Sensa Romagna Gravel of alternatief
Nu ik de smaak van het fietsen lekker te pakken heb, wil ik naast mijn racer ook een gravelfiets hebben. Budget is max 1500 euro en heb geen probleem met net gebruikt. Ik vermoed niet wekelijks de gravelpaden op te gaan, maar wil vooral een lekkere fiets voor de wintermaanden en eentje waarmee ik ook kan ruiken aan het gravel. Nu staat er op Marktplaats een zo goed als nieuwe Sensa Romagna gravel te koop voor 1450 euro. Ik vind het een leuk ogende fiets, maar ben benieuwd naar gebruikerservaringen. Dus wie? En alternatieven zijn welkom. Waarbij ik meld dat gewicht niet zo belangrijk voor me is want ik heb al een carbon racer.
Dank voor jullie reacties. De Grizl zag ik op Marktplaats ook langskomen gisteren, maar werd verkocht voor ik er een stukje op kon rijden. Overigens wel opvallend dat zo goed als nieuwe gravelbikes in grote aantallen worden aangeboden. Vinden veel mensen ze toch niet leuk?
Ik denk dat het een combinatie is van minder hype als een jaar geleden, minder tijd door minder covid maatregelen en dat er best wel wat poets- en onderhoudswerk is aan zo'n fiets na een nat gravelritje. Een kleiner percentage van de verkopers zal misschien ook een instapper gaan wisselen voor iets duurder.
"Zo goed als nieuw" is ook vrij rekbaar. Met 3000-5000km zou ik met een nieuwe ketting en nieuwe banden mijn fiets ook wel te koop zetten als "zo goed als nieuw". 3000km is dan wel weer een heel eind voor iemand die "eens een tochtje gaat maken in het weekend om te zien of het wat is".
"Zo goed als nieuw" is ook vrij rekbaar. Met 3000-5000km zou ik met een nieuwe ketting en nieuwe banden mijn fiets ook wel te koop zetten als "zo goed als nieuw". 3000km is dan wel weer een heel eind voor iemand die "eens een tochtje gaat maken in het weekend om te zien of het wat is".
Ik denk dat je daar een misschatting maakt, maar misschien spreken andere forumleden mij tegen. Wanneer ik een fiets koop waar iemand een paar 100km op gereden heeft, dan is dat voor mij een nieuwe fiets. Met uitzondering van valpartij/domme schade/... uiteraard.
Als vergelijking: ik pendel dagelijks met een alu frame door weer en wind. Nu zo'n 15.000km mee gereden en niet altijd even braaf geweest op vlak van onderhoud. Met wat simpel werk aan de wielen (100euro?) en vervangen van de drive train (tiagra, dus pakweg 200euro?) is die niet minder dan wanneer die nieuw was.
Probleem is volgens mij dat velen echt een verdraaide kijk hebben op hoe lang een fiets mee kan gaan, net omdat we gestimuleerd worden om veel sneller te vernieuwen dan eigenlijk noodzakelijk is.
Als vergelijking: ik pendel dagelijks met een alu frame door weer en wind. Nu zo'n 15.000km mee gereden en niet altijd even braaf geweest op vlak van onderhoud. Met wat simpel werk aan de wielen (100euro?) en vervangen van de drive train (tiagra, dus pakweg 200euro?) is die niet minder dan wanneer die nieuw was.
Probleem is volgens mij dat velen echt een verdraaide kijk hebben op hoe lang een fiets mee kan gaan, net omdat we gestimuleerd worden om veel sneller te vernieuwen dan eigenlijk noodzakelijk is.
Vanochtend in weer dat echt bij zo'n robuust apparaat past een rondje gereden en heel prettig verrast. Het gaat ondanks de bredere banden nog steeds lekker snel, gravelstrookjes zijn een feest en het rijdt heel comfortabel. Ik moet mijn zit nog een beetje finetunen en de voorderailleur iets stellen, maar dan is hij perfect. Overigens ergens how to's te vinden voor stellen voorderailleur GRX stellen? En wat raden jullie aan na een modderig ritje? Ik heb nu even snel de tuinspuit eroverheen gehaald en erna droog gemaakt, maar is dat zoals het hoort?