Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Indoor met een VR-bril

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5084
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 okt 2022 08:33

Heren,

Ik reed gisteren een rit op Fulgaz en het viel mij op dat ik het mis om rechts en links van mij te kunnen kijken. Er wordt natuurlijk alleen vooruit gefilmd, dus dat is sowieso op dit moment niet mogelijk.

Maar stel dat ze de video's nu eens maken met een 360 graden camera. Dan worden de mogelijkheden in eens een stuk groter dat je met een bril gewoon om je heen kunt kijken. Ik kan mij niet voorstellen dat ze daar nog niet mee bezig zijn omdat te ontwikkelen. Wat denken jullie?

Dat is dan zoiets als dit:

https://www.youtube.com/watch?v=gq-1JWrp80w
Laatst gewijzigd door Kornuit op 21 okt 2022 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5320
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 21 okt 2022 08:54

Of ze er al mee bezig zijn om te ontwikkelen weet ik niet (verwacht van wel), maar het lijkt me wel heel gaaf. Ik heb afgelopen jaar een vr-wereld mogen ervaren. Heel bijzonder.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2264
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 21 okt 2022 08:55

Ik vind het een mooi idee. De uitdaging zit inderdaad in de uitvoering, bij Fulgaz zie je dat de ritten door een hele (weliswaar redelijk vaste) kluit filmers bij ze worden aangeleverd en die moeten dan allemaal met zo'n camera op pad. En ik gok dat Fulgaz nu al blij is als ze een beetje consistente kwaliteit en resolutie hebben. Het beste wat je op dit moment kunt doen is een >42" big ass LCD ophangen (goedkoop op MP) en er een meter met je snavel vandaan gaan zitten. Tot slot, maar dan spreek ik voor mijzelf, word ik heel snel kotsmisselijk met een VR bril.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 21 okt 2022 08:59

Je mag dan wel een antizweetbril aanschaffen. Ik zweet me altijd een ongeluk op de indoortrainer.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5084
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 okt 2022 09:03

Woefdram schreef: 21 okt 2022 08:55 Ik vind het een mooi idee. De uitdaging zit inderdaad in de uitvoering, bij Fulgaz zie je dat de ritten door een hele (weliswaar redelijk vaste) kluit filmers bij ze worden aangeleverd en die moeten dan allemaal met zo'n camera op pad. En ik gok dat Fulgaz nu al blij is als ze een beetje consistente kwaliteit en resolutie hebben. Het beste wat je op dit moment kunt doen is een >42" big ass LCD ophangen (goedkoop op MP) en er een meter met je snavel vandaan gaan zitten. Tot slot, maar dan spreek ik voor mijzelf, word ik heel snel kotsmisselijk met een VR bril.
Ja ik heb nu een grote tv (ooit aanschaft voor 20 euro via mp hehe) en die staat vlak voor me schuin precies in het zichtsveld zoals ik buiten ook voor mij uit kijk...dit werkt wel perfect, maar zoals ik in de bergen altijd doe, mis ik het rondkijken :D

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5084
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 okt 2022 09:03

marsman schreef: 21 okt 2022 08:59 Je mag dan wel een antizweetbril aanschaffen. Ik zweet me altijd een ongeluk op de indoortrainer.
Dat is zeker een puntje van aandacht :geek:

1094
Forum-lid
Berichten: 1681
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 21 okt 2022 09:18

Ben ook wel benieuwd hoe je evenwicht is op trainer met VR. Lopen met VR is best vreemd

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2264
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 21 okt 2022 09:41

NuitKor schreef: 21 okt 2022 09:03
Woefdram schreef: 21 okt 2022 08:55 Ik vind het een mooi idee. De uitdaging zit inderdaad in de uitvoering, bij Fulgaz zie je dat de ritten door een hele (weliswaar redelijk vaste) kluit filmers bij ze worden aangeleverd en die moeten dan allemaal met zo'n camera op pad. En ik gok dat Fulgaz nu al blij is als ze een beetje consistente kwaliteit en resolutie hebben. Het beste wat je op dit moment kunt doen is een >42" big ass LCD ophangen (goedkoop op MP) en er een meter met je snavel vandaan gaan zitten. Tot slot, maar dan spreek ik voor mijzelf, word ik heel snel kotsmisselijk met een VR bril.
Ja ik heb nu een grote tv (ooit aanschaft voor 20 euro via mp hehe) en die staat vlak voor me schuin precies in het zichtsveld zoals ik buiten ook voor mij uit kijk...dit werkt wel perfect, maar zoals ik in de bergen altijd doe, mis ik het rondkijken :D
Klopt, en het ruikt ook anders dan in de Alpenwei.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5084
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 okt 2022 09:55

Woefdram schreef: 21 okt 2022 09:41
NuitKor schreef: 21 okt 2022 09:03
Woefdram schreef: 21 okt 2022 08:55 Ik vind het een mooi idee. De uitdaging zit inderdaad in de uitvoering, bij Fulgaz zie je dat de ritten door een hele (weliswaar redelijk vaste) kluit filmers bij ze worden aangeleverd en die moeten dan allemaal met zo'n camera op pad. En ik gok dat Fulgaz nu al blij is als ze een beetje consistente kwaliteit en resolutie hebben. Het beste wat je op dit moment kunt doen is een >42" big ass LCD ophangen (goedkoop op MP) en er een meter met je snavel vandaan gaan zitten. Tot slot, maar dan spreek ik voor mijzelf, word ik heel snel kotsmisselijk met een VR bril.
Ja ik heb nu een grote tv (ooit aanschaft voor 20 euro via mp hehe) en die staat vlak voor me schuin precies in het zichtsveld zoals ik buiten ook voor mij uit kijk...dit werkt wel perfect, maar zoals ik in de bergen altijd doe, mis ik het rondkijken :D
Klopt, en het ruikt ook anders dan in de Alpenwei.
In de hoek van mijn paincave heb ik een koeienvlaai neergelegd en een bak met gedroogd gras. Op de achtergrond hoor je af en toe een koeienbel ... :mrgreen:

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 21 okt 2022 16:50

Eerste seconde ... great top idee dan even stilgestaan en volgende gedachten komen al in mij op:

- bedienen en controleren of je nog een rechte kettinglijn hebt (even omlaag kijken bij mechanische groep).
- zweet
- Gegevens zoals hr, cadans, watt etc. aflezen of je moet een geïntegreerde hud hebben ...
- Evenwicht was al geopperd
- Even snel van track of iets anders wisselen
- Grijpen naar je bidon
- Naar gelijk wat grijpen op zich inclusief de remote van je achtergrondmuziek of de ventilator die je plots wat harder wilt.

Neen toch maar niet :mrgreen:

derxx
Forum-lid
Berichten: 748
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 21 okt 2022 22:40

SqueeZer schreef: 21 okt 2022 16:50 Eerste seconde ... great top idee dan even stilgestaan en volgende gedachten komen al in mij op:

- bedienen en controleren of je nog een rechte kettinglijn hebt (even omlaag kijken bij mechanische groep).
- zweet
- Gegevens zoals hr, cadans, watt etc. aflezen of je moet een geïntegreerde hud hebben ...
- Evenwicht was al geopperd
- Even snel van track of iets anders wisselen
- Grijpen naar je bidon
- Naar gelijk wat grijpen op zich inclusief de remote van je achtergrondmuziek of de ventilator die je plots wat harder wilt.

Neen toch maar niet :mrgreen:
- kijk jij echt naar je ketting tijdens het fietsen? ik echt nooit
- Als je zoiets als bv zwift ofzo op vr zou hebben heb je toch je hr, cadans, power enz in beeld ?
- evenwicht... wellicht, maar dat is denk ik een kwestie van wennen
- Van track wisselen? Als je een muis in de buurt hebt liggen of een controller, dan is onscreen wel redelijk makkelijk het een en ander te bedienen.
- Grijpen naar bidon lijkt me ook niet zo raar. Ik kijk als ik op de fiets zit nu ook niet eerst naar beneden, maar grijp gewoon de bidon. Ik weet waar die zit.
- dat laatste is wel lastiger inderdaad, maar je kunt via de meeste VR brillen ook gewoon switchen naar windows bureaublad, en van daaruit bedienen.

Mijn grootste issue: ZWEET !!

Ik heb een VR bril voor simracen, en trust me, onder dat ding wordt het zelfs als je stilzit zo warm dat je toch behoorlijk zweet. En dat is zonder fysieke inspanning. Als je dan ook nog even een max effort ofzo gaat doen, staat denk ik zo je bril halfvol aan de binnenkant :)
Vooral het zweet probleem zie ik ze nog niet binnen afzienbare tijd oplossen, dus ik verwacht niet dat dit voor wielrennen binnen afzienbare tijd het stadium van gimmick zal ontstijgen.
Afbeelding

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2264
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 22 okt 2022 08:42

NuitKor schreef: 21 okt 2022 09:55In de hoek van mijn paincave heb ik een koeienvlaai neergelegd en een bak met gedroogd gras. Op de achtergrond hoor je af en toe een koeienbel ... :mrgreen:
:D
En af en toe komt er iemand langs met de plantenspuit en een bord Kaiserschmarren voor het echte 5D effect. Ik zie mogelijkheden.

Plaats reactie