Pagina 1 van 1

Kracht leveren

Geplaatst: 29 apr 2011 23:42
door kowalsky
Ik vraag me al een tijdje af hoe het eigenlijk komt dat je in een peleton met gemak een veel zwaardere versnelling trapt dan als je alleen fietst. In theorie zou je toch hetzelfde vermogen moeten leveren als je op het vlakke rijdt, of is dat toch puur de zuigende werking van een groep renners.

Geplaatst: 29 apr 2011 23:45
door remmiedepemmie
Tja. Ik zal het je sterker vertellen, stel jij fietst alleen, en ik ga in jouw wiel hangen, dan fiets JIJ makkelijker...

Geplaatst: 29 apr 2011 23:49
door kxlight
een peloton zuigt...

Geplaatst: 29 apr 2011 23:52
door superrose
en in het peloton gier je op adrenaline ben je druk bezig je te concentreren. Kleine pijntje die je in je eentje tijdens een D1 voelt voel je toch ook niet tijdens een wedstrijdje?

Geplaatst: 29 apr 2011 23:59
door kowalsky
Maar toch verbaast het me dat je na afloop je benen ook veel minder voelt, terwijl ik soms hele tanden zwaarder fiets. Hetzelfde heuvelop. Dat gaat dan met snelheden die ik alleen niet eens zou halen.

Geplaatst: 30 apr 2011 00:04
door stokie
in het peloton zou je juist lichter moeten rijden... dat spaart energie

Geplaatst: 30 apr 2011 00:12
door molenwiek
Als je fietst wordt er door de wind een vacuum achter je rug gecreeerd. Dit trekt je als het ware achteruit. Doordat iemand achter je fietst, wordt het vacuum weggehaald en heb je dus geen last van de remmende werking.

Moraal van dit verhaal: laat altijd iemand achter je fietsen!

Geplaatst: 30 apr 2011 00:18
door kxlight
Molenwiek schreef:Als je fietst wordt er door de wind een vacuum achter je rug gecreeerd. Dit trekt je als het ware achteruit. Doordat iemand achter je fietst, wordt het vacuum weggehaald en heb je dus geen last van de remmende werking.

Moraal van dit verhaal: laat altijd iemand achter je fietsen!


Daarom zie je de kopman altijd vooraan fietsen... :rolleye:

Geplaatst: 30 apr 2011 00:34
door lavsson
Remmiedepemmie schreef:Tja. Ik zal het je sterker vertellen, stel jij fietst alleen, en ik ga in jouw wiel hangen, dan fiets JIJ makkelijker...

Molenwiek schreef:Als je fietst wordt er door de wind een vacuum achter je rug gecreeerd. Dit trekt je als het ware achteruit. Doordat iemand achter je fietst, wordt het vacuum weggehaald en heb je dus geen last van de remmende werking.

Moraal van dit verhaal: laat altijd iemand achter je fietsen!


Klopt inderdaad. Ik heb me daarom altijd al afgevraagd waarom ze bij een werelduurrecord nooit een constructie hebben gebruikt om de zuiging achter de renner weg te halen. Iets van een brommer die qua vorm mooi aansluit op de renner maar hem niet aanraakt, zodat het vacuüm pas achter de brommer ontstaat.
Volgens mij is zoiets niet verboden namelijk.

Geplaatst: 30 apr 2011 00:45
door gugi100
[quote=LavssonKlopt inderdaad. Ik heb me daarom altijd al afgevraagd waarom ze bij een werelduurrecord nooit een constructie hebben gebruikt om de zuiging achter de renner weg te halen. Iets van een brommer die qua vorm mooi aansluit op de renner maar hem niet aanraakt, zodat het vacuüm pas achter de brommer ontstaat.
Volgens mij is zoiets niet verboden namelijk.[/quote]

Aero hulpen zijn voor een groot deel verboden door de UCI. Er is in het verleden al van alles op dat gebied gedaan en geprobeerd.

Een van de dingen die wel bij de meeste UCI gereguleerde tijdritten mag, is een Aerohelm. En die doet precies (een beetje) wat jij hierboven zeg. Een Aerohhelm is een door de UCI toegestane aeroprothese.

Gr GJ

Geplaatst: 30 apr 2011 01:21
door kowalsky
Stokie schreef:in het peloton zou je juist lichter moeten rijden... dat spaart energie


Ik moet wel zwaarder trappen anders haal ik de snelheid niet. Trap normaal vrij licht.

Geplaatst: 01 mei 2011 00:34
door Mr_T
Kowalsky schreef:
Stokie schreef:in het peloton zou je juist lichter moeten rijden... dat spaart energie


Ik moet wel zwaarder trappen anders haal ik de snelheid niet. Trap normaal vrij licht.


ja, het gaat vooral om een hoge cadans

en zoals al gezegd, in een peleton word je 'meegezogen', je zit lekker uit de wind en je rijdt door turbulente lucht heen