Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Airco in huis

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16061
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 sep 2023 17:14

nijkie schreef: 11 sep 2023 15:38 Onze zoon werkt sinds kort thuis op de studio waar geen verwarming/koeling is behalve de buitendeur.
Ruimte is 5x5m.
Het is daar erg warm ivm ligging op het zuiden en gezien hij voorlopig thuis blijft wonen is de bedoeling dat ik daar een airco laat plaatsen.
Daikin en Mitsubishi zijn toch wel toonaangevende merken.

Wie heeft er een goede tip welk type en eventueel betrouwbare installateur.
Ik denk dat je voor 25m² voor de kleinste installatie kan gaan.
Als je de volle zon van de ramen kan houden dan helpt dat ook al een pak om te vermijden dat de temperatuur binnen extreem oploopt.
Ik heb een Mitsubishi.
Of het de zuinigste is, geen idee noch of het de stilste is, maar als er nog stillere zouden zijn dan maken die een negatief geluid. :)
En ik ben heel tevreden zowel over prijs als de uitvoering van de installatie maar hij is ondertussen gestopt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 sep 2023 17:21

nijkie schreef: 11 sep 2023 17:12
Staat er 5x5m.

...
Een opp is geen nodig vermogen... ;-).
Sommige huizen of kamers in een huis hebben 100W/m2 nodig, andere 10W/m2. Gezien de nodige spreiding tussen kamers en huizen en het feit dat een warmtepomp bijna evenredig in prijs stijgt met vermogen moet je die oefening serieus nemen.

En ook; hier aan mijn pergola buiten is het nu 32 in de zon; binnen 23... goede isolatie houdt die temperatuur wel buiten.
Ik zou dus toekomen met 0w vermogen voor de airco als ik het nareken op oververhitting.

Plaats reactie