Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 okt 2022 19:50

wasbeer2006 schreef: 11 okt 2022 17:53 ...

Ik bedoel met goede isolatie is goed genoeg, je moet ook vertileren en de beste ventilatie is tocht (tot een zekere hoogte). Extreem isoleren heeft een keerzijde. Als het zo snel warm wordt met glas, koelt het ook net zo snel weer af.
...
Wat je bedoelt met goede isolatie is niet duidelijk;-).
Maar tocht is zeker niet de beste ventilatie. De beste ventilatie is weten hoeveel je moeten ventileren en dat ook doen opdat het binnen gezond is. Maar misschien bedoelen we met tocht iets anders. Ik bedoel met tocht overvloedig ventileren tot je de luchtstromen voelt.
Dat is zelden zinvol denk ik (maakt het te koud in de winter en overdag eventueel te warm in de zomer). Eventueel enkel zinvol om het binnen sneller te laten afkoelen eens het buiten kouder is.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16093
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 okt 2022 19:51

In België geeft de regering aan de middenklasse 5 maanden lang 194 Euro energiekorting.
De energiekorting van 196 euro wordt verlengd tot eind maart 2023. Gezinnen zullen dus ook de eerste drie maanden van volgend jaar van de energiekorting kunnen genieten. Die korting was eerder al aangekondigd voor november en december van dit jaar. Via belastingen zullen de hogere inkomens een deel van de korting moeten teruggeven.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16340
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 okt 2022 19:53

wasbeer2006 schreef: 11 okt 2022 18:29 Wat er snel inkomt, gaat er ook weer snel uit, zo simpel is het.
Dat klopt niet, door een raam, ook (drie)dubbel glas komt altijd makkelijk warmte binnen maar hoe snel je de warmte verliest is afhankelijk de isolerende eigenschappen van het glas.

Ik heb een glazen pui op het noordoosten met een klein hoekje zuidoost en daar is na 11u de zon wel af. Voor op het zuidwesten zijn een paar kleine raampjes. Niet heel veel zon dus.
Toch is het 's avonds rond de 21 graden en in mij theoretisch slecht geïsoleerde huis is daar 's morgens nog 19,5 van over. Ik denk dat de massa daar ook mee te maken. Dubbele steense muren met een beetje spouw en deels steense binnenmuren houden natuurlijk flink wat warmte vast.

Met de zonneboiler erbij hangt de stekker nog steeds uit de cv-ketel. Al 6 maanden 0m2 gas gebruikt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16340
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 okt 2022 19:55

walter- schreef: 11 okt 2022 19:50
wasbeer2006 schreef: 11 okt 2022 17:53 ...

Ik bedoel met goede isolatie is goed genoeg, je moet ook vertileren en de beste ventilatie is tocht (tot een zekere hoogte). Extreem isoleren heeft een keerzijde. Als het zo snel warm wordt met glas, koelt het ook net zo snel weer af.
...
Wat je bedoelt met goede isolatie is niet duidelijk;-).
Maar tocht is zeker niet de beste ventilatie. De beste ventilatie is weten hoeveel je moeten ventileren en dat ook doen opdat het binnen gezond is. Maar misschien bedoelen we met tocht iets anders. Ik bedoel met tocht overvloedig ventileren tot je de luchtstromen voelt.
Dat is zelden zinvol denk ik (maakt het te koud in de winter en overdag eventueel te warm in de zomer). Eventueel enkel zinvol om het binnen sneller te laten afkoelen eens het buiten kouder is.

Een modern goed geïsoleerd huis heeft vaak mechanische ventilatie met wtw. Dan hoef je in principe niks open zetten.
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 okt 2022 19:56

wasbeer2006 schreef: 11 okt 2022 17:53 ...Extreem isoleren heeft een keerzijde. Als het zo snel warm wordt met glas, koelt het ook net zo snel weer af.
...
Ik snap deze opmerking niet; isolatie zorgt toch net dat het minder snel afkoelt?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 okt 2022 19:58

Ernie C. schreef: 11 okt 2022 19:55 ...

Een modern goed geïsoleerd huis heeft vaak mechanische ventilatie met wtw. Dan hoef je in principe niks open zetten.
Idd en ook geen tocht of een comfortprobleem met koudere lucht.

Al zou ik toch aangeven dat voor nachtkoeling de mechanische ventilatie niet altijd voldoende is.

1094
Forum-lid
Berichten: 1702
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 11 okt 2022 21:31

Wat is trouwens een goede maatstaf voor de mate van ventilatie in huis. In principe staat de mechanische ventilatie altijd op stand 2 (van drie) maar heb nu wel de helft van de ventilatieroosters dicht op de begane grond.

Ik heb een co2 meter en luchtvochtigheidsmeter waarmee ik de luchtkwaliteit monitor

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 okt 2022 22:49

Belangrijkste maat voor voldoende ventilatie; voor jezelf die co2 meter onder 800ppm houden -400ppm is ongeveer buitenlucht. Veelal is naar die waarde werken ook voldoende opdat vocht of andere afval afgevoerd wordt. Bij inregelen van je ventilatie zou iemand de debieten moeten afregelen per afvoer en aanvoerpunt volgens een redelijk plan. En met dat plan kom je de meeste dagen door en blijf je ook onder die 800ppm. Ergens zou je moeten rekenen op 20a40m3/u per persoon per ruimte.
En als je eens een feestje hebt zet je de ventilatie maar hoger of een raam open. En ook; een gemiddeld toestel kan je ook instellen wat de debieten zijn in de verschillende standen.... Je kan dus spelen met de standen van het toestel voor wat bij jou past.
Maar ook niet te veel; dat veroorzaakt nodeloos energieverlies, lagere luchtvochtigheid in de winter...
Maar waarom je sommige ventilatieroosters toe zou zetten is me wel een raadsel... Ergens lijkt me iets niet in orde met ontwerp en afstellen van de installatie....

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 okt 2022 23:09

wasbeer2006 schreef: 11 okt 2022 18:29 Wat er snel inkomt, gaat er ook weer snel uit, zo simpel is het.

Ik heb hier bv een windhoek op het westen, toen het deze zomer overdag warm was en snachts koel was het in de ochtend gewoon 21 graden beneden.
Maar zodra het buiten warmer werd schoor het omhoog naar 24 graden, omdat inderdaad zoals enzzo aangeeft de massa ook warm is.
Snel inkomt, Snel uit...
Een raam werkt zo; de hoogfrequente straling van de zon gaat zonder probleem door je raam en warmt het binnen op. Je opgewarmde binnenruimte begint meer straling (ook gekend als licht) in het infrarode gebied uit te zenden maar die kan niet door het raam. Infrarood gaat maar beperkt door glas en zeker beperkt door het huidige dubbelglas of drievoudig glas. Dus de energie zit binnen opgesloten en kan enkel traag door geleiding naar buiten. Dus wat snel binnenkomt aan zonlicht gaat traag naar buiten...

Wat bedoel je met een windhoek en hoe was dat relevant voor het afkoelen?

1094
Forum-lid
Berichten: 1702
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 12 okt 2022 09:20

walter- schreef: 11 okt 2022 22:49 Belangrijkste maat voor voldoende ventilatie; voor jezelf die co2 meter onder 800ppm houden -400ppm is ongeveer buitenlucht. Veelal is naar die waarde werken ook voldoende opdat vocht of andere afval afgevoerd wordt. Bij inregelen van je ventilatie zou iemand de debieten moeten afregelen per afvoer en aanvoerpunt volgens een redelijk plan. En met dat plan kom je de meeste dagen door en blijf je ook onder die 800ppm. Ergens zou je moeten rekenen op 20a40m3/u per persoon per ruimte.
En als je eens een feestje hebt zet je de ventilatie maar hoger of een raam open. En ook; een gemiddeld toestel kan je ook instellen wat de debieten zijn in de verschillende standen.... Je kan dus spelen met de standen van het toestel voor wat bij jou past.
Maar ook niet te veel; dat veroorzaakt nodeloos energieverlies, lagere luchtvochtigheid in de winter...
Maar waarom je sommige ventilatieroosters toe zou zetten is me wel een raadsel... Ergens lijkt me iets niet in orde met ontwerp en afstellen van de installatie....
De roosters kan je gewoon handmatig openen en sluiten (boven het raam). Als ik s avonds op de bank zit dan zet ik er 2 dicht anders vind ik het daar koud worden en laat er twee open staan die wat verder van de bank staan.
Die 800ppm zit beneden wel goed nu, op de slaapkamer ook maar dan moet wel echt het raam open staan s nachts (en 2 ventilatieroosters)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 okt 2022 09:49

Ok; ik ging er even vanuit dat je een balansventilatie had; foute veronderstelling ;-).
Maar ook met je installatie met een enkele motor die enkel afzuiging voorziet zou je een afregeling moeten voorzien.
De enkele motor zal zorgen voor een bepaald debiet bij afzuiging wat vertaald wordt naar een debiet per ruimte. Ga je per ruimte roosters sluiten en openen ga je ook de toevoer van lucht in andere ruimtes veranderen.
"Moderne" roosters zou je trouwens niet meer mogen kunnen afsluiten want dan sluit je de ventilatie af wat niet gezond is voor gebouw en zijn inwoners.

Voor je slaapkamer; opdat de afzuiging idd zorgt voor correcte ventilatie mag de kamer niet te veel afgesloten worden door de deur; je zou een doorvoer aan de deur moeten hebben ( iets als een 100cm2). Je zou eens kunnen testen of de slaapkamer gezond blijft door met de deur open te slapen en ekel de roosters open (om te zien of je deur niet te veel de ventilatie blokeert).

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 12 okt 2022 10:55

We hebben ons huis de laatste twee jaar flink geïsoleerd. Het huis is uit de jaren ‘70. Geen ventilatiebox of mechanische ventilatie.
Ventileren gaat hier via roosters boven de ramen, de afzuigkap en de ventilator in de douche.
Wat is de ‘natte vingermethode’ om te bepalen of er een rooster open of dicht moet?
Of zal ik de Sint vragen een CO2-meter te schenken? En een hygrometer?
hun fietsen.

Plaats reactie