldes zijn leuk voor Strava maar ik zou m zoals al voorgesteld niet in mijn schermpje zetten.

Je hebt meer aan uurtje met 22km per uur dan een half uurtje aan 25 km per uur.
Daarin ben je overigens niet alleen. 80% rijdt harder dan eigenlijk goed voor ze is.
Indicatie voor je snelheid is dat je gewoon moet kunnen blijven kletsen tijdens het fietsen. Lukt dat niet dan fiets je te hard.
Als je iedere week een kwartier langer fietst dan fiets je in een maand al een uur langer. Dan kan je lichaam ook wennen. Mooi toch!

Qua afvallen zou ik dat voor nu zien als bijvangst. Leuk als het gebeurt maar geen doel. Dan frustreert het je niet als er voor je gevoel te weinig gebeurd.
Hierboven staat al heel mooi omschreven dat als jij fitter wordt je je lekkerder gaat voelen en dan komt vroeg of laat het afvallen vanzelf wel.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9717
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 nov 2022 10:32

Ik sluit me hierbij aan. Lekker gaan rijden!
Als je het leuk gaat vinden komt de rest vanzelf!

Wellicht even overleggen met je (huis)arts, ik weet niet wat je gezondheidsredenen zijn.

Mbt het afvallen, dat kan in het begin tegenvallen omdat je weer gaat bewegen.
Gewoon stap voor stap, lekker je ritjes gaan maken. Je voelt zelf wel hoe het gaat.
Gaat het een keer niet, rijd je een korter rondje of rustiger.

Fietsen is veel leuker dan met zo,n stofzuiger over een veld gaan lopen rennen :-). Grapje he kan wel toch.

marsman
Forum-lid
Berichten: 1808
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 05 nov 2022 13:18

Kijk eens naar de app Join. Daarmee kun je een redelijk panklaar trainingsplan mee maken. Dat geeft een goede start.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid
Berichten: 3557
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 05 nov 2022 13:43

Zoek een of twee fietsmaatjes,
Er zijn altijd 100derden reden om niet te gaan, heb je afgesproken met iemand dan motiveert dat altijd om wel te gaan…
Je zult zien dat je bij terugkeer je altijd een stuk beter voelt dan dat je thuis was gebleven ….
Conditie komt vanzelf! belangrijkste is om 2 a 3x in de week te gaan.
Bijt even door de zure appel en je zult zien dat Nederland een fantastisch fiets land is en dat je met sprongen beter gaat voelen.
Succes!

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 1412
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 05 nov 2022 20:12

Tip: beloon jezelf met bijvoorbeeld een mooie toertocht of weekendje Limburg in het voorjaar.
Dan heb je een extra motivatie om nu wel de fiets op te stappen.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 05 nov 2022 23:12

Ga eerst gewoon fietsen (en nog niet trainen). Gewoon lekker onderweg zijn, niet te snel willen, geniet van de omgeving, fiets je hoofd leeg in een groene omgeving. Geleidelijk een kwartiertje er bij. Leer fietsen leuk te vinden. Als je meteen gericht bent op prestatie of afvallen (hoe belangrijk dat misschien ook is voor je) loop je kans dat je fietsen niet leuk gaat/blijft vinden. Bonus, met een rustig duurtempo krijg je al een prima basisconditie.
Kijk uit met te veel eten van repen, gels en andere sportvoeding. Dat is helemaal nog niet nodig.
Als je dit een paar maanden hebt volgehouden dan is je conditie al een stuk beter. Met die basis kan je dan gerichter gaan fietsen/trainen.
Wanneer je om urgent medische redenen moet gaan sporten, dan is het te overwegen om begeleiding te zoeken.

Plaats reactie